Vo veku 90 rokov zomrel uprostred týždňa Hans Mezger (18. 11. 1929 – 10. 06. 2020), ktorý sa do histórie motorizmu zapísal hlavne ako nemecký automobilový inžinier v službách značky Porsche,
Mezger sa narodil v Besigheime, malej dedine neďaleko Stuttgartu, kde sídli značka Porsche. V roku 1956 ukončil štúdium na Technickej univerzite v Stuttgarte s maturitou a odišiel rovno do práce na vývojovom oddelení Porsche Works 1. Jeho prvým projektom bola práca na ventilovom ústrojenstve vozidla Carrera navrhnutého spoločnosťou Fuhrmann.
V roku 1959 sa presťahoval na oddelenie dizajnu, aby mohol pracovať na piestovom motore s ôsmimi valcami typu 753 pre automobil Porsche 804 Formula 1. Počas nasledujúcich 35 rokov sa zúčastnil na vývojovom programe F1, do ktorého sa zapojil v šesťdesiatych rokoch minulého storočia. Súčasne prevzal vedenie dizajnu pre prvý výrobný motor Porsche 911 a stal sa aj lídrom slávneho oddelenia 1960s Race Design.
Výsledkom bol ikonický model 917, ktorý mal agregát s 12 valcami. Mezger viedol Porsche aj pri vývoji turbodúchadla s motorom 917/30 s výkonom 1100 koní a jeho aplikáciou na motor Turbo 911. Od polovice 80. rokov bol Mezger zodpovedný za motor TAG Turbo vyrobený spoločnosťou Porsche, ktorý viackrát triumfoval na pretekoch F1 na podvozku McLaren MP4 / 2. V roku 1994 odišiel do dôchodku.
Napriek mnohým úspechom Mezger bol osobne najviac hrdý na projekt s 1,5-litrový motorom V6 Porsche s preplňovaným turbodúchadlom, ktorý vyvinuli pre „efjednotku“ respektíve tím McLaren Formula One v osemdesiatych rokoch. S týmto agregátom vyhral spomínaný tím 25 pretekov, dvakrát Pohár konštruktérov a trikrát súťaž jazdcov (Niki Lauda v roku 1984 a Alain Prost v rokoch 1985 a 1986).
„Ďakujeme Hansovi Mezgerovi za jeho výnimočné inžinierske úspechy, ktoré dosiahol pre motoristický šport všeobecne a najmä pre Porsche. Jeho inovácie pre naše sériové športové vozidlá zostanú navždy súčasťou histórie našej značky,“ povedal Michael Steiner, šéf spoločnosti Porsche v oblasti výskumu a vývoja motoristického športu.
-jj-, zdroj a foto: Porsche, wiki