Model ID.4 je prvé plne elektrické SUV značky Volkswagen a súčasne prvý globálny automobil do zásuvky od nemeckej značky. Renomovaná automobilka tak vstupuje do najväčšieho tržného segmentu na svete – triedy kompaktných SUV.
Usporiadanie modelu ID.4 umožnilo vytvoriť dlhý rázvor náprav. Interiér je vďaka tomu rovnako priestranný ako v konvenčnom, o triedu väčšom SUV. Elektrická ofenzíva značky Volkswagen získava na intenzite. ID.4 je po modeloch ID.3 druhým modelom na modulárnej platforme MEB (Modularer E-Antriebsbaukasten) pre elektromobily a súčasne prvým úplne elektricky poháňaným SUV značky.
Elektromobil sa bude vyrábať a predávať v Číne, USA a Európe. Volkswagen ID.4 tvorí strategický míľnik elektrickej ofenzívy koncernu. Volkswagen plánuje uviesť do roku 2029 na trh až 75 výhradne elektricky poháňaných modelov a predať do tej doby okolo 26 miliónov elektromobilov. Nemecká značka súbežne vytvára komplexný „ekosystém“ trvale udržateľnej elektromobility. Zákazníci dostanú ID.4 ako automobil, ktorý vyrobili s neutrálnou bilanciou emisií CO2.
Pokiaľ ho budú nabíjať trvale udržateľne vyrábanou elektrickou energiou, bude klimaticky neutrálna aj jeho prevádzka. ID.4 s vonkajšou dĺžkou 4,58 metra presvedčí na prvý pohľad svojim sebavedomým vzhľadom. Súčiniteľ aerodynamického odporu vzduchu je 0,28. Elektrické SUV bude uvedené na vybrané trhy v závere tohto kalendárneho roku 2020, ku nám sa zrejme dostane až v roku 2021.
Chytré priateľské svetlomety
ID.4 využíva nové technológie v oblasti osvetlenia. Medzi ne patria interaktívne svetlomety „IQ.Light LED Matrix“, ktoré šoféra pri odmykaní vozidla priateľsky pozdraví natočením svojich optických modulov. Svetlomety ponúkajú funkciu inteligentne riadených, trvale zapnutých diaľkových svetiel, ktoré dokonale osvetľujú vozovku, pričom nedochádza k oslňovaniu ostatných účastníkov cestnej premávky.
Zadné svetlomety LED 3D zahŕňajú dynamické ukazovatele smeru, ktorých prerušované svetlo sa rozsvecuje od vnútorného okraja k vonkajšiemu. Koncové svetla pôsobia mimoriadne homogénnym a trojrozmerným dojmom. Ich funkciu zaisťujú nové špeciálne diódy LED 3D, ktoré jednotlivo vyčnievajú do priestoru. Brzdové svetlá majú tvar písmena „X“. Na privítanie so šoférom a rozlúčku s ním aktivujú svetlá svoje dynamické funkcie. Zákazník si pritom môže vybrať medzi dvoma dizajnovými prevedeniami.
Priestranný a pohodlný interiér
Sedadlá sú mnohostranne elektricky nastaviteľné. Ich pneumatické bedrové opierky ponúkajú masážnu funkciu. Sedadlá nesú pečať kvality AGR (Aktion Gesunder Rücken – akcia zdravý chrbát). Všetky sedadlá sú sériovo vybavené lakťovou opierkou na vnútornej strane. Čalúnenie je z vegánskych materiálov. Batožinový priestor pojme 543 litrov a sklopením operadiel na zadných sedadlách sa zväčší na 1575 litrov (pozn. pri využití celej výšky interiéru až po strop).
