Popularita crossoverov z roka na rok citeľne rastie, zákazníci ich chcú. Ibaže v porovnaní s ekvivalentnými klasickými autami majú vyššiu spotrebu, a teda aj tvorbu CO2, ktorá so spotrebou priamo súvisí. A tá bude od tohto roka pre všetkých výrobcov kritická. Za každý gram CO2 navyše nad euroúradníkmi (presnejšie ich však vystihuje výraz „ekoteroristi“) stanovanými limitmi totiž budú musieť platiť pokutu. Navyše, pokuta sa násobí počtom predaných áut, takže v konečnom zúčtovaní môže byť pokuta poriadne mastná. Bavíme sa o miliónoch eur. Spotreba je však, samozrejme, dôležitá aj v očiach zákazníkov. Nikto nechce platiť za palivo viac ako sused. Spotreba dostáva ešte väčší význam aj u samotných zákazníkov. Jednotlivé automobilky robia všetko preto, aby znížili spotrebu, resp. tvorbu CO2 na čo najnižšiu úroveň. Najefektívnejšou cestou by bol diesel, ten je cenovo dostupný, má nízku spotrebu, a teda aj nízke emisie CO2, ibaže aktuálne je v nemilosti. Ľudia sa ich pre vysoko erudované články v bulvárnych pamfletoch boja ako čert svätenej vody. Výrobcovia sa teda vydávajú inou cestou. Niekto na to ide malolitrážnymi benzínovými turbomotormi, iný zasa hybridným pohonom. A my sme sa pozreli na dvoch reprezentantov kompaktných SUV, resp. crossoverov s takýmito pohonmi. Prvým je Škoda Kamiq s litrovým preplňovaným trojvalcom a DSG prevodovkou, druhým Hyundai Kona s hybridným pohonom. Ten využíva atmosféricky plnený 1,6-litrový benzínový motor, elektromotor a dvojspojkovú prevodovku.
Kamiq proti Kone
Obaja konkurenti zvádzajú boje o zákazníka v rovnakom segmente, každý však inými zbraňami. Vďaka odlišným dizajnovým jazykom si ich nemôžete pomýliť. Akurát tak možno v tme, keďže obaja zástupcovia majú horizontálne obrysové LED pásiky oddelené od stretávacích svetiel. Všeobecne však platí, že Kamiq má skôr hranatý charakter s jednoduchým dizajnom, Kona zasa oblú filozofiu so zložitými a rôznorodými prvkami.
Dizajn interiérov sa nedá vôbec porovnať. Zatiaľ čo v Škode dominuje určitá dávka čistoty, ktorá spočíva v minime tlačidiel, Hyundai hrá inú hru, kde starými známymi tlačidlami nešetrili. Kvalita použitých materiálov v interiéri sa na miske váh prikláňa ku Kamiqu. Lenže čo mňa nemilo prekvapilo, boli občasné pazvuky z oblasti pod čelným sklom či digitálneho prístrojového štítu. Kona má viac tvrdších plastov, no zato som nezaznamenal žiadne výrazné praskanie alebo škrípanie.
Nastupovanie a sedenie
Posed v Kone je vyšší, elektrické sedačky sú komfortné, v porovnaní so športovými sedadlami v Kamiqu pôsobia útlejšie. Ich zadná časť je plastová, čo trochu obmedzuje priestor pre kolená zadných cestujúcich, na druhej strane chráni chrbát vodiča a spolujazdca. Vodičovo sedadlo má aj elektricky regulovateľnú bedrovú časť. Predné manuálne športové sedadlá v Kamiqu s integrovanou hlavovou opierkou sú ukotvené k podlahe rovnako ako v bežnom osobnom aute. V mojich očiach tieto sedadlá patria medzi vydarený kompromis medzi športovosťou a komfortom a navyše ešte aj dobre vyzerajú.
