Dnes žijeme v číslach a excelovských tabuľkách. Vedúceho zmeny zaujíma jedine to, či plníš čísla. Firmu ako takú iba zisk… Štát zasa iba to, aby si poslušne zaplatil dane a bolo z čoho kradnúť aj na budúci rok. Kvalita, skutočné hodnoty, ale aj reálne súvislosti idú bokom. A aby toho nebolo málo, celý náš voľný čas trávime vo svete „jednotiek a núl“. S Facebookom a Instagramom vstávame aj si líhame. A v číslach žijú aj automobilky. Jedni sa naháňajú za gramami CO2 v protokole WLTP, druhí za zlomkami sekúnd na Nürburgringu alebo pri zrýchlení z nuly na stovku. Jedni aj druhí preto prechádzajú ku preplňovaným motorom. Lexus s modelom RC F ide hlavou proti múru. Avšak iba zdanlivo, v skutočnosti je v tom, čo robí obrovské rácio. Ratio v tom zmysle, že nejde po absolútnych číslach výkonu a krútiaceho momentu. Nafúkaním V8-ky by dosiahli oveľa vyšší výkon a krútiaci moment. Načo by to však bolo, veď ani by sa to nedalo poriadne preniesť na cestu. Lexus ide po kontrolovateľnom výkone. Ratio v tom zmysle, že preplňované motory môžu mať dobrú spotrebu v testovacom cykle, ale v reálnom živote vedia poriadne prekvapiť. Lexus ide po udržateľnej spotrebe v širokej škále reálnych podmienok.
Výkon si buduje pekne postupne, nevytrhne vám auto z ruky.
Bez emulgátorov
RC F má pod kapotou statočnú veľkoobjemovú päťlitrovú atmosférickú vé-osmičku. Konkurenčné BMW M4 aj Mercedes-AMG C63 majú fúkané motory, vďaka čomu majú prudší nárast výkonu, takže v spodnom otáčkovom pásme sú citeľne silnejšie. Lexus si výkon buduje pekne postupne, nevytrhne vám auto z ruky. Prízvukujem, že síce postupne, ale rýchlo. Keď som spomínal, že nejde po absolútnych číslach, tak musím povedať, že pri facelifte dokonca prišiel o 10 kW. Stále ich však má 341, teda 464 k, čo nie je málo. Navyše, verzia Track Edition je aj s tým menším výkon z nuly na stovku o pol sekundy rýchlejšia – stovku dá za 4,3 sekundy. Pripísať to môžeme nižšej hmotnosti a systému Launch Control, ktorý je jednou z noviniek. Samotný model RC F je ľahší, verzia Track Edition je vďaka karbónovým prvkom (strecha, kapota, krídlo, spojlery, ale aj brzdy…) ešte ľahšia. Mimochodom, na aktiváciu Launch Control nepotrebujete prejsť procesom ako pri predletovej príprave vojenského stíhacieho lietadla. Stačí stlačiť príslušné tlačidlo, dať plný kotol, pustiť brzdový pedál a potom už iba držať správny smer. Bol som frustrovaný z toho, že pri bežnej jazde výfuk nemá nejaký pekný zvuk. Ani pri akcelerácii, ani pri uvoľnení plynu, ani pri podraďovaní. Nebuble, nestrieľa, neduní… Skrátka nič, čo by dodávalo jazde nejaký ten náboj. Dokonca ani motor nemá ničím výnimočný pekný zvuk. Pozor, len čo však začnete autu „nakladať“, vaše uši si prídu na svoje. Výfuk síce ani pri paľbe nestrieľa, nepraská, ale spolu s motorom krásne mechanicky revú. Spredu počujete prietok vzduchu cez motor a zozadu zasa, ako sa spaliny tlačia von z výfuku. Čistá mechanika, bez prifarbených emulgátorov. Mimochodom, koncovka výfuku je titánová – exkluzivitka ako sa na Lexus patrí. Motor je spojený s osemstupňovou automatickou prevodovkou. Tá by však v športovom režime mohla byť razantnejšia, mohla by trochu viac kopať do chrbta.
S gráciou luxusných limuzín
Podvozok je aj v základnom set-upe, teda v režimoch Normal a Sport pevný. Avšak aj pri tej tuhosti je prenos hluku a rázov do karosérie lepšie utlmený ako pri väčšine luxusných limuzín. To môžem bez najmenšieho preháňania odprisahať. Spomenul som, že aj v režime Sport je podvozok v základnom nastavení. V tomto režime sa mení iba charakteristika hnacieho agregátu. Podvozok stuhne až v režime Sport+. To už je taký tvrdý, že ani zdanlivo kvalitné cesty nie sú rovné. Avšak odhlučnenie podvozka a odizolovanie rázov do karosérie sú aj v Sport+ na vysokej úrovni. Skrátka aj RC F je Lexus a ako taký je grandiózne odhlučnený. Track Edition má karbónovo-keramické brzdy so šesťpiestikovými čeľusťami. Pozor, keramické kotúče sú aj vzadu! Tie brzdy sú skvelé, neunavili by ste ich ani vtedy, keby ste im robili strašné zverstvá… Samotné karbónové kotúče neznamenajú iba extrémnu tepelnú odolnosť, ale aj nižšiu hmotnosť, ktorá sa počíta sedemkrát, pretože ide o neodpruženú hmotu. Navyše, vzhľadom na dvojdielnu konštrukciu pomáhajú zmenšovať prenos tepla na ložisko daného kolesa a na pneumatiku. Keď už som spomenul hmotnosť neodpružených hmôt, kolesá verzie Track Edition sú kované – teda ľahšie a pevnejšie, akoby boli liate. Ku zmenám faceliftu patria aj nové pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S s dezénom a zložením zmesi optimalizovaným špeciálne pre Lexus RC F. V tlačových materiáloch sa hovorí, že by mali potláčať nedotáčavosť a podporovať prenos priečnych síl. Veľká škoda, že som si to nemohol overiť, testované auto bolo už na zimných plášťoch.
Lexus RC F funguje v dvoch dimenziách. V jednej vás svojím komfortom, kvalitnými materiálmi, výbavou, odhlučnením doslova upokojuje. V druhej zasa svojím výkonovým potenciálom dráždi a burcuje k huncútsvam.
Stručne
Čo treba uznať
- Fantastické odtlmenie a odhlučnenie podvozka.
Čo nám chýbalo
- Letné pneumatiky.
Čo nás prekvapilo
- Nevýrazný zvuk výfuku
Lexus RC F Track Edition
Cena (základ/test) 94 900/110 900 €
Záruka 3 roky alebo 100 000 km
Motor
- Atmosférický zážihový V8/32V, zdvihový objem valcov 4 969 cm3, max. výkon 341 kW (464 k) pri 7 100 ot.min-1, max. krútiaci moment 520 Nm pri 4 800 ot.min-1. Emisie CO2 268 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 4,3 s, vmax=270 km/h, spotreba WLTP/test 11,8/12,2 l/100 km.
Ikonky
- Bluetooth – áno
- Wi-fi – nie
- AUX/USB – áno/áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 10,3
- Batožinový priestor: 366 dm3