Automobilka Audi pokračuje v svojej elektrickej ofenzíve s novými modelmi Audi e-tron S a Audi e-tron S Sportback. Oba elektricky poháňané modely S budú uvedené na európske trhy ešte na jeseň tohto roka.
Spomínané elektricky poháňané modely S používajú tri elektromotory, z ktorých dva sú uložené v oblasti zadnej nápravy. Inteligentné riadenie ich pohonu posúva aktívnu bezpečnosť a predovšetkým jazdnú dynamiku na novú úroveň. Elektrický pohon všetkých kolies dopĺňa aktívna a úplne variabilné rozdeľovanie hnacej sily medzi jednotlivé kolesá na zadnej náprave. V prevádzkovom režime S poskytujú Audi e-tron S a Audi e-tron S po dobu ôsmich sekúnd najvyšší výkon 370 kW a maximálny krútiaci moment 973 N.m. Klasický šprint „z nuly na sto“ trvá len 4,5 sekundy, ďalšia akcelerácia je ukončená pri 210 km/h.
Nové modely S majú dva elektromotory na zadnej náprave a jeden elektromotor vpredu. Ide o prvé veľkosériovo vyrábané elektromobily na svete s tromi elektromotormi. Usporiadanie tohto systému pohonu využíva modulárny koncept. Výkonnejší elektromotor, ktorý v modele Audi e-tron 55 poháňa zadní nápravu, je teraz s upravenou konštrukciou uložený na prednej náprave. Predný elektromotor z modelu e-tron 55 sa podrobil rovnako drobným zmenám, aby ho mohli použiť na pohon zadných kolies.
Každé zadné koleso má pritom vlastný elektromotor zhodnej konštrukcie. Vysokonapäťová sada akumulátorov pojme 95 kWh elektrickej energie. Z tohto množstva je využiteľných 91 % (86 kWh). Modely Audi e-tron S a Audi e-tron S Sportback absolvujú na jedno nabitie akumulátorov v jazdnom cykle WLTP až 360 km. Pri normálnom štýle jazdy pracujú z dôvodu hospodárnosti len zadné elektromotory modelov Audi e-tron S a e-tron S Sportback. Predný elektromotor sa okamžite pripojí, pokiaľ šofér požaduje vyšší výkon.
Predný elektromotor sa aktivuje do systému pohonu tiež predvídavo, ešte skôr, než dôjde ku strate trakcie. Elektrický pohon všetkých kolies je doplnený úplne variabilným rozdeľovaním hnacej sily medzi jednotlivé zadné kolesá. Každý zadný elektromotor prenáša hnaciu silu prostredníctvom jednostupňového prevodu priamo na nemu priradené koleso. Zadná náprava už nemá mechanický diferenciál. Elektromotory sú riadené elektronicky v závislosti na jazdnej situácii a prevádzkových podmienkach, pričom zmeny hnacej sily sú otázkou len niekoľkých milisekúnd. Týmto spôsobom je možné regulovať veľmi vysoké krútiace momenty.
Práve pri veľmi športovej jazde na ceste s mnohými zatáčkami zažije šofér elektricky poháňaných modelov S ich excelentnú agilitu a trakciu. Charakteristika ich pohonu je v porovnaní so vstupným technickým základom omnoho športovejšia s dôrazom na pohon zadnej nápravy. Pokiaľ je elektronicky riadený stabilizačný systém ESC nastavený v režime „Sport“ a systém riadenia jazdnej dynamiky Audi drive select pracuje v režime „dynamic“ pre maximálne športové výkony, umožňuje systém pohonu vysokou priečnu dynamiku a na želanie tiež jazdu riadeným šmykom.
Pri jazde v blízkosti fyzikálnych limitov je odľahčené vnútorné predné koleso v zákrute mierne pribrzdené, čo zabraňuje preklzu a zdokonaľuje ovládateľnosť. Výsledkom tesného sieťového prepojenia všetkých riadiacich jednotiek, ktoré majú pod kontrolou systémy pohonu a podvozku, je veľmi športová dynamika v spojení s vysokou precíznosťou a nekompromisnou bezpečnosťou. Veľká sada vysokonapäťových akumulátorov zaisťuje rovnomerné rozloženie hmotnosti medzi nápravy a je uložená v podobne nízkej polohe ako tri elektromotory.