Na želanie sa dodáva elektricky ovládané zadné výklopné viečko „Easy Open & Close“, ktoré sa otvorí na povel špecifického pohybu nohy. Medzi ďalšie užitočné prvky patrí sieť na batožinu, sieťová priehradka pre oddelenie batožinového priestoru a variabilne využiteľná podlaha batožinového priestoru. Pre elektricky poháňané SUV sa na prianie dodáva ťažné zariadenie. K nemu je možné pripojiť príves s hmotnosťou až 1000 kilogramov (pozn. brzdený, pri 12% stúpaní).
Dôležité hlasové ovládanie
Displej má v elektromobile Volkswagen ID.4 uhlopriečku 10 alebo 12 palcov. Druhú úroveň ovládania tvorí sériovo dodávané hlasové ovládanie „Ahoj ID.“, ktoré rozumie mnohým často používaným formuláciám v hovorovom jazyku. Hlasové ovládanie online zlepšuje rozpoznávanie hovorového jazyka, pretože mnohé funkcie profitujú z rozsiahlych znalostí uložených v cloude („Ahoj ID., kde je najbližší kaviareň s predajom zmrzliny?“). App Connect umožní prehrávanie multimediálnych súborov prostredníctvom chytrého telefónu.
Šofér a cestujúci môžu prepojiť svoje chytré telefóny s vozidlom prostredníctvom systémov Android Auto, Apple Car Play a Mirror Link. Ďalším výnimočným prvkom v oblasti konektivity je telefónne rozhranie Comfort, ktoré pripoja chytrý telefón k elektronickému systému vozidla. Služby We Connect Start prepájajú vozidlo s chytrým telefónom užívateľa a dopravnou infraštruktúrou. Paket zahŕňa na jednej strane navigačné služby – medzi ne patria aktuálne dáta o priechodnosti cestných komunikácii.
Okrem toho má spomínaný paket na starosti aj zobrazovanie nabíjacích staníc v okolí, rovnako s informáciami v reálnom čase. Druhou súčasťou sú služby týkajúce sa vozidla. Užívatelia modelu ID.4 môžu prostredníctvom bezplatnej aplikácie We Connect ID. App na chytrom telefóne ovládať nabíjanie a klimatizáciu. Navyše môžu týmto spôsobom zisťovať tiež stav nabitia akumulátorov a dojazd vozidla. Nezávislá klimatizácia funguje aj bez pripojenia automobilu k elektrickej sieti.
Asistencie
Asistenčné systémy, s ktorými ID.4 schádza z montážnej linky, majú súhrnné označenie IQ.Drive. Už sériovo dodávané ultrazvukové senzory s akustickým upozorňovaním na prekážky pri parkovaní sú doplnené funkciou automatického brzdenia pri manévrovaní. Sériová výbava oboch špeciálnych edícií zahŕňa rovnako asistenta pre jazdu v jazdnom pruhu Lane Assist, asistenčný systém Front Assist s funkciou núdzového brzdenia a asistentom pre odbočovanie, asistenta pre manévre pri vyhýbaní sa a adaptívny tempomat ACC „stop & go“ s obmedzovačom rýchlosti.
ACC vyhodnocuje dáta navigačného systému a dopravné značenie. Vďaka tomu optimalizuje jazdu predvídavo. Pred zatáčkami, kruhovými objazdmi, úsekmi s obmedzenou rýchlosťou a obcami zníži automaticky rýchlosť jazdy. Ďalším sériovým systémom je Eco Assistent, ktorý môže vodiča upozorňovať na okamžiky, v ktorých by bolo zmysluplné, aby uvoľnil pedál plynu. Model ID.4 môže byť ďalej vybavený nasledujúcimi systémami – Travel Assist udržuje bezpečnú vzdialenosť od vpredu idúceho vozidla a navyše udržuje elektromobil uprostred jazdného pruhu.
Táto funkcia vykonáva svoju činnosť za predpokladu, že sa šofér aspoň ľahko dotýka kapacitného volantu, ktorý je súčasťou tohto systému. Side Assist upozorňuje na kritické situácie pri zmene jazdného pruhu. A asistent pre stav núdze, Emergency Assist, elektromobil ID.4 zastaví v prípade náhlej zdravotnej indispozície šoféra. Za elektronickou inteligenciou modelu ID.4 stojí úplne novo vyvinutá architektúra. Tá v oblasti hardvéru vsádza predovšetkým na dve centrálne vysokovýkonné riadiace jednotky.
