Automobilka Ford predstavila športový model Mustang Mach-E 1400, ktorý je jediným prototypom svojho druhu. Vznikol v spolupráci so spoločnosťou RTR Vehicles s cieľom demonštrovať dynamické možnosti elektrického pohonu.
Ford Mustang Mach-E 1400 je elektrický pretekársky automobil, ktorý dokumentuje, aký výkon je možné dosiahnuť bez jedinej kvapky paliva. Špeciálny prototyp so siedmimi motormi nadväzuje na dragster Mustang Cobra Jet 1400. Rozhodne je pripravený predviesť svoj extrémny dynamický potenciál na súťažnom okruhu, „drag stripe“ aj driftovacej plošine. Ako základ pre Mustang Mach-E 1400 poslúžila odňatá karoséria elektromobilu Mustang Mach-E GT. Cieľová hodnota najvyššieho výkonu je obsiahnutá v samotnom názve: 1400 mechanických konských síl, čo predstavuje 1419 metrických koní alebo 1043 kW.
„Teraz je perfektná doba k tomu, nasadiť elektrický pohon, nazbierať skúsenosti a uplatniť ich na naše modelové portfólio,“ povedal šéfkonštruktér programu Mustang Mach-E Ron Heiser, ktorý dodal: „Mustang Mach-E bude radosť riadiť, rovnako ako ako každý iný Mustang pred ním. Ale Mustang Mach-E 1400 je vďaka práci Ford Performance a RTR naprosto šialený.“ Mustang Mach-E 1400 je výsledkom tisícky hodín spolupráce medzi Ford Performance a RTR. Jeho poslaním je preklenúť priepasť medzi tým, čo elektromobil skutočne dokáže, a predstavami mnohých zákazníkov.
„Za volantom tohto vozidla se úplne zmenil môj pohľad na to, aký môže byť výkon a krútiaci moment,“ poznamenal Vaughn Gittin Jr., motoristický šampión a zakladateľ RTR a doplnil: „Ten zážitok sa nepodobá ničomu, čo ste si kedy predstavovali. Možno okrem jazdy na magnetickej horskej dráhe.“ Aerodynamika Mustangu Mach-E 1400 je optimalizovaná so zvláštnym zreteľom na prívody chladiaceho vzduchu, predný spojler, postranné krídelka a zadné krídlo. Vozidlo má celkovo sedem motorov, teda o päť viac než Mustang Mach-E GT. Tri z nich sú pripojené k prednému diferenciálu a štyri k zadnému.
S diferenciálmi ich spája vždy jediný hnací hriadeľ. Samotné diferenciály umožňujú široké rozpätie aj nastavenie pre rôzne účely od driftovania až po pretekanie na čas. Podvozok zvolili konštruktéri tak, aby im umožnil skúmať rôzne konfigurácie pohonu (pozn. zadných, všetkých štyroch a dokonca aj predných kolies) a ich vplyv na spotrebu energie aj dosahované výkony. Nastavenie podvozku pre drifting a pre okruhovú jazdu je však úplne iné. Napríklad ramena náprav aj riadenia sú pri driftovacom variante zvolené tak, aby umožňovali extrémne natočenie predných kolies. Cieľová hodnota prítlaku je viac než 1000 kg pri rýchlosti 257 km/h (160 mph).
Bateria s nainštalovanou kapacitou 56,8 kWh tvorí nikel-mangán-kobaltové články. Pri nabíjaní sa sústava chladí dielektrickým chladivom, čo skracuje nutné prestoje medzi jednotlivými jazdami. Brzdová sústava Brembo disponuje rekuperačným zariadením, elektrickým posilňovačom aj protiblokovacím a stabilizačným systémom. Nechýba hydraulická ručná brzda pre vyvolanie pretáčavého šmyku. Pri jej použití sa krátko odpojí prenos hnacej sily na zadné kolesá. Mustang Mach-E 1400 sa v dohľadnej dobe predstaví na pretekoch zámorskej série NASCAR.
Mimochodom, tento projekt slúži tiež ako skúšobňa nových materiálov. Kapota je vyrobená z organického kompozitu, ktorý predstavuje ľahkú alternatívu k uhlíkovým vláknam, z ktorých je tvorený zvyšok vozidla. Americká automobilka Ford po celom svete investuje do elektrických automobilov viac než 11,5 mld. USD. Prvý globálny model – Mustang Mach-E, je možné si objednať už teraz. K európskym zákazníkom dorazia prvé exempláre začiatkom budúceho kalendárneho roka.
-jj-, zdroj a foto: Ford