Aféra Dieselgate spustila pred piatimi rokmi vlnu odhalení v automobilovom priemysle. Kontrolóri zistili, že koncern Volkswagen vedome upravuje riadiace jednotky tak, aby pri emisných testoch vykazovali nižšie emisie ako v realite. Neskôr sa zistilo, že tento pochybný postup využívalo viacero automobiliek. Volkswagen však schytal „plnú paľbu.“ Spolkový súdny dvor v Nemecku rozhodol, že svojim podvedeným zákazníkom musí zaplatiť.
„Správanie obžalovaného je v rozpore s dobrými mravmi,“ povedal predsedajúci sudca senátu Stephan Seiters ako odôvodnenie ich rozhodnutia. Volkswagen je teraz nútený vziať autá žalobcov naspäť a vyplatiť im nákupnú cenu zníženú o bežné opotrebovanie spôsobené najazdenými kilometrami. Toto rozhodnutie sa podľa dostupných informácií týka predovšetkým žalôb jednotlivcov, pre ktoré rozhodnutie najvyššieho nemeckého súdneho orgánu tvorí precedens, i keď podľa kontinentálneho práva nezáväzný. Toto rozhodnutie sa nevzťahuje na skupinovú žalobu 235 000 zákazníkov, ktorá je už vyriešená. Volkswagen má však na nemeckých súdoch ešte približne 60 000 neuzatvorených žalôb.
Doterajšia obrana výrobcu sa niesla v duchu, že svojim podvodným konaním zákazníkovi nespôsobil ujmu, a tak žalobu odmieta. Auto totiž bez problémov fungovalo ďalej. Ak však zákazník dokáže, že auto kupoval v dobrej viere a v domnienke, že ide o ekologický model, bol vlastne zavedený do omylu a uzavrel kúpnopredajnú zmluvu, pri ktorej ho automobilka úmyselne zaviedla.
Zdroj: heise.de
Autor: Dávid Schun