Rakúska metropola a jedno z miest s najvyššou životnou úrovňou na svete už dlhodobo vsádza na elektromobilitu. Nebude tomu inak ani v tomto kalendárnom roku, keď má Viedeň v pláne nakúpiť 82 autobusov na elektrický a vodíkový pohon.
Dvanásťmetrový Mercedes-Benz eCitaro obsluhuje od 22. apríla do 6. mája pravidelnú linku medzi centrom Viedne a palácom Schönbrunn. Viedenský dopravný podnik už rovnaký model s kapacitou bezmála 90 pasažierov na rovnakej trase testoval v januári 2019. Pretože sa ale odvetvie elektrických pohonov dynamicky vyvíja, rozhodli sa Wiener Linien skúšobnú prevádzku zopakovať s vylepšeným vozidlom.
„Len keď adaptované vozidlo detailne preskúmame v premávke s cestujúcimi, zistíme, či vyhovuje našim vysokým požiadavkám,“ vysvetlil riaditeľ dopravného podniku Günter Steinbauer. „Wiener Linien patrí k európskym priekopníkom e-mobility. Už v roku 2013 sme na dvoch linkách v centre zaviedli prevádzku len z elektrobusov dlhých osem metrov. Teraz je stále dôležitejšie, aby sme nasadili aj štandardné autobusy s týmto ekologickým pohonom,“ dodal Steinbauer.
Podľa výrobcu Mercedes-Benz znížilo nové eCitaro spotrebu energie a aj počas vysokých letných teplôt sľubuje dojazd aspoň 150 kilometrov bez dobíjania. Dopravný podnik plánuje dobíjať v garáži, vozidlo bude možné nabiť aj pomocou strešného zberača. Oproti Citaru s motorom Euro-VI navyše výrobca avizuje o 40 % nižšiu spotrebu pre vykurovanie, vetranie a klimatizáciu. Vozidlo tiež dokáže ukladať brzdnú energiu.
Wiener Linien pripravuje pre rok 2021 objednávku na 62 štandardných autobusov s elektrickým pohonom a ďalších desať s vodíkovými palivovými článkami. V roku 2024 vypíše Wiener Linien objednávku na malé elektrobusy na centrálne linky, kde už jazdia elektromidibusy od roku 2013. Prvé nové bezemisné autobusy vo Viedni vybehnú na cestu do roku 2023 a maximálne do štyroch rokov sa viedenská flotila rozšíri o všetkých 82 kusov.
Očakávané investičné náklady presiahnu 50 miliónov eur. Na juhu Viedne vo štvrti Siebenhirten pre elektrobusy vyrastie kompetenčné centrum a samostatná garáž. Na severe veľkomesta na Dunaji v garáži Leopoldau zase dopravný podnik zriadi vodíkovú čerpaciu stanicu. Prvý vodíkový autobus by mal doraziť na testovanie v júni tohto roku.
-jj-, foto a zdroj: Mercedes-Benz, Electrek.co