Švédska automobilka Volvo vlani predstavila projekt s názvom Vision 2020, ktorého podstatou je súbor ďalších bezpečnostných opatrení v ich nových vozidlách. Výrobca sa touto cestou snaží priblížiť svojmu dlhodobému cieľu – žiadny mŕtvy alebo ťažko ranený pasažier na palube Volva.
Úvodným krokom k dosiahnutiu ambicióznej méty je zníženie maximálnej rýchlosti na úroveň 180 km/h. Modernizované modely S90 a V90 sa tak dočkajú elektronického obmedzovača rýchlosti, ktorý sa neskôr začne montovať aj do ostatných modelov.
Zrejme nie je náhoda, že si Volvo stanovilo vrchnú hranicu práve na rýchlosti 180 km/h. Inšpirovať sa totiž mohli mnohými hybridnými novinkami predovšetkým z dielne Toyoty, ktoré taktiež nemôžu jazdiť rýchlejšie.
Otázne je, či nemôže ísť len o premyslený marketingový ťah, pri ktorom chce švédsky výrobca pripraviť svojich zákazníkov na príchod elektromobilov, ktoré budú rovnako dosahovať maximálnu rýchlosť 180 km/h.
Tak či onak, myslím si, že maximálna rýchlosť tesne pod 200 drvivú väčšinu zákazníkov neobmedzí. Takýmito rýchlosťami sa totiž bežne takmer nejazdí a ak áno, tak iba na prázdnej nemeckej diaľnici. Takýchto momentov je však počas životnosti auta málo a ak na to Volvo klientov pripraví postupne s tým, že ide o ich bezpečnosť, vyhne sa akejkoľvek kritike.
„Vďaka výskumu vieme, na ktoré oblasti si máme dať pozor v prípade, že dôjde k vážnym zraneniam či úmrtiam v našich automobiloch. Aj keď obmedzenie maximálnej rýchlosti je iba začiatok, tento krok stojí za to, už len ak by prispel k záchrane jediného ľudského života,“ povedal na margo opatrení Håkan Samuelsson, šéf Volvo Cars.
Medzi odborníkmi sa naďalej diskutuje aj o možnostiach, kedy by Volvo automaticky prebralo riadenie v prípade, že vodič stratí kontrolu nad vozidlom. Dôvodom pritom môže byť požitie alkoholických nápojov alebo náhle zdravotné problémy. Volvo by v takom prípade za pomoci množstva senzorov a kamier rozpoznalo riziko a samostatne zastavilo na najbližšom bezpečnom mieste.
„Chceme vo verejnom priestore vyvolať diskusiu, či majú svetové automobilky právo alebo dokonca povinnosť, vybavovať svoje autá rôznymi senzormi, ktoré zaznamenajú nezvyčajné správanie vodiča. V takom prípade by napríklad bola obmedzená jazda vysokou rýchlosťou. Systém by navyše vedel rozoznať aj jazdu pod vplyvom alkoholu či drog alebo dlhodobú stratu koncentrácie. Zatiaľ nemáme jasnú odpoveď na tuto otázku, ale veríme, že by sme sa mohli stať iniciátormi rôznych debát a priekopníkmi v tejto oblasti,“ dodal na záver šéf automobilky Volvo.
Text: Daniel Balucha
Foto: Archív