Ich softvérová architektúra je založená na princípe stacionárnych serverov. Koncept širokej servisnej platformy výrazne uľahčuje výmenu dát a funkcií medzi zapojenými systémami. Vďaka tomu je možné ľahko integrovať nové dátové pakety, pričom bezpečnosť má vždy prednosť. Zásadným funkciám – napríklad pohonu alebo brzdovej sústave – zostávajú priradené samostatné riadiace jednotky. Majitelia modelu ID.4 ocenia ďalšiu silnú stránku novej elektronickej platformy, a tou je funkcia bezdrôtovej aktualizácie na diaľku (Online Remote Update).
Softvér centrálnych riadiacich jednotiek sa aktualizuje prostredníctvom mobilnej telefónnej siete. Do vozidla sa prenesie dátový súbor a po ukončení jazdy dôjde k jeho inštalácii. Pri ďalšom spustení pohonu je k dispozícii. To umožní priebežnú optimalizáciu mnohých funkcií. Bezprostredne pred zadnou nápravou modelu ID.4 je uložený elektromotor, ktorý poháňa kolesá prostredníctvom jednostupňového prevodového ústrojenstva. Synchrónny elektromotor s permanentným magnetom má kompaktnú a ľahkú konštrukciu a pracuje s vysokou účinnosťou.
V oboch špeciálnych edíciách poskytuje najvyšší výkon 150 kW. Šofér má od okamžiku rozjazdu k dispozícii maximálny krútiaci moment 310 N.m. Šprint z nuly na 100 km/h zvládne za 8,5 sekundy, najvyššia rýchlosť je obmedzená na 160 km/h. V roku 2021 bude nasledovať vrcholný model s ešte vyšším výkonom a pohonom všetkých kolies. V prípade modelu ID.4 bude na začiatku výroby slúžiť na ukladanie elektrickej energie set akumulátorov s využiteľnou kapacitou 77 kWh.
Jej hmotnosť je 493 kilogramov a v reálnej premávke umožňuje dojazd až 520 km. Schránka sady akumulátorov je vyrobená z hliníkových profilov a chránená odolným rámom. Vo vnútri je uložených dvanásť akumulátorových modulov. V každom z nich je 24 akumulátorových článkov v tenkom fóliovom puzdre. Optimálnu prevádzkovú teplotu pre nich udržuje kvapalinové chladenie, ktorého kanály sú integrované do nosnej dosky. Volkswagen zaručuje, že akumulátory budú mať po ôsmich rokoch alebo 160.000 najazdených kilometroch ešte minimálne 70 % pôvodnej kapacity.
Rýchle nabíjanie
Volkswagen ID.4 s akumulátormi s kapacitou 77 kWh doplnia na staniciach pre rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom, dostatok elektrickej energie na ďalších 320 km (podľa metodiky WLTP) v priebehu 30 minút – nabíjací výkon pritom dosahuje až 125 kW. Na verejných nabíjacích staniciach môžu užívatelia nabíjať svoj elektromobil ID.4 tiež striedavým prúdom pomocou kábla Mode 3.
Prostredníctvom programu We Charge majú pritom k dispozícii jednu z najväčších sieti na európskom kontinente s viac než 150.000 verejnými nabíjacími prípojkami. Prístupné sú s jednou jedinou kartou. ID. Charger pre domáce nabíjanie. K nabíjaniu doma zákazníkom poslúži nová nástenná nabíjačka ID. Charger. Na výber sú tri verzie so základnými cenami od 388 eur. Všetky ponúkajú nabíjací výkon až 11 kW.
–jj-, zdroj a foto: Volkswagen