V bratislavskom centre Einpark sme sa zoznámili s prvým čisto elektrickým autom Mazdy – modelom MX-30. Ako sme sa na tlačovej prezentácii dozvedeli, výber miesta vôbec nebol náhodný. Einpark je totiž aktuálne najekologickejšia budova v Bratislave, dokonca aj vo svetovom meradle sa radí medzi 1 % „najudržateľnejších“ budov. Vykurovanie či chladenie zabezpečuje energia z obnoviteľných zdrojov, strechu pokrýva vegetácia, ktorá prispieva k očisťovaniu mestského ovzdušia, v interiéri sa využívajú prírodné materiály… Rovnako aj Mazda MX-30 je ekologická, keďže je plne elektrická, tak počas jazdy nevyprodukuje ani jeden gram CO2 a ani iné plynné emisie. Okrem toho, keďže je auto plne elektrické, má menšie servisné náklady, potrebuje menej oleja, ušetrí brzdové kotúče, a teda má aj výrazne menšiu tvorbu brzdového prachu… Okrem toho sú v interiéri použité prírodné a recyklované materiály. Za zmienku stojí napríklad korok na stredovej konzole, ktorý je nielen ekologický, ale poukazuje na históriu automobilky. Tá totiž pred sto rokmi začala práve so spracovaním korku. Navyše, Einpark Offices, resp. Einpark Residence má nabíjací stojan pre elektromobily. Skrátka výber miesta, resp. spojenie Einpark a Mazdy MX-30 bolo cielené a celkom logické.
Mazda MX-30 je mestský crossover, preto vás môže zaujímať otázka, prečo sa vymyká z označenia, keď všetky ostatné SUV a crossovery majú pred číslom CX. Dôvod je veľmi prozaický: nový elektromobil je pre Mazdu veľmi špecifické auto, rovnako ako model MX-5, preto dostal označenie MX a číslo 30 poukazuje na príbuzenstvo s modelom CX-30. Z dizajnového hľadiska zaujmú oproti sebe sa otvárajúce dvere, aké mal model RX-8. Interiér poskytuje príjemné prostredie a výborný posed za volantom. Na pohon slúži elektromotor so 105 kW, resp. 265 Nm, ktorý poháňa predné kolesá. Mazda zvolila akumulátor s kapacitou 35,5 kWh, ktorý postačuje na dojazd 200 km v kombinovanej prevádzke, v mestskej však na viac. Veľkosť vychádza z dvoch aspektov – prvý je požiadavka nízkej hmotnosti (iba 310 kg), druhý, že 200 km denne postačuje a v noci sa auto nabíja. Tým je ale povedané, že MX-30 nie je pre každého a Mazda otvorene hovorí, že v jej očiach sú elektromobily buď ako druhé auto do rodiny, alebo pre špecifickú skupinu ľudí či firiem. Konečne automobilka, ktorá uvažuje triezvo! Nabíjať môžete z konektora typu Mennekes alebo CCS. Keď som hovoril o špecifickom postavení MX-30 v modelovom portfóliu Mazdy, tak musím povedať, že konštruktéri chceli, aby aj MX-30-ka jazdila rovnako dobre ako ostatné modely Mazdy, možno ešte lepšie. Preto venovali mimoriadnu pozornosť podvozku a tuhosti karosérie. Dokonca vyvinuli nový systém G-Vectoring, vďaka ktorému je MX-30-ka v zákrutách rýchlejšia ako ostatné crossovery či SUV Mazdy. Mazda MX-30 bude dostupná vo výbavách GT, GT Plus a Firts Edition, plus si budete môcť vyberať z výhodných balíkov výbav. Cena sa bude pohybovať v rozmedzí 33 990 – 38 190 eur, plus opcia za niektorú z príplatkových farieb, resp. farebných kombinácií 500 – 2 000 eur.