Opel Vivaro-e: Prvý z rodu

Opel Vivaro-e je prvé plne elektrické úžitkové vozidlo od značky Opel. Podľa veľkosti akumulátora má dojazd 230 alebo 330 km. Dnes prinášame doplňujúce informácie.

Na Slovensku sa o tom zatiaľ iba hovorí, no v zahraničí čoraz viac miest tlačí na bezemisné zóny. Bezemisné musí byť aj zásobovanie obchodov v danej lokalite a tiež služby obyvateľstvu – zámočník, vodoinštalatér, elektroopravár… Tomuto trendu sa postupne prispôsobujú aj jednotlivé automobilky. Opel predstavuje plne elektrickú verziu Vivara – Vivaro-e. Vozidlo je k dispozícii v troch dĺžkach karosérie. Kompaktná verzia S s dĺžkou 4,6 metra vypĺňa medzeru medzi segmentom dodávok a prepravných vozidiel a vďaka priemeru otáčania len 11,3 m je zároveň veľmi obratná v stiesnených priestoroch. Keďže väčšina variantov má výšku približne 1,9 m, Vivaro-e dokáže operovať aj v podzemných garážach či nákupných centrách s nízkym stropom. Vďaka praktickej deliacej priečke s otvorom FlexCargo na strane spolujazdca možno kapacitu nákladového priestoru vo verzii S zvýšiť zo 4,6 m3 na 5,1 m3 a prepravovať predmety dlhé až 3,32 metra. Verzia M s dĺžkou 4,95 m má maximálnu kapacitu nákladového priestoru 5,8 m3 a verzia L s dĺžkou 5,3 m až 6,6 m3. Možno v nich bezpečne uložiť rebrík alebo panely dlhé až 3,67 m alebo 4,02 m. Okrem skriňových dodávok sú k dispozícii aj dvojkabína, podvozok s kabínou aj mikrobus. Zaujímavé je, že užitočné zaťaženie elektrického Vivara sú porovnateľné s hodnotami podobných vozidiel so spaľovacím motorom. Na porovnanie: najvyššie užitočné zaťaženie elektrického Vivara je 1 275 kg, verzia Cargo S s 2,0-litrovým vznetovým motorom má maximálne užitočné zaťaženie 1 405 kg. Elektrické Vivaro  je zároveň jediným elektrifikovaným vozidlom na trhu, ktoré už z výroby ponúka voliteľné ťažné zariadenie s maximálnou ťažnou kapacitou 1 000 kg. Model Vivaro-e sa vyrába v tom istom závode a na tej istej linke ako verzie so vznetovými motormi.

Jeden motor, dva akumulátory

Zákazníci, ktorí majú záujem o model Vivaro-e, si môžu podľa svojich potrieb vybrať z dvoch veľkostí lítiovo-iónového akumulátora. Väčší má kapacitu 75 kWh a vozidlu zabezpečuje dojazd vo WLTP až 330 km. Menší – určený pre tých, ktorí svoje vozidlo používajú menej intenzívne – má kapacitu 50 kWh a Vivaro-e s ním má dojazd vo WLTP 230 km. Akumulátory pozostávajú z 27, resp. 18 modulov. Keďže verzia batériového elektrického vozidla bola plánovaná už od začiatku, akumulátory sú umiestnené pod ložným priestorom tak, aby neobmedzovali ložný priestor. Tým sa zároveň znižuje ťažisko vozidla, čo pozitívne prispieva k stabilite a bezpečnosti jazdy. Elektromotor má výkon 100 kW (136 k) a krútiaci moment 260 Nm, najvyššia rýchlosť je elektronicky však obmedzená na 130 km/h. Vďaka tomu môže Vivaro-e jazdiť aj na diaľnici, pritom má vysoký dojazd. S rýchlosťou totiž prudko nenarastá iba aerodynamický odpor a teda energetická spotreba, ale aj výkon, ktorý musí akumulátor dodávať a teda aj jeho teplota. Samozrejmosťou je dômyselný systém rekuperačného brzdenia, ktorý zachytáva energiu vznikajúcu pri brzdení alebo spomaľovaní.

