Dúfam, že sa na mňa v Subaru neurazia, ale Forester mi odjakživa prišiel ako chlapské auto. Ako také správne chlapské auto. Pre chlapa, ktorému je jedno, čo si myslí okolie, a namiesto pozlátky uprednostňuje účelovosť. Pre chlapa, ktorý sa nehrá na Dona Juana a na sladké reči neláka od hlavy až po päty nastajlované instaslečinky s okuliarmi Prada, kabelkami Gucci a minipsíkmi. Sledoval filozofiu „maximum pre účelovosť, minimum pozlátky“ a tej ostal verný aj nový Forester. Má hranatú karosériu, bočné steny s minimálnym sklonom… Do maximálnej možnej miery využíva pôdorys, resp. priestor. Už lepšie by ho využila iba škatuľa od topánok. Tým však vôbec nechcem povedať, že vyzerá zle či nebodaj ako tá škatuľa. Pravdou však je, že sa neoháňa emóciami nabitými líniami, napnutými svalmi ani sexi dizajnom, šarmantnosťou…
A práve pre tú jednoduchosť sa mi páči. Ešte viac sa mi páči interiér. Tvarom prístrojovej dosky, rozmiestnením ovládacích prvkov (obzvlášť oceňujem, že všetky dôležité funkcie ovládate priamo, nie cez dotykový displej) aj použitými materiálmi a spracovaním, posedom za volantom, veľkosťou a tvarom sedadiel, ale aj vzdušnosťou priestoru. Je jedno, či sedíte vpredu alebo vzadu, všade máte dostatok priestoru všetkými smermi. Dokonca aj vzadu si môžete v istej miere nastaviť sklon operadiel. K spomínanej vzdušnosti prispievajú aj už spomínané kolmé steny a tiež vysoké okná, resp. veľká presklená plocha. Sedadlo vodiča je také príjemné, žeby som spoza volantu Foresteru pokojne vedel sledovať večer telku. A to aj napriek tomu, že nemá nastaviteľnú bedrovú opierku. Lakťová opierka uprostred by však mohla byť posuvná. Mám krátke ruky a sedím nalepený na volant, preto je na môj vkus trochu viac vzadu, než by bolo ideálne. Volant je nastaviteľný v širokom rozsahu a je vyhrievaný, avšak iba v mieste okolo priečnych ramien – kde ho obyčajne držíte, nie po celom obvode venca. V tejto triede je to však podľa mňa už chyba, mal by sa vyhrievať celý veniec. Mimochodom, všetky tlačidlá sú veľké, otočné ovládače trčia riadne von a ešte aj virtuálne tlačidlá na dotykovom displeji sú veľké. Keď už som pri tlačidlách, prekvapilo ma, že okná v zadných dverách nemajú impulzné ovládanie. Pri ich sťahovaní aj vyťahovaní musíte celý čas držať príslušné tlačidlo. Chválim, že predné dvere majú veľký uhol otvorenia, zadné doslova obrovský – takmer 90 stupňov.
Hybridný pohon zlepšuje rozloženie hmotnosti.
