Vážení čitatelia, zázraky sa ešte stále dejú. Jeden z dôkazov ponúkol nedávno automobilový nadšenec Claus Meirich, ktorý v priebehu 24 mesiacov dal do top stavu raritné Porsche 356 vo vylepšenej verzii, ktoré takmer polstoročie chátralo zabudnuté v sklade.
K cennému nálezu, avšak v dezolátnom stave, došlo v Essene v sklade s pneumatikami. Pred necelými tromi rokmi nepojazdný vrak niekto našiel a po 42 rokoch od doby, keď zišiel z výrobnej linky, získal veterán nového majiteľa. Za 20.000 eur ho vtedy kúpil spomínaný Esse a pustil sa do šetrnej rekonštrukcii. Výsledok jeho dôslednej a detailnej práce ocenila aj samotná automobilka Porsche, ktorá sa chváli svojim úplne prvým modelom v tej najlepšej kondícii.
Nový majiteľ zistil, že posledný majiteľ bol obchodník s pneumatikami a alkoholik, ktorý kúpil vozidlo v roku 1975, keď mal na tachometri najazdených okolo 79.000 km. Od tej doby však trčal zastrčený v sklade. V prípade Porsche 356 C s kotúčovými brzdami a vo vzácnej farbe Enamel Blue 6403 došlo k rekonštrukcii karosérie a motora, ktorá si vyžiadala čiastku 127.000 eur. Ďalšie náklady na lakovanie a interiér vyčíslené presne nebolí.
V každom prípade mašina, ktorá dokáže uháňať rýchlosťou 120 km/h, sa po 2000 pracovných hodinách dostala prakticky do pôvodného stavu vrátane interiéru. Zaujímavosťou je fakt, že športový automobil Porsche 356, vyrábala v rokoch 1948-1949 rakúska firma Porsche Konstruktionen GesmbH. Až následne sa výroba presťahovala do nemeckej firmy Dr. Ing. h. c. F. Porsche GmbH, kde sa náš model vyrábal v rokoch 1950-1965. Vyrobených bolo celkovo 82.363 exemplárov, pričom jeho nástupcom sa stal model Porsche 911.
Hoci Ferdinand Porsche založil svoju návrhársku dielňu už v roku 1931, prvým vozidlom, ktoré nieslo jeho meno bol až typ 356. Jednalo sa o malé športové vozidlá, ktoré nezapreli príbuznosť s ďalším vozidlom, ktoré Ferdinand Porsche navrhol – Volkswagen Beetle „Chrobák“. Tento automobil urobil v 50. rokoch svojmu konštruktérovi Ferdinandovi Porschemu vynikajúce renomé. Vozidlo sa dodávalo vo variante kupé, kabriolet a speedster, ktorý je v súčasnosti najžiadanejší.
Prvá verzia Porsche 356, ktorá sa vyrábala do roku 1950 v Rakúsku, mala ploché delené predné sklo. Pohon poskytoval vzduchom chladený štvorvalec s výkonom len 40 koní. V prevedení s motormi 1287 až 1488 cm3 mali však výkon až 70 koní. Keď prišiel na trh model 356A, pozmenil sa pôvodný bacuľatý tvar, vsadilo sa jednodielne zaoblené predné sklo a vozidlo získalo ešte novú pohonnú jednotku 1600 cm3. Prevedenie 356B z roku 1959 sa líšilo vyššou prednou časťou. Dodávalo sa vo forme Roadster alebo ako coupé Karmann so stupňovitou zadnou partiou.
Vrchol ponuky predstavoval typ Super s maximálnou rýchlosťou 175 km/h. Hore spomínané prevedenie 356C bolo posledným modelom série. Od roku 1955 bolo možné si objednať model Carrera 356. Ploché štvorvalce zostali, ale boli už razantne pozmenené. Ďalej mala carrera odľahčenú karosériu a vďaka výkonu 100 koní dosahovala senzačnú maximálnu rýchlosť 195 km/h. Od roku 1958 sa dodávala aj v prevedení s motorom 1600 cm3 s maximálnou rýchlosťou 210 km/h!Na jar 1960 sa objavila ešte verzia Carrera 2, ktorú poháňal dvojlitrový štvorvalec s výkonom 155 koní.
-jj-, zdroj a foto: Porsche