Výhľad z auta ako elementárna vec

Bezpečnosť áut je jednou z kľúčových vecí nielen pre výrobcov, ale dnes už našťastie aj pre zákazníkov. Obaja však často zabúdajú na jednu elementárnu vec.

Keď sa povie bezpečnosť, každému napadnú bezpečnostné a asistenčné systémy. Týmto prvkom sa dnes pripisuje obrovský význam. Aj Euro NCAP za ostatné roky výrazne posilnilo v hodnotení bezpečnosti áut úlohu aktívnej bezpečnosti. Hodnotí protikolízny systém s autonómnym brzdením AEB, a to v štyroch samostatných oblastiach – reakcia systému na chodcov, dokonca cez deň aj v noci, reakcia na cyklistov, reakcia na prekážky v mestských rýchlostiach a reakcia na prekážky na otvorených cestách mimo obcí. Hodnotí aj systémy, ktoré pomôžu vodičovi udržať rýchlosť, systémy udržania sa v jazdnom pruhu. Tí, ktorí už mali nehodu, určite si spomenú aj na tuhosť karosérie, programované deformačné zóny a airbagy. Nedávno som testoval Subaru Outback a potom aj Forester a uvedomil som si, že sa akosi zabúda na základný predpoklad bezpečnosti – na výhľad z auta.

Dizajn sa totiž, celkom pochopiteľne, povyšuje nado všetko. Auto totiž predáva v prvom rade dizajn, a tak sú napríklad A-stĺpiky čoraz viac zošikmené. Rovnaký dôsledok má aj aerodynamika, ktorá priamo ovplyvňuje spotrebu paliva, a teda aj tvorbu CO2. Aj ona si vyžaduje šikmé A-stĺpiky. Čím viac zošikmené A-stĺpiky, tým je cez ne horší výhľad šikmo vpred. Do tretice prichádza k slovu tuhosť bezpečnostnej klietky kabíny. Pre ňu sú tie A-stĺpiky zasa široké, čo ďalej zhoršuje výhľad šikmo vpred. Keby komisári Euro NCAP hodnotili aj takú elementárnu vec, akou je výhľad z auta, nejedno auto by „vyhorelo“.

Foto: Marek Pauco

aktívna a pasívna bezpečnosťbezpečné autobezpečnosť autaEuro NCAPproblémy moderných automobilovvlastnosti bezpečného autavýhľad z autazlý výhľad z auta
Komentáre (0)
Pridať komentár