Vodič roka 2020

V Centre bezpečnej jazdy na Slovakia Ringu v Orechovej Potôni sa 19. septembra konalo finále 5. ročníka celoslovenskej súťaže, ktorej dlhodobým cieľom je hľadať na slovenských cestách zručných a ohľaduplných vodičov.

Keď sme pred piatimi rokmi organizovali prvý ročník celoslovenskej súťaže Vodič roka, presne sme nevedeli, či takáto priama konfrontácia vedomostí a zručností zaujme našich čitateľov. Doterajších päť ročníkov nás presvedčilo o tom, že záujem stále trvá. A to nás teší. Čo nás však vôbec neteší, je skutočnosť, že počet obetí na slovenských cestách neklesá. Žiaľ, neklesá ani počet agresívnych a bezohľadných vodičov. To sú minimálne dva mimoriadne dôležité dôvody, prečo má hľadanie Vodiča roka na Slovensku stále zmysel.

Stabilná štruktúra

Ak pravidelne čítate Auto magazín, súťaž vám netreba predstavovať, ak ho máte v rukách po prvý raz, prípadne ste nás náhodne objavili na Facebooku či Instagrame, pripomeniem, že časopis Auto magazín spoločne s partnermi, ktorými v roku 2020 boli importér vozidiel značky Opel, Slovakia Ring s Centrom bezpečnej jazdy a záchranná služba AP Rescue, zorganizovali už piaty ročník súťaže a štruktúra súťaže sa odvtedy nezmenila. Pozostáva z dvoch kôl, základné prebieha od apríla do augusta, má teda 4 časti. Kto chcel súťažiť, musel na našom webe automagazin.sk, prípadne na webe vodicroka.sk správne zodpovedať jednotlivé otázky v príslušnom termíne. Otázky boli z oblasti bezpečnosti cestnej premávky, techniky, prvej pomoci a pod. V každej časti, teda každý mesiac sme zo správnych odpovedí vyžrebovali mená 8 účastníkov finálového kola. Finále pozostávalo z teoretických testov a praktickej jazdy. Zo súťažiacich, ktorí správne odpovedali, sme vyžrebovali 32 finalistov. Na štartovú čiaru sa napokon postavilo 24 vodičov. Kým tento rok sa do súťaže zapojilo o čosi menej vodičov, potešilo nás, že do Orechovej Potône, do Centra bezpečnej jazdy na Slovakia Ringu ich v konečnom dôsledku prišlo viac ako pred rokom. Rovnako ako vlani sme súťažiacich rozdelili do piatich skupín. Každej sme pridelili tzv. tímlídra, ktorý ich sprevádzal po celý deň.  Samozrejme, všetci súťažiaci museli absolvovať aj praktické jazdy, aj teoretické testy.

Rovnaké disciplíny

Disciplíny zostali rovnaké ako v minulých ročníkoch. Aj v roku 2020 za najťažšiu označili finalisti jednoznačne jazdu cez odtrhovú plošinu. Takmer všetci sa priznali, že do podobnej situácie, keď v štyridsaťkilometrovej rýchlosti dostanete šmyk zadnej nápravy a následne sa musíte vyhnúť vodnej prekážke, sa v reálnom živote našťastie zatiaľ nedostali. A my dodávame, že by ju viac ako polovica súťažiach len ťažko zvládla. Z 24 súťažiacich iba 4 získali od traťových komisárov plný počet 6 bodov. Desať finalistiek a finalistov získalo len jeden, prípadne žiaden bod. Aj preto po jednej tréningovej a jednej ostrej skúške mnohí neboli so svojou jazdou spokojní. Sme presvedčení, že všetci finalisti si určite uvedomili, aká je dôležitá schopnosť zvládnuť v reálnej premávke zložité situácie, kde často ide o život vodiča i posádky. Veríme, že po súťažiacich sa o tréningové jazdy budú zaujímať aj tí naši čitatelia, ktorí ešte nevyskúšali jazdu cez odtrhovú plošinu.

Len na pol plynu

Jednou z praktických skúšok je už tradične jazda zručnosti. Tento rok ju absolvovali na malej a svižnej Corse. Všetci rivali dostali najprv možnosť pomalej zoznamovacej jazdy s traťou, kde sa okrem samotnej trate zoznamovali aj s joystickovým ovládaním automatickej prevodovky. Druhá jazda už bola ostrá, teda aj meraná. Musíme skonštatovať, že väčšina súťažiacich bola opatrná a dôsledná, a to predovšetkým pri parkovaní do imaginárnej garáže. Ani jeden z nich nechcel získať trestné body za zvalený kužeľ. Až na pár prípadov všetci odjazdili pripravenú trať veľmi čisto a bez väčšieho zaváhania. Čakali sme, že to niekto rozbalí na plný plyn a priblíži sa k času, ktorý sme nastavili, no nestalo sa. Pocit zodpovednosti a hrozba trestných bodov im to nedovolili, čo bolo úplne logické a určite aj rozumné. Tešíme sa, že súťažiacim sa páčila nielen trať, ale  aj jazdný prejav Corsy, ktorá bola  nastavená v športovom režime.

