Aj vy sa teraz cítite starí? My áno. Bez ohľadu na to, že existujú autá ako Köenigsegg Regera či Bugatti Chiron, starý dobrý Veyron ostane v hlavách mnohých ako to najrýchlejšie auto sveta (i keď to už nie je pravda). A slovíčko „starý“ je v tomto prípade úplne na mieste. Model Veyron totiž oslavuje tento rok svojich 15 rokov.
Technológia, akú sme dovtedy nevideli
Úloha inžinierov z koncernu Volkswagen bola od začiatku jasná. Ich cieľom bolo vytvoriť auto, ktoré pokorí Porsche 917 a presiahne jeho rýchlostný rekord 406 km/h. Vyvinuli teda technológiu, o ktorej dovtedy prakticky nikto nechyroval. Osemlitrový, štyrmi turbami dopovaný šestnásťvalec W16 poskytoval výkon najskôr 736 kW, neskôr bol vyladený až na 883 kW. Motor bol prepojený so zemou sedemstupňovou automatickou prevodovkou a pneumatikami, ktoré sa musia o disky kolies špeciálne pripevňovať, aby nezačali prešmykovať.
Bugatti Veyron má až 10 chladičov. Tri sú výmenníky pre medzichladič, tri chladiče pre motor, a po jednom si vypýta aj klimatizácia, olej prevodovky, olej v diferenciáli a olej motora má tiež samostatný chladič. Podľa Jamesa Maya z Top Gearu spotrebováva toto auto pri maximálnej rýchlosti za minútu až 45 000 litrov vzduchu. Človeku toto množstvo stačí na štyri dni. Na to, aby ste zapli športový režim, ktorý vám umožní jazdiť rýchlosťou nad 400 km/h, musíte prejsť podobným procesom ako piloti pred odletom.
Rekord má už 15 rokov
Treba povedať, že inžinierom Bugatti sa ich práca podarila. Nad spomínaným Porsche mali navrch aj v tom, že Veyron je sériovo vyrábané auto na bežné cesty, pričom 917 je špeciál Le Mans. Prvý rýchlostný rekord v Bugatti Veyron padol už v apríli 2005, kedy sa vodič Uwe Novacki rozhodol podstúpiť niečo, čo v histórii ľudstva zažili možno jeden človek. Pokoriť hranicu 400 km/h.
„Pred jazdou som nebol nervózny, ani som sa nebál. Cítil som rešpekt. Aj keď som bol zvyknutý na jazdu vo vysokých rýchlostiach, táto rýchlosť bola úplne nová dimenzia.“
Bugatti Veyron 16.4 (prvý postavený Veyron) zrýchli z 0 na 100 za 2,5 sekundy. Ďalšiu stovku k tomu prihodí za 4,8 sekundy (0-200 za 7,3 s) a tretia stovka pribudne o ďalších 9,4 sekudny (0-300 za 16,7 s). Uwemu chvíľu trvalo, kým sa s autom zžil. Jeho prvá jazda priniesla maximálnu rýchlosť 380 km/h. Na druhý pokus sa však dostal na neuveriteľných 411 km/h. Rekord je oficiálne iba 407 km/h, pretože sa musela počítať ako priemer jazdy tam a späť. Napriek tomu sa stalo, že „obyčajný“ sériový model porazil superšportové traťové špeciály. Takto sa zrodilo najrýchlejšie auto sveta do bežnej premávky (v tej dobe, samozrejme).
Servisné náklady, na ktoré ani obličky nepostačia
Je fakt, že obstarávacou cenou okolo jedného milióna eur sa zábavka s Veyronom nekončí. Ešte prichádzajú servisné náklady. Odhliadnuc od toho, že už za cenu najlacnejšieho Veyronu by ste si mohli kúpiť flotilu aj 80 nových áut, každý servisný úkon bude prevyšovať cenu menšieho nového auta. Nevieme síce, koľko stojí oblička, ale myslíme si, že na takú výmenu pneumatík by vám nestačili ani obličky celej rodiny. Auto môže používať iba špeciálny druh pneumatík Michelin PAX, ktorý je vytvorený na mieru Veyronu. Na rýchlosť 407 km/h totiž neexistuje rýchlostný index. Sada takýchto pneumatík stojí okolo 20 000 eur. Jediný servis, ktorý tieto gumy vie navliecť, je vo Francúzsku. Za jeho služby zaplatíte okolo 60 000 eur. Ak by ste potrebovali novú prevodovku, tá vás bude stáť okolo 100 000 eur bez toho, že by sme započítali prácu v autoservise. Veyron je naozaj znamenitý kúsok.
Autor: Dávid Schun