Vstupný otvor k zadným sedadlám má lepšie vyriešený Kamiq. Je citeľne väčší a vôbec nie je nutné si dávať pozor na hlavu. Zadná lavica je v prípade Kony kratšia. Tiež sa v nej sedí vyššie, nakoľko sú pod ňou skryté akumulátory hybridného systému. Stredový tunel má podstatne menší Kona. Trčí iba pár centimetrov nad podlahu, čo uľahčí pasažierom prekladanie nôh.
Predná lakťová opierka v Kone nie je posúvateľná. Je však navrhnutá tak, že táto vlastnosť alebo schopnosť jej v podstate ani nechýba. V Kamiqu je lakťovka iba posuvná. Manipulácia s ňou si vyžaduje viac sily. Súčasťou opierky sú pri oboch adeptoch aj odkladacie priestory. V Kamiqu sú plusom výduchy ventilácie, ktoré vedú k zadným sedadlám, a tiež dva USB-C konektory. Zadnú lakťovú opierku Kamiq vôbec nemá, Kona áno. Tá v sebe nesie aj praktický držiak nápojov.
Priestor a variabilita
Hľadáte priestrannejšie auto? Nebudem chodiť okolo horúcej kaše a poviem to na rovinu. Viac miesta má v každom smere Kamiq. V ňom sa za seba bez problémov posadím a ešte mi ostane aj bohatá rezerva na nohy. Kona má priestoru značne menej, nastupovanie na zadné sedadlá vyšším cestujúcim môže komplikovať aj zvažujúca sa strecha. Kufor je tiež väčší v Kamiqu. Pod kobercom sa skrýva dojazdové náhradné koleso so subwooferom. Tiež poteší premyslený a hlavne praktický sieťkový systém.
Kona má kufor o trochu menší. Zato má trojité dno s praktickými priehradkami. Namiesto rezervy má len opravnú súpravu. Nakladacia hrana je približne v rovnakej výške. Kufor Kony je plytší pre trojitú podlahe, ale vyberanie ťažkých predmetov bude určite jednoduchšie. Po sklopení zadných sedadiel nevzniká nepraktický schod. Tým sa Kamiq nemôže pochváliť.
Spotreba a nízke emisie v meste? Dominuje Kona!
Vynikajúce infotainmenty
Po grafickej stránke je na vyššej úrovni lepšie zvládnutý multimediálny systém Amundsen v Kamiqu. Chýbajú všetky klasické hardvérové tlačidlá. Ako plnohodnotné náhrady má len dotykové plôšky bez akejkoľvek spätnej väzby. Za jazdy po horšej ceste tak môžete mať problém trafiť na tlačidlo, ktoré chcete. Tiež trochu pomalšie pracoval, z čoho som ostal nemilo prekvapený. Na druhej strane je pravda, že systém vyžadoval aktualizáciu, čím by tento problém možno zmizol. Ešte podotknem, že som mal možnosť skúšať aj nižší stupeň rádia v Kamiqu, Bolero, ktorý mal aj 2 hardvérové voliče. Ten mi svojou jednoduchosťou vyhovoval trochu viac, hoc mal manko vo funkciách.
Hyundai má síce z môjho pohľadu o trochu menej oku lahodiacu grafickú stránku, ale to je čisto vecou vkusu. Reakcie na pokyny boli vynikajúce. Uhlopriečka dotykovej obrazovky má približne o jeden palec viac. Chválim, že podstatné funkcie ovládate priamo tlačidlami či otočnými ovládačmi.
S infotainmentom priamo súvisí aj ozvučenie. Veď imidžovky musia aj dobre hrať. Preto obaja konkurenti disponovali kvalitnými audosystémami. Kamiq má Škoda Sound System s 10 reproduktormi, subwooferom v rezervnom kolese a zosilňovačom. Kona má systém Krell, ktorý má o 2 reproduktory menej, ale tiež sa pýši zosilňovačom a integrovaným subwooferom v bočnej strane kufra. Absencia dvoch reproduktorov však vôbec nevadí. S kolegami sme sa jednohlasne zhodli na tom, že systém Krell má v priamom porovnaní prevahu.