Parkovanie

Správne a bezpečné parkovanie je jednou z najdôležitejších schopností dobrého vodiča. Pri hľadaní Vodiča roka 2020 platí toto pravidlo dvojnásobne. Tohtoročná trať, na ktorej mohli súťažiaci ukázať svoje zručnosti, pozostávala z troch častí. Hodnotil sa vjazd do kužeľovej garáže autom napred i cúvaním.  Nezabudlo sa ani na pozdĺžne parkovanie, ktoré mnohí nemajú v obľube. Samozrejme, natesno. Adeptom na ocenenie Vodič roka podmienky sťažoval pomerne krátky čas, pretože trojicu úloh museli všetci zvládnuť nanajvýš za minútu a pol. Pomalším sa za každých 30 sekúnd navyše pripisovala penalizácia. Tohtoročným rekordérom bol súťažiaci s osobným časom pod jednu minútu, ktorý si pohodlne poradil aj s naším výberom auta. Opel Astra v karosárskej verzii kombi totiž svojou dĺžkou viacerých prekvapil. Nás, naopak, prekvapila zručnosť súťažiacich za volantom a veríme, že každý zhodený kužeľ im poslúži ako výstraha pri parkovaní v reálnych podmienkach.

Keď rozhodujú sekundy

Na tomto mieste pravidelne konštatujeme, že je priam zarážajúce, že podľa oficiálnych štatistík vie len malé percento účastníkov cestnej premávky v prípade potreby poskytnúť prvú pomoc. Aj preto bola ďalšou disciplínou finálového boja o titul Vodič roka 2020 skúška, či vedia naši súťažiaci správne poskytnúť prvú pomoc. Teší nás, že ani v tomto roku naši finalisti negatívne štatistiky nepotvrdili, práve naopak, podľa hodnotenia nášho záchranárskeho experta Petra Lakomého zo spoločnosti AP Rescue bola úroveň tohtoročných súťažiacich v tejto disciplíne porovnateľná s výsledkami z vlaňajška. Bolo zaujímavé sledovať, ako pokračovala neformálna debata po skončení oficiálnych testov a príťažlivé rozprávanie zážitkov Petra z práce záchranárov patrí každý rok k najpríťažlivejším okamihom celého podujatia.

Jeden jediný

Vedomostný test už tradične zostavuje člen nášho tímu a výkonný šéfredaktor časopisu Peter Varga. Finalistov čakalo 20 otázok z dopravných predpisov, dopravných značiek, riešenia križovatiek, ale aj z automobilovej techniky. Podobne ako pri teste na vodičský preukaz, aj tu mali súťažiaci možnosť vybrať si z troch odpovedí. Napohľad jednoduché, ale pozor, otázky vôbec neboli ľahké, niektoré z nich a aj niektoré odpovede boli zámerne formulované tak, aby finalistov „nachytali na hruškách“. A aby toho nebolo málo, súťažiaci boli pod časovým tlakom, pretože na test mali iba 20 minút. A tak aj vyzerali výsledky. Spomedzi všetkých 24 finalistov získal plný počet bodov iba jeden jediný. Tak  ako v minulosti, aj tento rok sa po spoločnom vyhodnotení testu rozprúdila debata na rôzne témy. Dúfame, že si z nej i z vedomostného testu odniesli finalisti nové a zaujímavé informácie. My sme zasa od finalistov získali rad podnetov a inšpirácií.

Dekorovanie víťazov

Stáva sa už tradíciou, že za tých pár hodín počas finále v Centre bezpečnej jazdy na Slovakia Ringu v Orechovej Potôni vytvárajú súťažiaci a organizátori akúsi šoférsku rodinu. V príjemnej atmosfére nemajú debaty konca. A verte, že  hlavnou témou sú vždy autá a zážitky za volantom…

Je dobojované. Marketingový šéf Slovakia Ringu Peter Pecze nás informuje, že jeho tím má spočítané výsledky. Moderátor a šéf dopravného vysielania RTVS Ľuboš Kasala prezentuje finalistom súťaže Vodič roka 2020 dosiahnuté výsledky. Traja najlepší získavajú diplomy a trofeje, celkovo si jedenásť súťažiacich odnáša hodnotné vecné ceny.

Na tomto mieste sa chceme v mene redakcie časopisu Auto magazín, ako aj partnerov súťaže poďakovať súťažiacim za férovú súťaž a všetkým účastníkom  želáme veľa šťastných kilometrov bez nehody.

