Pozrite sa na ten motocykel. Stojí pred vami prikrčený, netrpezlivo čaká, kedy môže zo seba uvoľniť všetku tú energiu. Oči vám padnú na označenie 900 R, bude to riadna šupa. Vysadnete naň, pevne uchopíte riadidlá a bojovný posed vám jasnou rečou naznačí, že tento stroj nerád jazdí za niekým. Párkrát sa pre istotu zhlboka nadýchnete a silno vyfúknete. Prebudíte motor k životu, kopnete do radičky a ide sa na to…
Všetko je naopak
Srdcom motocykla je radový dvojvalec s 895 cm3. Ten objem naháňa strach, papierovo však vyvinie iba 77 kW (105 k). Skutočnosť je však opačná. Áno, 900 kubíkov, ale nemusíte sa obávať, že vás každým otočením plynovej rukoväte bude chcieť ten stroj zabiť alebo prinajmenšom zhodiť zo seba. Na druhej strane, tých 105 koníkov je už dostatočných na to, aby vás pobavili. O to viac, že motor má jednu z najkrajších charakteristík, akú som tento rok testoval. Bez šklbania a bez odporu potiahne hlboko spod 3 000 a výkon krásne lineárne rastie až ku 9 500 ot.min-1. Lineárny nárast výkonu bez nakopnutia znamená, že môžete ťahať za plyn vo výjazdoch zákrut bez obáv z toho, že vás prudký nárast výkonu prekvapí a podkĺzne koleso. V celom otáčkovom pásme pritom cítite silný ťah vyplývajúci z vysokého krútiaceho momentu – 92 Nm. Vysoký krútiaci moment znamená aj to, že sa s motorkou môžete premávať mestom na nízke otáčky – už v okolí 2 500 ot.min-1. Motor poskytuje tri mapy – Rain, Road a Dynamic. Nemá však pekný zvuk, počuť mechaniku a veľmi mu nepomáha ani výfuk. Prevodovka ide hladko a razantne, spojka je dobre naladená, a to tak z hľadiska sily, ktorú musíte vynakladať na jej ovládanie, ako aj z hľadiska precítenia momentu záberu. Testovaný model mal aj quickshifter, avšak iba jednosmerný – smerom nahor.
Nie je dôležité, aký komfortný je podvozok, ale spôsob jeho vedenia motorky v zákrutách.
Dynamika, nie komfort
Podvozok je elektronicky nastaviteľný, môžete si zvoliť režim Road alebo Dynamic, ale iba vzadu. Okrem toho si elektronicky môžete prispôsobiť tuhosť odpruženia aj zaťaženie – či jazdíte sám alebo vo dvojici. Aj v režime Road je podvozok pevný a v súčinnosti s pevným sedadlom dokážu väčšie nerovnosti riadne udrieť do chrbta. Zato predok krásne pochytá všetky nerovnosti, v rukách nič z kvality našich ciest nebudete cítiť. Na tomto motocykli však nie je prvoradý komfort podvozka, ale to, akým spôsobom vedie motorku v zákrutách. A vedie ju výborne, pritom je mu jedno, či idete po zrkadlovo hladkom asfalte alebo po typických slovenských cestách. Motocykel váži celkom dosť – 211 kg, no za jazdy to nijako necítite. Viem, znie to ako lacné klišé, ale je to tak. K výbornej ovládateľnosti napomáha aj samotný posed s hmotnosťou namierenou na predok a široké riadidlá. Tlmič riadenia stabilizuje riadenie na nerovnostiach a bráni rozkmitaniu stroja. Hoci motocykel pôsobí krátko, rázvor osí kolies je relatívne dlhý a to sa pozitívne podpisuje pod jazdné vlastnosti, stabilitu v zákrutách, ale aj pod to, že motorka nemá snahu vyhodiť vás zo sedadla na každej nerovnosti. Absolutórium si zaslúžia brzdy. Majú totiž brutálne rýchly nástup, silný účinok a sú výborne dávkovateľné. O vašu bezpečnosť sa stará náklonové ABS Pro, Dynamic Brake Control, Dynamic Traction Control, regulácia brzdného momentu motora.
Ergonómia
Ako som už naznačil, posed na motorke je riadne agresívny, hmotnosť je namierená na riadidlá. BMW je známe tým, že poskytuje viacero verzií výšky sedadla. F 900 R môže mať šesť polôh od 775 do 865 mm, testovaný model mal 815 mm. Hoci má motor iba dva valce, model BMW F900 R je v oblasti stehien riadne široký. Prekvapila ma aj pomerne vysoká svetlá výška a vlastne to, že celý motocykel je relatívne vysoký. Tvorcovia chceli zachovať čo najnižšie ťažisko, preto urobili nádrž z plastu. Nielen krycie plasty, ale celá nádrž je z plastu.
6,5-palcový farebný TFT displej je vynikajúco čitateľný, poskytuje veľké kvantum informácií vrátane tlaku vzduchu v pneumatikách, čo považujem za kľúčový bezpečnostný prvok na motorke. Oveľa dôležitejší než na aute. Okrem štandardného zobrazenia ponúka displej dva špeciálne režimy športového zobrazovania. Obe dávajú do stredobodu pozornosti otáčkomer a rýchlosť, líšia sa však v doplnkových informáciách. Prvý zobrazuje ako doplnkové informácie mieru zásahu DTC, spomalenie a náklony, druhý zasa časy na okruh atď. Samozrejmosťou je možnosť spárovania s vaším smartfónom.
Testovaný model mal bezkľúčový systém – bezkľúčové štartovanie, zamykanie riadidiel aj otváranie nádrže. K zaujímavostiam patria adaptívne LED svetlomety Pro. Nielenže sa automaticky zapínajú v tme, ale čo je pre jazdu kľúčové, prisvecujú zákrutu.
Záver
Ja už mám svoj vek na to, aby som pri presunoch cítil v rukách a chrbte ten agresívny posed, no keď sa dostanem na miesto plné zákrut, tak si uvedomím, že to stojí za to. Stojí to za to, pretože sa v zákrutách náramne zabavím a pritom sa nemusím báť o svoj vlastný život.
Stručne
Čo treba uznať
- Vynikajúci podvozok.
Čo nám chýbalo
- Krajší zvuk motora.
Čo nás prekvapilo
- Krásny lineárny priebeh výkonu motora.
BMW F 900 R
Cena (základ/test) 8 690/11 271 €
Záruka 3 roky bez obmedzenia km
Motor
- Kvapalinou chladený R2/8V, zdvihový objem valcov 895 cm3, max. výkon 77 kW (105 k) pri 8 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 92 Nm pri 6 500 ot.min-1. Emisie CO2 99 g/km.
Jazdné výkony
- Pohotovostná hmotnosť 211 kg, vmax= 216 km/h, spotreba výrobca/test 4,2/5,0 l/100 km.