35 rokov po premiére prvej M3 predstavilo BMW najnovšiu, šiestu generáciu modelu ako sedan (M3) a kupé (M4). V porovnaní s predchodcom narástla nielen maska chladiča, čo je určite neprehliadnuteľné, ale predovšetkým výkon. Karoséria je tiež väčšia a má úplne nové pokročilé technické riešenia.
M3 aj M4 budú k dispozícii v troch verziách, ktoré sa líšia výkonom a charakterom: štandardná, zosilnená Competition a Competition xDrive s pohonom všetkých kolies. Bez ohľadu na variant je základom trojlitrový šesťvalec s dvojitým preplňovaním, ktorý má štandardne výkon 480 k pri 6 250 ot./min a maximálny krútiaci moment 550 Nm pri 2 650 – 6 130 ot./min.
Competition má 510 k pri 6 250 ot./min a 650 Nm pri 2 750 – 5 500 ot./min. Za zmienku stojí, že radová jednotka sa dá „točíť“ až na 7200 ot./min. Inžinieri BMW vyvinuli všetko úsilie, aby inak skvelý trojlitrový technologický dizajn ešte vylepšili.
Ako je ľahké odvodiť z vyššie uvedených údajov, motor M3 / M4 má rád vyššie otáčky. Bavori sa chvália, že agregát je ešte ľahší a zároveň tuhší ako predtým. Rozdiely od predchodcu sa týkajú hlavne hardvéru. Sú to nové turbodúchadlá s medzichladičom, upravené sanie a efektívnejšie vstrekovanie paliva, ktoré dávajú väčší výkon a lepšiu odozvu na plyn. Ako sa na športový model patrí, všetko je pripravené na zvládnutie obrovskej záťaže. V edícii Competition pridáva BMW ďalšie chladiče oleja pre motor a prevodovku. Za zmienku tiež stojí dvojkomorová olejová vaňa s integrovaným sacím kanálom, ktorá zaručuje správne mazanie za každých podmienok – aj pri extrémnom pozdĺžnom a bočnom preťažení vozidla.
Aj manuál!
V čase, keď sa väčšina konkurentov zameriava výlučne na vývoj automatických prevodoviek, robí BMW veľkú poctu zákazníkom, ktorí si vážia klasiku. Je potrebné mať na pamäti, že vznikla základná verzia s výkonom 480 k so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a zadným náhonom. Za zmienku stojí, že štandardom je asistent radenia.
Vo verzii Competition však dostávame známy 8-stupňový automat Steptronic s možnosťou manuálneho radenia rýchlostí pomocou páky alebo pádiel. Prevodovku je možné spárovať s s pohonmi všetkých kolies xDrive, so schopnosťou smerovať všetok krútiaci moment na zadné kolesá a aktívnym diferenciálom zadnej nápravy.
Ako môžete ľahko uhádnuť, práve tento posledný variant sa môže pochváliť najlepším výkonom: prvá stovka sa na číselníku objaví po 3,9 sekundách. V prípade slabšej edície s výkonom 480 k s manuálnou prevodovkou trvá zrýchlenie z 0-100 km/h 4,2 sekundy.
Adaptívne pruženie
Adaptívne pruženie s elektronicky riadenými tlmičmi a progresívne riadenie sú prvky, ktoré nájdete v zozname štandardnej výbavy, ktorá v kombinácii s ľahkými kovanými diskami obutými do pneumatík rozmeru 275/40 ZR18 vpredu a 285/35 ZR19 vzadu by mali vodičovi poskytnúť komunikatívny pocit z vozovky a auta.
Prítomné sú aj elektronické systémy podporujúce efektívne riadenie na trati, a to aj pre menej skúsených alebo zdatných vodičov. Novinkou je režim Track M Drive Professional, ktorý umožňuje nastaviť podporu riadenia trakcie na 10-bodovej stupnici, merať časy na kolo alebo pomáhať pri bočnom šmyku. Okrem toho budú na výber aj štandardné jazdné režimy ako Road a Sport.
Kontroverzná karoséria skrýva niekoľko tajomstiev
Dizajn nových M3 a M4 je naozaj vecou vkusu. Ak prižmúrite oko nad neobvyklou prehnanou mriežkou, auto vyzerá skutočne pekne. Napriek dĺžke 4 794 mm (o 123 mm viac ako predchodca) a šírke 1 903 mm (oproti 1 877 vo F30), línie pôsobia úhľadne a ľahko.
Dôležitejšie však je to, čo nájdeme pod kabátom – hovoríme predovšetkým o ďalších výstuhách zaisťujúcich nadpriemernú tuhosť karosérie. Inžinieri sa postarali o sadu vzpier a rozpier, priečok v podlahe a hliníkových plechov podvozku, ktoré nielen spevňujú celok, ale chránia aj zavesenie a motor pred mechanickým poškodením.
Väčší ako v predchodcovi je aj rázvor náprav – 2857 mm oproti 2812 mm, čo sa v kombinácii s rozmermi karosérie má pretaviť do citeľného nárastu priestoru v kabíne – napokon M3 a M4 je automobil používaný mnohými ako daily car.
Bohatá výbava
Mnoho prvkov výbavy poskytuje športový a komfortný charakter. Štandardne okrem 3-zónovej klimatizácie dostaneme aj parkovacie senzory, systémy podpory vodiča s aktívnym tempomatom, head-up displej, digitálny prístrojový panel, satelitnú navigáciu a rozsiahle multimédiá s Apple CarPlay a Android Auto.
Bohatá výbava, ďalšie centimetre a výstuhy majú, bohužiaľ, aj svoju temnú stránku. Je to vyššia prázdna hmotnosť, ktorá osciluje okolo 1700 kg. Je to citeľne viac ako v predchádzajúcom vydaní, ktoré v základnej verzii vážilo 1 520 kg.