Vo vozidlovom parku hasičov z Berlína sa medzi osobnými služobnými autami objavili štyri elektrické sedany poháňané vodíkom. Vodíkové vozidlá Toyota Mira využívajú aj muži zákona z nemeckej metropoly.
V Berlíne funguje päť vodíkových čerpacích staníc, pričom model Toyota Mirai je možné v Nemecku kúpiť od roku 2015. Nové hasičské vodíkové vozidlá Toyota majú príslušné polepy, označenie a na strechách výstražné svetlá hasičského zboru. Za ich pohon zodpovedá elektromotor napájaný z palivových článkov. Tieto články priemerne spotrebujú 0,76 kg vodíka na 100 km, v meste potom 0,69 kg/100 km, pričom jedinou odpadovou látkou je voda.
Dve vysokotlakové nádrže na vodík zaisťujú dojazd najmenej 500 km a natankovanie auta trvá len niekoľko minút, takže nové vozidlá hasičov budú neustále k dispozícii. Najväčšiu flotilu automobilov Toyota Mirai v Nemecku má firma CleverShuttle, ktorá od roku 2017 poskytuje v nemeckých mestách služby „ride-sharingu.“ V súčasnosti má vo svojom vozidlovom parku 45 vozidiel Mirai, ktoré do tejto doby celkovo najazdili viac než päť miliónov km.
Na koniec roku 2020 sa pripravuje premiéra druhej generácie modelu Toyota Mirai. Najskôr sa tak stane v Japonsku, USA a potom aj v Európe. Nový sedan navrhnutý na platforme TNGA sa vyznačuje elegantným štýlom limuzíny a o 30 % väčším dojazdom na jedno natankovanie v porovnaní s aktuálnym modelom. Umožňuje to zdokonalený systém palivových článkov, systém riadenia energie, odskúšaný v hybridných pohonoch Toyota, a ďalej použitie troch palivových nádrží s väčšou celkovou kapacitou.
Dopyt po vodíkových vozidlách rastie, hoci ešte momentálne ťahajú za kratší koniec v porovnaní s batériovými elektromobilmi. Pre rozvoj vodíkovej infraštruktúry je však nevyhnutné vybudovať potrebné vodíkové čerapcie stanice. V súčasnosti je na svete len 432 plniacich staníc, z toho 330 verejných. V Európe momentálne funguje 177 plniacich vodíkových staníc. Z toho v Nemecku je ich teraz 87 a ďalších 43 bude fungovať do roku 2021. Na území Slovenskej republiky ešte vlani neexistovala ani jedna plniaca stanica na vodík, ktorá by bola prístupná verejnosti.
Najbližšia sa nachádza v susednom Rakúsku vo Viedni. Vodíkový pohon je konkurencieschopný vďaka cene paliva, ale aj dojazdu, ktorý prevyšuje vzdialenosť 600 km. K výhodám vodíkového pohonu patrí aj bezemisná prevádzka. Napokon, nízka ekologická stopa môže byť pre čoraz väčšie množstvo zákazníkov určujúcim faktorom pri rozhodovaní sa o kúpe nového auta. Ani používanie vodíkových čerpacích staníc však rozhodne nie je úplne bez rizika.
Presvedčili sa o tom vlani v Nórsku neďaleko mesta Sandvik. Relatívne malá „čerpačka“ len s dvomi samoobslužnými terminálmi z neznámych príčin explodovala s nevídanou silou. Tlaková vlna po nečakanom výbuchu čerpacej stanice neďaleko kruhového objazdu aktivovala airbagy automobilov do vzdialenosti 500 km. Nešťastie si nevyžiadalo žiadne obete, v čase explózie nebol nikto na čerpacej stanici. Automobilky Toyota a Hyundai, ktoré sú na nórskom trhu najväčšími predajcami áut s vodíkovým pohonom, dočasne pozastavili predaj vozidiel FCV.
-jj-, zdroj a foto: wheelsjoint.com