Briti kašlú na nízkoemisné zóny, vplyv áut je nepatrný!

Zatiaľ čo na Slovensku, ale aj v ostatných oblastiach strednej a východnej Európy sa nízkoemisné zóny snažia pretlačiť do praxe, v západnom svete dostávajú pomaly ale isto rozum, že len autá za to nemôžu.

K mestám, ktoré to s nízkoemisnými zónami vzdali, pribúdajú Leeds a Bristol. Podobné plány sa tam odložili na dobu neurčitú. Ukazuje sa, že znečistenie ovzdušia je zložitý problém…

Čisté nízkoemisné zóny sú časti miest, do ktorých majú vozidlá bez príslušnej emisnej normy zakázaný vstup úplne, alebo musia zaplatiť určitý poplatok. Toto riešenie sa už používa v niekoľkých desiatkach západoeurópskych aglomerácií.

Vysoký poplatok za vjazd za dieselové automobily do Londýna bol ostro pretriasaný ako ďalšia veľká prekážka pre menej bohatých občanov a bránenie ich fungovaniu v hlavnom meste. V niektorých krajinách, napríklad vo Francúzsku, existencia takýchto zón nie je zrozumiteľná z dôvodu nejasných predpisov, ktoré ukladajú dopravné obmedzenia v závislosti od dočasných klimatických podmienok a poveternostných podmienok.

Nemci tiež argumentujú mnohými argumentmi, že si tiež ponechali staršie dieselové a tiež proti nim tvrdo bojujú. V roku 2019 bola uverejnená štúdia, ktorá preukázala, že nemecké mestá s najvyšším priemerným vekom automobilov majú najkvalitnejší vzduch!  Štúdia nemeckej poisťovacej spoločnosti OCC pred pár mesiacmi ukázala, že starý Mercedes 240D z roku 1982 emituje menej škodlivé oxidy dusíka NOx ako jeho najmodernejší náprotivok, trieda Mercedes E, a dokonca menej ako kompaktné SUV (všetky autá boli testované s katalyzátorom)!

Problematika znečisteného ovzdušia nie je len problematikou áut. Je však najľahšie postihnuteľná a najľahšie sa z nej ťahajú prachy…

Foto: Archív

čistejší vzduchčistý vzduch v mestáchemisieemisie z áutemisná plaketaEmisné normyeuronormynízkoemisné zónyoxidu uhlíkaoxidy dusíkaznečistené ovzdušie
Komentáre (0)
Pridať komentár