Prosím, nevykladajte si nadpis zle, spomínaným príslovím som vôbec nechcel povedať, že by Mercedes-Benz GLS bol nemotorný. Naopak, pri svojej dĺžke 5 207 mm a rázvore osí náprav 3 135 mm je až prekvapivo obratný. Veď aj vďaka natáčaniu zadných kolies sa otočí na polomere 6,26 m. A to, prosím pekne, hovoríme o obrysovom polomere, nie o stopovom. Teda od steny ku stene. Zároveň je pravda, že rázvorom osí náprav a dĺžkou je ako slon (v oboch spomínaných rozmeroch je väčší ako Audi Q7, BMW X7 a dokonca aj ako Cadillac Escalade) a ostatné autá sa vám spoza jeho volantu zdajú ako krehučký porcelán. A nielen to, s 243 kW (330 k) a 700 Nm je silný ako slon.
GLS je plné elektroniky – komfortnej, bezpečnostnej a asistenčnej.
Zemepán a liliputáni
Ak poznáte aktuálne mercedesy, tak vás v interiéri nečaká žiadne prekvapenie. Dva 12,3-palcové plnofarebné digitálne displeje pod spoločným krycím sklom vytvárajú širokouhlý prístrojový štít. Displej informačného a multimediálneho systému je dotykový, ale môžete ho ovládať aj z plôšky na stredovom tuneli či priamo z volantu a niektoré funkcie aj hlasom. Dvere tučné ako pancierové vráta bankového trezoru vymknú všetko, čo by vás mohlo iritovať. Hluk aj negatívnu energiu. Ste v tichu a pokoji, obklopujú vás kvalitné materiály a k tomu sedíte vysoko nad ostatnými. Máte pocit, akoby svet nepatril nikomu inému než vám. Ostatné autá okolo sú ako liliputáni. Atmosféru SUV utvrdzujú dve mohutné držadlá na stredovom tuneli. Keby ste potrebovali nabudiť alebo uvoľniť, môžete si aktivovať niektorý z programov balíka Energizing Plus. Systém dokonca rozpozná váš stav a odporučí vhodný program. V testovanom modeli mi však chýbalo vyhrievanie volantu a plôšok lakťových opierok. Je to však vec konfigurácie. GLS je štedré aj k pasažierom v druhom rade. Tretí je však viac-menej pre deti. S veľkým úžasom som zistil, že aj pri sedemmiestnom usporiadaní sa pod dno kufra zmestilo rezervné koleso. Dojazdové, ale aj to sa počíta. A je tam aj štrbina na uloženie krycieho plató. Mimochodom, elektricky ovládané sú aj všetky sedadlá – v druhom aj treťom rade.
Mohol by aj do terénu, ale…
Dieselový trojliter okrem toho, že je silný, je aj mimoriadne kultivovaný. K tomu prispieva aj usporiadanie valcov v rade. Radové šesťvalce sú totiž z princípu vyváženia kultivovanejšie ako vidlicové. Má pekný vyrovnaný jemný chod a je mimoriadne tichý, pri pokojnej jazde ho v podstate ani nevnímate. V komfortnom nastavení je podvozok príjemne plavný, do karosérie udrú až tie väčšie nerovnosti s ostrými hranami. Avšak ani v športovom nestvrdne neúmerne. Vzduchový podvozok umožňuje meniť svetlú výšku a pohon 4Matic s podporou elektroniky je mimoriadne schopný v teréne. Kto by už však šiel s takýmto krásnym autom do vážnejšieho terénu. Pravdu povediac, dlhočizný rázvor ho v ňom aj tak limituje. Páčilo sa mi riadenie. Páčila sa mi intenzita posilňovača, páči sa mi, že pririaďovanie zadných kolies pracuje absolútne nebadane. Necítite pohyby zadnej časti karosérie, ale akosi podvedome vnímate, že sa auto otáča na oveľa menšom polomere, než by sa malo. GLS je plné elektroniky – komfortnej, bezpečnostnej a asistenčnej. Z asistenčných by som vyzdvihol adaptívny tempomat (funguje jemne a necháva malé odstupy) s vedením v jazdnom pruhu a automatickým predbiehaním, resp. prechádzaním do susedného jazdného pruhu. Stačí ťuknúť do smerovky na príslušnú stranu, auto si skontroluje, či je voľno a samo prejde do vedľajšieho jazdného pruhu. Pravda, systém vyžaduje, aby ste sa aspoň z času na čas dotkli volantu. To aby zadosťučinil zákonom. Potom by nasledovali adaptívne Multibeam LED svetlá, ktoré svietia výborne a autá pred vami vykrývajú natesno. Velikánsky head-up displej (24 x 8 cm) je rozdelený do troch menších okienok, pričom do každého z nich si môžete nastaviť, ktorý z navrhovaných údajov sa má zobrazovať.
Stručne
Čo treba uznať
- Ten pocit, že svet patrí vám.
Čo nám chýbalo
- Vyhrievanie volantu a lakťových opierok.
Čo nás prekvapilo
- Pod dnom kufra je rezerva.
Mercedes-Benz GLS 400 d 4Matic
Cena (základ/test) 87 480/110 520 €
Záruka 2 roky bez obmedzenia km
Motor
- preplňovaný vznetový R6/16V, zdvihový objem valcov 2 925 cm3, max. výkon 243 kW (330 k) pri 3 600 – 4 200 ot.min-1, max. krútiaci moment 700 Nm pri 1 200 – 3 200 ot.min-1. Emisie CO2 209 – 252 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 6,3 s, vmax=238 km/h, kombinovaná spotreba podľa WLTP/test 8,0 – 9,6/9,5 l/100 km.
Ikonky
- Bluetooth – áno
- Wi-fi – áno
- AUX/USB – nie/áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 12,3
- Batožinový priestor: 355 dm3