Od roku 2022 sa pre nové modely na trhu stanú povinnými niektoré nové prvky bezpečnosti. Medzi nimi aj protikolízny systém, ktorý by mal zabrániť autu, aby došlo k stretu s chodcom alebo s cyklistom, poprípade aspoň zmenšiť škody na zdraví.
Nemecký automobilový klub ADAC sa rozhodol preveriť, či elektronické aktívne bezpečnostné systémy môžu pomôcť predísť zrážke so zverov. Ak áno, poisťovne, ale aj majitelia áut by sa určite potešili.
Ako test prebiehal? Jednoducho. Vyrobili si makety diviakov rôznych veľkostí. Počas testu figuríny napodobňovali prechod cez cestu spoza kríku. Ani jeden systém v bežnej medzimestskej rýchlosti neprešiel. Niektoré autá síce varovali vodiča pred nebezpečenstvom a niektoré dokonca začali aj brzdiť, ale príliš neskoro na to, aby zabránil stretu.
Vyzerá to teda tak, že systémy, ktoré by mali zabrániť zrážkam s chodcami alebo cyklistami, nemusia byť v situácii s divými zvieratami účinné, keďže aj rýchlosť mimo obcí je podstatne vyššia.
Čo je za tým? Sú systémy len zle nastavené? Alebo je diviak príliš nízkou prekážkou? Práve preto výrobcovia uvádzajú limity, kedy systém už prekážku nedokáže rozoznať a nepracuje tak, ako by mal.
Čo z toho plynie? Jednoducho to, že inžinieri majú ešte stále čo robiť na ceste k plne autonómnemu vozidlu. V súčasnosti vodičom moderných vozidiel neostáva nič iné, len mať na pamäti, že systémy nie sú všemocné a sú závislé na podmienkach.
Zdroj a foto: ADAC