80 percent za 30, resp. 45 minút

Vivaro-e, je spoľahlivý partner pre veľké aj malé vozové parky, remeselníkov či podniky. Vyznačuje sa jednoduchým nabíjaním aj používaním. Každé Vivaro-e je pripravené na rôzne možnosti nabíjania. Možno ho nabíjať prostredníctvom nástennej nabíjačky – tzv. wallboxu, na rýchlonabíjacej stanici či v prípade potreby aj pomocou nabíjacieho kábla z domácej elektrickej zásuvky. Pri použití rýchlonabíjacej stanice s jednosmerným prúdom a výkonom 100 kW trvá nabitie akumulátora s kapacitou 50 kWh na 80 percent približne 30 minút. Väčší akumulátor s kapacitou 75 kWh nabijete za rovnakých podmienok na 80 % za približne 45 minút. Nabíjanie vysokým výkonom na rýchlonabíjacích staniciach však znižuje životnosť akumulátora. Spoločnosť Opel ponúka vstavané palubné nabíjačky, ktoré zabezpečujú krátky čas nabíjania a dlhú životnosť akumulátora (na ktorý sa vzťahuje záruka osem rokov/160 000 km). V závislosti od trhu a infraštruktúry má model Vivaro-e v štandardnej výbave vlastnú výkonnú trojfázovú palubnú nabíjačku s výkonom 11 kW alebo jednofázovú s výkonom 7,4 kW. Ponuka káblov a nástenných nabíjačiek sa líši podľa energetickej infraštruktúry každého trhu, vďaka čomu budú majitelia vozidla Vivaro-e vedieť nájsť a použiť nabíjaciu stanicu takmer všade.

S podporou online

Aby bolo používanie elektrického vozidla čo najpraktickejšie, k dispozícii sú služby OpelConnect a aplikácie myOpel, ktoré ponúkajú špeciálne riešenia pre elektrické vozidlá. Služby sú dostupné prostredníctvom aplikácií. Vďaka funkciám elektronického diaľkového ovládania OpelConnect si môžu majitelia vozidla pomocou smartfónu skontrolovať stav nabitia akumulátora alebo naprogramovať čas nabíjania či klimatizáciu. Portfólio OpelConnect okrem toho obsahuje celý rad služieb od tiesňového volania eCall cez pomoc v prípade poruchy až po množstvo iných služieb, ako je napríklad stav vozidla a príslušné informácie. Navigácia LIVE poskytuje online aktuálne dopravné informácie v reálnom čase.

Bezpečnosť

Podobne ako jeho súrodenci so spaľovacím motorom, aj Vivaro-e ponúka širokú paletu asistenčných systémov. Spomeniem projekčný head-up displej, systém udržiavania vozidla v jazdnom pruhu, rozšírený systém rozpoznávania dopravných značiek, systém sledovania únavy vodiča, adaptívny tempomat, systém upozornenia na hroziacu čelnú zrážku a systém automatického núdzového brzdenia, sledovanie mŕtveho uhla, ultrazvukové snímače v prednom a zadnom nárazníku, 180-stupňovú cúvaciu kameru.

Samotný predaj elektrického Vivara sa spustí už v lete, prvé dodávky budú nasledovať v priebehu zvyšnej časti roka. Na ďalší rok však Opel uvedie na trh ďalšie elektrické ľahké úžitkové vozidlo – Combo-e a do roku 2024 bude mať v ponuke elektrifikovanú verziu každého svojho osobného automobilu aj modelu LCV.

dojazd elektrického Oplu Vivaroelektrický Opel VivaroOpel vivaro na elektrinuOpel Vivaro-e
Komentáre (0)
Pridať komentár