Konektivita je na vysokej úrovni. USB konektory má Kona iba 2, v stredovej priehradke pod panelom klimatizácie. Kamiq má celkovo 4. Všetky sú už modernejšieho typu, USB-C.
Priestor a cena? Prevahu má Kamiq!
Výhľad
Mám rád autá, z ktorých je dobrý prirodzený výhľad. Aj z Kamiqu aj z Kony sa na svet pred autom pozerá vyššie od cesty. Dozadu a šikmo vzad je na tom lepšie Kamiq, a to aj vďaka väčšiemu sklu v C-stĺpiku. Dlhšie spätné zrkadlá má Kona. Kamiq vám však dá intenzívnejší signál o vozidle v mŕtvom uhle. Kona to rieši inak. Okrem signálu v zrkadle zobrazuje skrytú jazdiacu prekážku aj na head-up displeji.
Motor a prevodovka
Litrový trojvalec v Kamiqu ma v kombinácii so 7-stupňovou prevodovkou DSG naozaj veľmi príjemne prekvapil. Na voľnobehu a v nízkych otáčkach síce motor trochu trasie, ale neuverili by ste, s akou veľkou vervou chce ťahať. Určite by ste nepovedali, že je to taký malý motor. Svojím objemom krásne klame. Je živý a nezabíja ho ani prevodovka. Na prevodovke mi veľmi prekážalo, že pri rozbiehaní vedela opakovane nepríjemne trhnúť. Pri prvom cúvaní som sa dokonca nastrašil, že som do niečoho narazil. Navyše, pri dojazde na križovatku a následnom pridaní plynu alebo pri zrýchlení z nízkej rýchlosti jej dlho trvá, kým zareaguje. Rýchlo sa tak môžete dostať do nepríjemnej situácie, z ktorej jediná cesta znamená plný plyn a dúfanie, že to stihnete. Myslel som, že sa postupne adaptuje na môj štýl jazdy, ale ani ku koncu testu sa tak nestalo.
Kombinovaný výkon hybridného systému Kony je v porovnaní s Kamiqom vyšší. To na veci však nič nemení, že papierovo, ale aj reálne je zástupca z Ázie pomalší. Jeho revírom je mesto. Pripájanie elektromotoru či vypínanie a štartovanie spaľovacieho motora prebieha prirodzene. S dvojspojkovou prevodovkou tvoria vydarené trio.
Jazda a jazdné vlastnosti
Kamiq má vzadu jednoduchú vlečenú zadnú nápravu, Kona vyspelejšie a zložitejšie viacprvkové zavesenie. Ako sa s nimi jazdí? Jazdnými vlastnosti sú si veľmi podobné a to aj navzdory konštrukčným odlišnostiam. Počas testovacích jázd som mal pocit, že Kona je o tvrdšia od podvozka. Rázy do karosérie tlmí subjektívne o trochu lepšie. V čom však značne zaostáva, je celkové odhlučnenie. Od podvozka v nej počujete nadnesene povedané každý kamienok. Aj pri vyšších rýchlostiach je v Kone hlučnejšie.
Spotreba
Na záver tá najzaujímavejšia otázka, ktoré z dvoch áut, resp. pohonov je úspornejšie? Na našich sociálnych sieťach ste si mohli tipnúť aj vy. Väčšina z vás tipovala, že úspornejší bude Hyundai Kona. Tipovali ste rozdiel 0,4 — 1,5 l/100 km. A tí, ktorí stavili na Konu, mali pravdu. Na rovnakej trase, kde zhruba tretinu tvorilo mesto, tretinu okresné cesty a tretinu diaľnica, sme dosiahli s Konou priemernú spotrebu 5,0 l/100 km, so Škodou Kamiq o 1,1 l/100 km vyššiu. Netreba však zabúdať, že pri rozhodovaní o kúpe nového auta si musíte hneď na začiatku povedať, v akých podmienkach budete auto prioritne využívať. Ak chcete auto do mesta, spotreba Kony bude ešte o niečo nižšia, zatiaľ čo spotreba Kamiqu vyššia. Naopak, pri preferovaných diaľniciach sa rozdiely podstatne znížia, možno aj vyrovnajú.