Prvotina
Novinkou je hybridný pohon, z dielní Subaru prvotina. Spája 110-kilowattový benzínový dvojliter pre Subaru klasickej konštrukcie, teda s protibežnými piestmi, s elektromotorom, ktorý ho vie podporiť výkonom 12,3 kW. Systém dokáže pracovať v štyroch základných režimoch – jazda výhradne na benzín, výhradne na elektrinu, na ich kombináciu, plus dobíjanie akumulátora za jazdy alebo pri uvoľnení plynu, resp. brzdení. Aktuálny režim môžete priebežne sledovať na hornom displeji uprostred prístrojovej dosky. Poznamenávam, že prenos hnacej sily na kolesá sprostredkováva CVT prevodovka. Okrem toho má Forester systém SI-Drive s režimami Intelligent a Sport. V režime Inteligent je hybridný systém nemastný-neslaný, za plynom ide rozvážne. V športovom už ochotnejšie, ale ešte stále nie tak, ako by bolo adekvátne potenciálu podvozka a pocitu z auta. Za jeho volantom som sa totiž skutočne cítil ako niekto viac. Pomocný elektromotor a akumulátor sú uložené v pozdĺžnej osi vozidla. Elektromotor je medzi motorom a prevodovkou, akumulátor v kufri nad zadnou nápravou. To zabezpečuje nízku polohu ťažiska a lepšie rozloženie hmotnosti medzi nápravy. Akumulátor má kapacitu iba 0,6 kWh, na čistú elektrinu prejde Forester do 1,6 km a maximálna rýchlosť je 40 km/h. Mimochodom, hybridný systém pridáva na hmotnosti zhruba 110 kg, užitočné zaťaženie v prípade testovaného modelu bolo 425 kg, čo nie je veľa.
On- aj Off-Road
Aj s hybridným pohonom je Forester Foresterom. Má rovnaký permanentný symetrický pohon 4×4 ako pôvodný Forester a má aj systém X-Mode. Ten teraz ponúka dva režimy – Snow/Dirt (sneh a hlina) a Deep Snow/Mud (hlboký sneh a blato), v ktorých sa mení aj činnosť hybridného systému. S nimi a svetlou výškou 220 mm je Forester mimoriadne zdatný v teréne. Tam oceníte aj novú podlahovú platformu, na ktorej je postavený. Tá totiž dvíha tuhosť karosérie na úroveň tuhosti skaly. Podvozok je fajnový. Nie príliš tvrdý, nie príliš plavný. Silentbloky sú pevné. Subaru je dlhodobo oceňované za svoj bezpečnostný systém EyeSight. Ten je teraz ešte vyspelejší. Pri cúvaní sleduje priečnu premávku vzadu, automaticky brzdí pred prekážkou pri cúvaní, sleduje situáciu po stranách vozidla a pomocou kamery monitoruje vodiča. Samozrejmosťou je varovanie na čelnú kolíziu a automatické brzdenie, keď nezareagujete, adaptívny tempomat s funkciou Stop&Go atď., ale aj pomoc pri udržiavaní sa v jazdnom pruhu. Samostatne si môžete nastaviť, či vám systém má aktívne pomáhať alebo iba upozorňovať. Páči sa mi spôsob, akým systém upozorňuje na opustenie v jazdnom pruhu. Nielen na displeji palubného počítača, ale aj premietaním kontroliek na čelné sklo. V zornom poli sa objavia dve výrazné kontrolky, tá, na ktorej strane opúšťate pruh, začne blikať. Svetlá sú natáčacie, chýbala mi však funkcia vykrajovania premávky. Tú Forester neponúka.
Stručne
Čo treba uznať
- Spoza volantu pôsobí ako nezničiteľné.
Čo nám chýbalo
- Trocha výkonnejší pohon.
Čo nás prekvapilo
- Zadné okná nemajú impulzné ovládanie.
Subaru Forester 2,0i e-Boxer Lineartronic Premium
Cena (základ/test) 32 990/41 480 €
Záruka 3 roky alebo 100 000 km
Motor
- Atmosférický zážihový B4/16V, zdvihový objem valcov 1 995 cm3, max. výkon 110 kW (150 k) pri 5 600 – 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 194 Nm pri 4 000 ot.min-1. Synchrónny elektromotor: max. výkon 12,3 kW (16,7 k), max. krútiaci moment 65 Nm. Najvyšší kombinovaný výkon 110 kW (150 k), najvyšší kombinovaný krútiaci moment n. u.. Emisie CO2 185 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 11,8 s, vmax=188 km/h, spotreba WLTP/test 8,1/8,0 l/100 km.
Ikonky
- Bluetooth – áno
- Wi-fi – áno
- AUX/USB – áno/áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 8,0
- Batožinový priestor: 520 dm3