Zlé výsledky z USA
Od 90. rokov SUV, ktoré sa de facto vyvinuli z off-roadov, získali na popularite. Dnes predstavujú až 37 % (iný zdroj, iné čísla) podiel nových vozidiel predaných v Európe. Každý výrobca, ktorý premýšľa o svetlej budúcnosti spoločnosti, má vo svojej ponuke SUV a crossovery.
Americký poisťovací inštitút pre bezpečnosť na cestách uverejnil závery štúdie, ktorá vznikla pri analýze nehôd chodcov. V nej je preukázané, že nehoda s vozidlom SUV má štatisticky oveľa závažnejšie následky ako v prípade vozidiel z tradičných „nízkych“ segmentov.
Štúdia 79 nehôd v štáte Michigan ukázala, že účinky nehôd SUV sú závažnejšie, ak je rýchlosť počas nárazu vyššia ako 30 km/h. Pri rýchlostiach od 32 do 63 km/h bola úmrtnosť chodcov 30%. To je asi o 7 % viac ako u klasických automobilov. Zrážky, ktoré sa udiali pri rýchlostiach nad 64 km/h, tak v 100% prípadoch zaznamenali fatálne následky pre chodcov. Na druhej strane v prípade klasických automobilov to bolo „len“ 54 %.
Podľa údajov z Ameriky sa počet smrteľných nehôd, pri ktorých vodič SUV zasiahol chodca, sa medzi rokmi 2009 až 2016 zvýšil o 81 %.
V Európe sú tiež problémy
Tragická nehoda, ktorá sa stala v Berlíne v septembri 2019, začala diskusiu o SUV v cestnej a hlavne mestskej premávke. Vtedy sa Porsche Macan dostalo na chodník, kde zrazilo a zabilo štyroch ľudí vrátane dieťaťa, a ďalších päť bolo zranených.
Pravdepodobne aj kvôli tomu dochádza k zmene kritérií hodnotenia Euro NCAP. Výsledkom je, že pri veľkých a ťažkých vozidlách bude ťažšie získať v plných päť hviezdičiek.
Je nutné si uvedomiť, že jazda so SUV a crossovermi môže byť nebezpečná. Kvôli vyššej výške a hmotnosti sú jazdné vlastnosti citeľne horšie, ako v prípade menších vozidiel, z ktorých často konštrukčne vychádzajú. Fyzika sa jednoducho oklamať nedá. Je možné, že sme dosiahli vrchole vlny popularity SUV a crossoverov? Ovplyvní zmýšľanie zákazníkov kampaň zo strany NCAP?
Zdroj IIHS
Ilustračné Foto: SITA