Pred pár rokmi prišla opäť malá snaha o znovuzrodenie automobilky, kedy do nich osadili moderné motory, ktoré spĺňali vtedajšie normy. Výroba sa však rýchlo zastavila koncom minulého roka, pretože Avia už nevedela splniť modernejšie emisné normy.
V tejto situácii boli jedinou záchranou elektromobily. Avia ich pripravila v spolupráci s anglickým subdodávateľom pohonov a tento trh mal poskytovať veľký potenciál. Tento týždeň sa však objavili informácie, že tento projekt bol úplne zastavený. To sa týka plánov výroby aj dizajnu, pričom odôvodnenie sa uvádza „koronavírus“.
Nie je známe, aká bude budúcnosť značky. Český majiteľ, ktorý ju v roku 2016 prevzal od Indov, sa k tejto záležitosti zatiaľ nevyjadril. Zdá sa však, že v tejto situácii môže spoločnosť pred kolapsom zachrániť iba zázrak.
Nakoniec si pripomeňme klasickú československú Aviu A30, ktorá bola postavená na základe licencie francúzskeho Saviem s všemožnými nádstavbami a dĺžkami. Auto, ktoré opriadli historky, ale stala sa aj terčom častých vtipov. Auto, ktoré postavilo Československo na nohy v oblasti ľahkej dopravy. Auto, ktoré bolo dlhú dobu najrýchlejšie na našich cestách… stále bolo na čele kolóny. Tieto dnes už prakticky vymiznuté vozidlá sa vyrábali od roku 1967 a v čase premiéry ich bolo možné označiť za veľmi moderné, hoci to môže dnes znieť všelijako, dokonca aj komicky.
Trošku ale odbočíme. Saviem spolupracoval aj s Alfa Romeo, a pár kusov, ktoré sa náramne podobali na Aviu niesli aj tento znak! Pre bývalý režim bolo typické, že kým v západnej Európe už tieto auta nahradili modernejšie stroje, u nás veselo schádzali z výrobnej linky pôvodne kusy s menšími úpravami.
V roku 1983 bol predstavený mierne modernizovaný model A31, o ďalších niekoľko rokov sa objavila verzia A31T (turbo) s preplňovaným motorom. Úžitkový automobil bol vyrábaný do konca 90. rokov Je pravda, že toto auto si vyslúžilo naprieč rokmi stovky kritík, počnúc komfortom, výkonom až pod dizajn exteriéru či interiéru.
V 90. rokoch však vznikla ďalšia nádej, keď do podniku vstúpilo kórejské Daewoo a aj ta zhasla. Neskôr boli predstavené úplne nové kabíny, neskôr Češi začali úzko spolupracovať a nakoniec sa stali majetkom indickej spoločnosti Ashok Leyland, ale týmto modelom sa nikdy nepodarilo preraziť na náročnom trhu ani v jednoduchších krajinách s tvrdými podmienkami.
Foto: Avia.cz