Je fajn, ak sa na jazdu autom každé ráno tešíte. Je fajn (načo to tajiť), ak vám ho trocha závidí sused, susedka aj ich deti.
Malý veľký
MINI ako pomenovanie vozidla všeličo naznačuje. Nielen o pôvode, ale aj o veľkosti. V prípade verzie Clubman však MINI podrástlo. Oproti základnému modelu, najmä pokiaľ ide o rázvor (o 180 mm) i dĺžku (takmer o pol metra), a to už musí byť cítiť. Kombi má štyri dvere a roztomilé, tradíciu ctiace vertikálne delené dvere do batožinového priestoru. Ako malý chlapec som sa vždy tešil, keď som pohybom nohy pod nárazníkom inicioval elektrické otvorenie dvoch krídel. Spolu so zadnými svetlami v štýle vlajky – veľmi britské! Rovnako milé sú aj dva miniatúrne stierače na týchto dverách, najmä pri pohľade na ne v spätnom zrkadle. A dalo by sa ešte dlho pokračovať.
Tešiť sa každé ráno na jazdu autom je základom dobrej nálady a úspešného dňa.
Vynikajúci podvozok
MINI je vždy prísľubom (v tom najlepšom) mierne „motokárových“ jazdných vlastností. Iste, väčšie rozmery i hmotnosť verzie Clubman ich posúvajú trocha iným smerom, ale stále je jazda v ňom veľkou zábavou. V maximálnej miere k tomu prispieva skvelý adaptívny podvozok. Je športovo tuhý, nekompromisný v zákrutách, aj tých s nekvalitným povrchom, vďaka pohonu všetkých kolies výborný – no ešte vždy komfortný a neobťažujúci ani rázmi do karosérie, ani hlukom od kolies. Vodičovi nič netají, no neprináša mu viac nepriaznivých pocitov, než koľko treba na to, aby presne vedel, po akom povrchu ide a prostredníctvom rovnako vynikajúceho riadenia a nie inak sa správajúcej 7-stupňovej automatickej prevodovky primerane reagoval. Dokáže tak vozidlo viesť komfortne i naozaj športovo, veď výkon takmer 200 koní dokáže auto rozhýbať na stovku za necelých sedem sekúnd.
Zábavný i útulný
Vráťme sa však ešte dovnútra milého i výkonného Brita. Hoci pôsobí retro a veľmi v štýle pôvodných MINI, veľmi rýchlo zistíte, že sedíte v nanajvýš modernom vozidle. Jeden a pol kruhového prístroja je pod volantom (najmä rýchlomer, otáčkomer), pod oknom head-up displej, uprostred palubnej dosky velikánsky kruhový združený prístroj vrátane dotykového displeja, pod ním klasické ovládanie klimatizácie a krásne tvarované, v rade zoradené ovládače ďalších funkcií. Jednoduché, prehľadné, krásne, retro. Skvelá práca! Rovnakú pochvalu si zaslúži volant, sedadlá a vôbec celý interiér. Dokonca aj v podstate zbytočné „fíčury“, ako farbu meniaci obvod stredového kruhového prístroja (v závislosti od otáčok, ale tiež napr. hlasitosti audiosústavy a pod.) nepôsobia ani rušivo, ani gýčovito lacno. Ešte viac dokáže v noci nadchnúť ambientné osvetlenie akoby presvitajúce cez dekoračné lišty dvier a prístrojovky.
Na pleciach velikánov
MINI Clubman sa nesnaží za každú cenu tváriť, že nemá nič spoločné s materským koncernom BMW, či nebodaj so svojím predkom, skutočne malým a vyrábaným v rokoch 1959 – 2000. A prečo by aj? Veď z nich preberá to najužitočnejšie pre svoju súčasnú podobu tradičného, no moderného, dynamického a skvele jazdiaceho – ako to len neobvykle znie v súvislosti s menom MINI – praktického prémiového rodinného kombi.
MINI Clubman Cooper S ALL4
Cena a záruka:
Základ/ test 21 300/48 002 €
2 roky bez obmedzenia km
Motor: prepĺňaný, zážihový, R4/16V, zdvihový objem valcov 1 998 cm3, max. výkon 141 kW (192 k) pri 5 000 – 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 280 Nm pri 1 350 – 4 600 ot.min-1. Emisie CO2 139 – 143 g/km.
Jazdné výkony, spotreba:
0 – 100 km/h za 6,9 s, vmax = 225 km/h, spotreba výrobca/test 6,1 – 6,3 / l/100 km.
Ikony: BT, USB, zrkadlenie, 360 – 1 250 dm3, displej 8,8
Čo treba uznať
- Skvelá kombinácia štýlu, jazdných vlastností a praktickosti.
Čo nám chýbalo
- Vyhrievanie volantu.
Čo nás prekvapilo
- Veľmi vkusných niekoľko „zbytočností“.