Výsledky finále:
  1. Richard Kupči
  2. Marek Trombitáš
  3. Martin Krebs

Rozhovor s víťazom:

Vodič roka 2020 Richard Kupči: „Rád šoférujem, ja mám  volant rád.“

Text: Juraj Paška

Víťazom 5. ročníka dlhodobej celoslovenskej súťaže VODIČ ROKA 2020 sa v tvrdej konkurencii stal 40-ročný Richard Kupči z okresu Zvolen.

Prívlastok byť najlepší iste poteší, ale aj zaväzuje…

Z titulu sa teším, je to vlastne darček vašej redakcie k mojim štyridsiatym  narodeninám, ktoré som oslávil práve tento mesiac. Som motoristom telom aj dušou, pracujem ako skúšobný inžinier na oddelení vývoja bŕzd vo firme Continental Automotive System Zvolen, som súčasťou automobilového priemyslu,  ktorý na Slovensku dáva prácu viac ako 177-tisíc ľuďom. Podobne ako motoristickí novinári, aj my dostávame testovacie autá s cieľom urobiť ich ešte lepšími, ešte bezpečnejšími ako doteraz.

Ste naším verným čitateľom, kedy ste sa stretli s časopisom Auto magazín po prvý raz?

Nie je to tak dávno, sú to zhruba štyri roky, čo ho pravidelne čítam prostredníctvom webovej stránky automagazin.sk, ale často sa vraciam k jednotlivým testom a článkom, sú pre mňa cenným zdrojom informácií. Už vlani som súťažil, skončil som na šiestom mieste, tento rok ste ma znova vyžrebovali a vidíte – vyšlo to. Akcie, ako je táto vaša, treba organizovať čo najčastejšie aj na regionálnych úrovniach. Moja účasť ovplyvnila minimálne dvadsať mojich ďalších kolegov, ktorí sa o to začali zaujímať a iste sa prihlásia do súťaže.  Nehôd, ktoré spôsobujú mladí alebo neskúsení vodiči, je stále veľa, v Rakúsku sú takéto jazdy bezpečnosti a zručnosti povinné ešte pred prevzatím vodičského preukazu. Slovensko je automobilová veľmoc, sú tu štyri automobilky, prečo sa nespoja a nevybudujú spoločný testovací polygón, ktorý by mohol slúžiť aj verejnosti? Disciplíny, ktoré sme dnes absolvovali, boli zvládnuteľné pre každého vodiča, osobne využívam každú príležitosť na overenie si schopností za volantom. Mám rád jazdu na rôznych povrchoch a jazdu zručnosti, ktorá bola tento rok veľmi dobre pripravená. Tam som nazbieral cenné body. Odtrhovú platňu nemám rád, lebo auto sa správa podľa momentálnych podmienok a okolností. Máloktorý vodič zažije takúto situáciu v reálnej premávke.

Aké auto máte v rukách najčastejšie?

Je to Škoda Superb, ktorá spĺňa všetky očakávania mojej mladej rodiny. Oceňujem obrovský vnútorný priestor a spoľahlivosť.

A manželka?

Manželka nemá žiadne auto, po havárii prestala šoférovať. Ako čerstvá vodička dostala šmyk a vyletela z vozovky. Bolo to dvesto metrov od nášho domu. To bola jej „odtrhová plošina“.

Čo vám v každodennej premávke najviac prekáža?

Žijem v takej lokalite, kde ešte nepoznáme zápchy, to je skôr problém Bratislavy a veľkých miest, nevadí mi ani zdravá a bezpečná arogancia, ale prekáža mi neohľaduplnosť a ľahostajnosť, nedodržiavanie predpisov, prekročenie rýchlosti a podobne. Skúste ísť po diaľnici predpísanou 130-kou a sledujte, koľko áut vás predbehne. Takmer všetci. A nie sú to len mladí vodiči.

Čo vám v našom mesačníku chýba?

Hodnotím úroveň, kvalitu a počet testov, ktoré sú bohato zastúpené v každom čísle, rád si prečítam rady, ktoré sú na pulze dňa. Voľakedy ste uverejňovali k testom viac technických údajov, ale súčasné tabuľky mi vyhovujú viac. Čokoľvek, čo sa chcem dozvedieť navyše, si vyhľadám na internete…

Ak sa pravidlá súťaže nezmenia, prídete do Orechovej Potône aj o rok?

Naopak, navrhujem zmeniť pravidlá dodatkom, že ten, kto vyhral v minulom ročníku, má automaticky zabezpečenú účasť vo finále Vodiča roka aj ďalší rok. Možno by bolo zaujímavé zmerať si vedomosti a zručnosti s víťazmi predchádzajúcich piatich ročníkov…

Text: kolektív redaktorov časopisu Auto magazín

Foto: Matej Kotuľa

ap rescueCentrum bezpečnej jazdymotoristická súťažOpelOpel SlovenskoSlovakia RingSúťažsúťaž pre vodičovVodič rokavodič roka 2020zelená vlna
Komentáre (0)
Pridať komentár