Pár slov na záver
Obe autá sú svoíim spôsobom svojské. Kona je určená prioritne mladým ľuďom, ktorí majú radi expresívny štýl, zatiaľ čo Kamiq patrí do unifikovanej kategórie auta „stvorené pre každého“.
Škoda Kamiq 1,0 TSI 85 kW
Stručne
Čo treba uznať
- Budí záujem ľudí.
Čo nám chýbalo
- Intuitívnejší multimediálny systém .
Čo nás prekvapilo
- Ochota maloobjemového motora ťahať.
Hyundai Kona Hybrid
Stručne
Čo treba uznať
- Výborný audiosystém.
Čo nám chýbalo
- Absencia ovládania okien jedným stlačením tlačidla.
Čo nás prekvapilo
- Horšie odhlučnenie
Škoda Kamiq 1,0 TSI 85 kW 7 st. DSG Sport Paket Style | Hyundai Kona Hybrid
|
|
Cena základ/test [€] | 14 990 /25 190 | 23 490/29 180 |
Záruka | 5 rokov alebo 100 000 km | 5 rokov bez obmedzenia km |
Motor [typ/valce/ventily] | Zážihový preplňovaný R3/12V | Zážihový atmosférický R4/16V |
Objem valcov [cm3] | 999 | 1 580 |
Max. výkon [kW (k)/ot.min-1]
|
85 (115)/5 000 –5 500 | Spaľovací motor 77,2 (105)/ 5 700
Elektromotor: 32 (44) Kombinovaný:104 (141) |
Max. krút. moment [Nm/ot. min-1] | 200/2 000 – 3 500 | Spaľovací motor: 147 / 4 000
Elektromotor: 170 Kombinovaný: 265 |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h [s] | 10,0 | 11,2 – 11,6 |
Max. rýchlosť [km/h] | 193 | 160 |
Spotreba výrobca (podľa WLTP)/test [l/100 km] | 5,5 – 6,8/6,1 | 3,9 – 4,3/5,0 |
Emisie CO2 [g/km] | 125 – 154 | 90 – 99 |
Dĺžka/šírka/výška [mm] | 4 241/1 793/1 531 | 4 165/1 800/1 565 |
Rázvor osí náprav [mm] | 2 651 | 2 600 |
Prevádzková hmotnosť/užitočné zaťaženie [kg] | 1 251 – 1410 / 421 – 558 | 1 451 – 1 528/359 – 429 |
Ikonky:
|
Bluetooth – áno
Wi-fi – áno AUX/USB – nie/áno Zrkadlenie – áno Uhlopriečka: 9,2 Batožinový priestor: 400 – 1 395 dm3 Čas na kolo: nemerali sme |
Bluetooth – áno
Wi-fi – áno AUX/USB – áno/áno Zrkadlenie – áno Uhlopriečka: 10,25 Batožinový priestor: 361 – 1 143 dm3 Čas na kolo: nemerali sme |
Plusy a mínusy
Škoda Kamiq 1,0 TSI 85 kW 7 st. DSG Sport Paket Style | |
plusy | mínusy |
– väčší batožinový priestor
– lepšia priestrannosť – digitálny panel s rôznymi možnosťami zobrazenia – elektrický kufor
|
– vyššia spotreba paliva
– vyššie prevádzkové náklady – pomalší infotainment – pomalšie občasné reakcie plynu a prevodovky pri rozbiehaní
|
Hyundai Kona Hybrid | |
plusy | mínusy |
– viacprvková zadná náprava
– mierne lepšie jazdné vlastnosti – vyššia hmotnosť brzdeného vozíka (+200 kg oproti Kamiqu) – lepšie záručné podmienky – kvalitnejšie audio
|
– nižšie užitočné zaťaženie
– vyššia hmotnosť – vyššia obstarávacia cena – horšie odhlučnenie – slabšie dynamické charakteristiky
|