Vďaka tomu je ťažisko vozila veľmi nízke čo predstavuje veľkú výhodu pre ovládateľnosť a jazdné vlastnosti. Progresívne riadenie, ktorého prevod je tým strmejší, čím väčší je uhol otočenia volantu, umocňuje športový charakter. Podvozok má špecifické nastavenie S. Systém Audi drive select ponúka sedem prevádzkových režimov a okrem iného optimalizuje nastavenie športového adaptívneho vzduchového odpruženia s elektronicky riadenými tlmičmi. Vzduchové odpruženie mení svetlú výšku karosérie v závislosti na jazdnej situácii a nastavení až o 76 milimetrov.
Elektrické modely S jazdia štandardne na 20-palcových kolesách a ich pneumatiky majú šírku 285 milimetrov. Na želanie sú k dispozícii kolesá s priemerom ráfika 21 palcov. Neskôr budú nasledovať ešte športovejšie 22-palcové kolesá. Veľké brzdové kotúče sú vpredu vybavené pevnými strmeňmi s poltuctom piestikov, vzadu sú plávajúce strmene. Brzdové strmene sú sériovo lakované čiernou farbou a ozdobené logom S. Na želanie svietia oranžovou farbou a jena nich logo e-tron. Ovládanie bŕzd a ich regulácia prebieha prostredníctvom kompaktného modulu.
Nárast tlaku je riadený elektronicky („by wire“), brzdový posilňovač pracuje elektricky a ovládanie bŕzd prebieha hydraulicky. Elektrický vretenový pohon uvedie pracovný piest veľmi rýchlo do pohybu a len po 150 milisekundách pôsobí brzdové obloženie na povrch brzdových kotúčov maximálnym tlakom. V závislosti na jazdnej situácii rozhoduje systém riadenia brzdové sústavy o tom, či bude vozidlo spomalené pomocou elektromotorov, kotúčových bŕzd alebo oboma systémami, a to zvlášť pre každú nápravu.
Modely Audi e-tron S dosahujú veľmi nízkych hodnôt súčiniteľa aerodynamického odporu vzduchu predovšetkým vďaka na želanie dodávaným virtuálnym vonkajším spätným zrkadielkam. Ich kamery prenášajú zábery do interiéru na displej s vysokým kontrastom. K vyriešeniu konfliktu medzi požiadavkami na vynikajúcu aerodynamiku a športový vzhľad významne prispievajú tiež otvory v lomoch na podbehoch kolies. Spoločnosťou Audi vyvinutá inovatívna technika používa už patentové ochrany a značka so štyrmi kruhmi ju po prvý raz zavádza do konštrukcia veľkosériovo vyrábaného automobilu.
Na želanie sú pri oboch modeloch zdrojom svetla digitálne svetlomety Matrix LED. Ide o ďalší svetovú inováciu vo veľkosériovej výrobe, ktorú značka Audi predstavila na jeseň 2019 s modelom e-tron Sportback. Kužeľ svetla zložený z 1,3 milióna pixelov je možné veľmi precízne ovládať, čo umožňuje realizáciu mnohých nových funkcií. Napríklad pri prejazde úsekom so zúženým jazdným pruhom označuje svetlo polohu vozidla v jazdnom pruhu, a pomáha tak šoférovi bezpečne udržovať automobil v jeho prostrednej časti.
Navigáciu doplňujú internetové služby Audi connect, predovšetkým rozšírený plánovač trás e-tron. Plánovač tras e-tron vypočítava najrýchlejšiu trasu vrátane optimálnych zastávok kvôli nabíjaniu, pričom zohľadňuje tiež údaje o stave dopravy, jazdný profil vodiča a dobu potrebnú pre nabíjanie. Zoznam nabíjacích prípojok, ktorý zahŕňa aj príslušné doplňujúce informácie, je z internetu každý deň po novom aktualizované. Na prianie môžu byť pri plánovaní trasy preferované nabíjacie stanice, na ktorých je možné platiť prostredníctvom služby e-tron Charging Service.
-jj-, zdroj a foto: Audi