Vďaka výborne zostavenému hnaciemu reťazcu – rozumej motor-prevodovka – si ani nebudete uvedomovať, že sa hýbete. Keď si totiž odmyslím akceleráciu, tak motor v podstate ani nepočujete. Navyše, prevodovka radí hladko a rozumne. Rád by som vyzdvihol, že nepodtáča motor. Pre mňa, človeka, ktorý cíti s motorom, je to mimoriadne dôležité. A napísal som to už x-krát, ale dôležité je to aj pre samotný motor. V správnych otáčkach sa totiž dožije vyššieho veku. Suverénne najväčšou devízou Citroënu C5 Aircross je podvozok. Je taký komfortný, že si budete myslieť, že sa nám po rokoch podarilo splniť Mečiarove predvolebné sľuby z roku 1998 o švajčiarskom Slovensku. Aspoň čo sa týka kvality ciest. Áno, v prudkých zmenách smeru nie je taký sebaistý ako ostatné esúvéčka, ale ja sa tejto vlastnosti rád vzdám v prospech toho, že auto nevytrasie zo mňa dušu, ale ma, naopak, príjemne hojdá, že ani po dlhšej jazde sa necítim unavený a znechutený, že nerovnosti nebúchajú do karosérie… Skrátka v prospech pohodlia. K tomu príjemný interiér a fajnové sedadlá Advanced Comfort, ale aj riadenie, ktoré sa točí takmer samo – s minimálnym úsilím z vašej strany.
Opäť – áno, bez spätnej väzby, ale v tomto aute mi to nijako nechýba. Možno naopak, pôsobilo by to rušivo. Auto ako celok totiž pôsobí nesmierne voľne – rozumej, že všetko funguje hladko a ľahko, bez toho, aby ste na čokoľvek museli vynakladať akékoľvek úsilie. A tu sa dostávam k úvodu: v C5 Aircross sa cítite ako na krásnom ostrove s mäkkým pieskom na pláži, šumiacimi palmami a štebotavými vtákmi v pozadí, na ostrove, kde si užívate pokoj a kde vás nič neotravuje. Až na dve veci. Tou prvou, je že aj mnohé často používané funkcie ovládate cez dotykový displej a zorientovať sa v menu si vyžaduje čas a cvik. Za všetky spomeniem zmenu intenzity podsvietenia prístrojov – až v piatom kroku sa dostanete k reálnej zmene tohto parametra. Druhou je opierka ľavej nohy, ktorá je pod takým nešťastným uhlom, že mi vykrúcala chodidlo. To však môže byť problémom môjho posedu.
Bude sa vám zdať, že sa podarilo naplniť Mečiarove predvolebné sľuby z roku 1998.
SUV namiesto limuzíny
Mne sa tentoraz dostala do rúk špičkovo vybavená verzia Shine s množstvom zaujímavých príplatkových prvkov. Spomeniem elektricky vyhrievané čelné sklo, vyhrievané predné sedadlá (škoda, že volant už nie), Grip Control s asistentom zjazdu z kopca, indukčné nabíjanie smartfónu, poťahy sedadiel v kombinácii kože a grafitovej látky, Connect Box, ktorý umožňuje volať asistenciu priamo tlačidlom v stropnej konzole, ale napríklad aj dojazdové rezervné koleso či vyberateľnú sieťku oddeľujúcu kufor od priestoru pre posádku. Mimochodom, kufor je obrovský – v závislosti od posunutia sedadiel 580 – 720 dm3. Osobne si myslím, že až na úkor miesta vzadu. Toho miesta vzadu je totiž menej, než by človek čakal pri pohľade na auto zvonka. C5 Aircross je akousi vlajkovou loďou značky Citroën a ako taký ponúka množstvo technológií. Na vrchole stojí adaptívny tempomat s aktívnym vedením v jazdnom pruhu, chýbajú mi však vykrývacie svetlá, ktoré automobilka neponúka vôbec a trochu ma prekvapilo, že bezkľúčové odomykanie funguje iba na predných dverách. Mimochodom, všimli ste si, že vlajkovou loďou už nie je sedan, resp. limuzína, ale SUV? Aj to hovorí o deformácii trhu.
Stručne
Čo treba uznať
- Krásne komfortný podvozok.
Čo nám chýbalo
- Vyhrievanie volantu.
Čo nás prekvapilo
- Prevodovka nepodtáča motor.
Citroën C5 Aircross BlueHDi 180 S&S EAT8 Shine
Cena (základ/test) 18 990/35 540 €
Záruka 4 roky alebo 60 000 km
Motor
- Preplňovaný vznetový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 997 cm3, max. výkon 130 kW (177 k) pri 3 750 ot.min-1, max. krútiaci moment 400 Nm pri 2 000 ot.min-1. Emisie CO2 157 – 175 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 8,6 s, vmax=211 km/h, spotreba WLTP/test 6,0 – 6,8/6,3 l/100 km.
Ikonky
- Bluetooth – áno
- Wi-fi – áno
- AUX/USB – nie/áno
- Zrkadlenie – nie
- Uhlopriečka: 8,0
- Batožinový priestor: 580 – 720 dm3