Toyota Yaris Cross: Kompaktné hybridné SUV

Japonská automobilka Toyota odhaľuje úplne nové kompaktné SUV Yaris Cross. Od budúceho roku sa bude vyrábať na starom kontinente, pričom v ponuke bude prirodzene aj hybridná verzia.

Nový model Toyota Yaris Cross je navrhnutý a vyvinutý špeciálne pre vkus a požiadavky európskeho zákazníka v automobilovom segmente malých SUV. Čerstvý prírastok sa bude vyrábať závode Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) vedľa novej generácie hatchbacku Yaris. Nový Yaris Cross stavia na rozsiahlych skúsenostiach značky Toyota s konštrukciou a výrobou vyspelých hybridných pohonov, malých vozidiel a vozidiel kategórie SUV. Inými slovami najmä s veľmi dobre predávanými vozidlami Toyota RAV4 Hybrid a Toyota Yaris Hybrid.

Yaris Cross je ako príslušník rodiny vozidiel Yaris postavený na novej podvozkovej platforme Toyota GA-B pre kompaktné vozidlá. S pôvodným modelom Toyota Yaris zdieľa aj designovú a konštrukčnú koncepciu „veľkého-malého“ vozidla, a chváli sa tak priestranným interiérom pri zachovaní kompaktných vnútorných rozmerov. O vlastnostiach nefalšovaného SUV svedčí zvýšená svetlá výška a dostupnosť inteligentného pohonu všetkých kolies (AWD-i). Po súčasnom rozšírení modelovej ponuky o Yaris Cross disponuje Toyota sortimentom vozidiel SUV pokrývajúcim automobilové segmenty B, C a D.

Yaris Cross ťaží z výhod štvrtej generácie technológie hybridného pohonu od značky Toyota. V roku 2012 predstavila Toyota hatchback Yaris Hybrid, a ako prvá tak uviedla plne hybridnú technológiu do automobilového segmentu B (malé vozidlá). Od tej doby sa v Európe predalo viac ako pol milióna týchto automobilov, a Yaris tak získal pozíciu kľúčového nástroja k budovaniu širšieho verejného povedomia o hybridných technológiách, umožňujúceho zákazníkom poznať ich prínosy. Yaris a Yaris Cross sú prvé modely využívajúce najnovší hybridný systém 1,5 litra od automobilky Toyota.

Ten je odvodený priamo od väčších pohonných jednotiek 2,0 a 2,5 litra z nedávno uvedených nových modelov Corolla, C-HR, RAV4 a Camry. Sústava pohonu zahŕňa nový benzínový trojvalec 1,5 litra s Atkinsonovým cyklom, ktorý sa pýši presnou konštrukciou k potlačeniu trecích síl aj mechanických strát a vykazujúci optimálnu rýchlosť spaľovania. Výsledkom je vynikajúca spotreba paliva a veľký krútiaci moment motora. Termodynamická účinnosť agregátu dosahuje 40 %, teda viac než porovnateľné vznetové motory.

Súčasne tak prispieva k veľmi dobrým parametrom spotreby paliva aj emisií CO2. Nová hybridná sústava dosahuje maximálny výkon 86 kW. Zvláštnu pozornosť venovali konštruktéri prenosu výkonu v prospech agilnej odozvy celého systému. Pokiaľ ide o emisné parametre CO2, prevedenie s pohonom predných kolies začína pod 90 g/km; verzia AWD-i vykazuje emisie začínajúce na úrovni pod 100 g/km. Yaris Cross je podobne ako sesterský hatchback postavený na novej podvozkovej platforme GA-B od Toyoty.

Tá zaisťuje vysokou úroveň tuhosti karosérie a príkladne vyvážený podvozok v prospech dobrej odozvy a jazdnej agility. Prostredníctvom modelu Yaris Cross ponúka Toyota originálne SUV menších rozmerov, ktoré poskytuje zákazníkom vyššiu polohu za volantom, praktickosť a priestrannosť interiéru To všetko požaduje zákazník od vozidla kompaktných rozmerov a určeného prevažne do mestskej premávky. Yaris Cross používa rovnaký rázvor 2560 mm ako nový hatchback Yaris, avšak je celkovo o 240 mm dlhší v prospech väčšieho priestoru v interiéri.

Svetlá výška je o 30 mm väčšia a vozidlo je celkovo vyššie aj širšie o 90 resp. 20 mm. Vzhľadom k tomu, že vozidlo má plniť rolu nefalšovaného SUV, venovali návrhári značnú pozornosť otázkam praktickosti a všestrannosti. K dispozícii je elektrické otváranie piatych dverí pre situácie, keď k vozidlu prichádzate s plnými rukami. Výškovo nastaviteľné dno batožinového priestoru umožňuje zvoliť, či chcete bezpečný priestor pod podlahou kufra, alebo radšej väčší batožinový priestor pre objemnejší náklad. Samotné dno je okrem toho rozdelené na dve časti, a tak je možné získať viac miesta a súčasne aj priestor pod podlahou.

Batožinový priestor je tiež vybavený novým systémom pružných pásov k zaisteniu predmetov, ktoré tak nikdy nebudú počas jazdy cestovať po podlahe. Jednou z vlastností definujúcich nový Yaris Cross čoby nefalšované SUV je dostupnosť inteligentného pohonu všetkých kolies – teda funkcia, ktorá je u hybridného modelu danej automobilovej kategórie jedinečná. Pohon AWD-i prináša vyššiu stabilitu a lepšie záberové schopnosti pri každodennom použití, za zhoršených jazdných podmienok a na povrchoch s nízkou priliehavosťou. Elektrická sústava pohonu je rozmerovo kompaktnejšia a ľahšia než mechanické riešenie AWD.

A tak Yaris Cross Hybrid AWD-i dosahuje nižšiu spotrebu paliva aj emisií CO2 než ktorýkoľvek z konkurentov automobilového segmentu B s pohonom všetkých kolies. Uvedený systém pri rozbehu a zrýchľovaní vozidla presmerováva hnací moment na zadnú nápravu. Pri bežnej jazde sa Yaris Cross chová ako vozidlo s pohonom predných kolies, avšak ak zaznamená stratu priliehavosti, automaticky sa zapája pohon všetkých kolies. Môže sa jednať napr. o jazdu na klzkých dlažobných kockách, za hustého dažďa, na mokrom či ujazdenom snehu alebo na piesku.

Bezpečnosť nového Yarisu Cross stavia predovšetkým na podvozkovej platforme GA-B, ktorá vozidlu prepožičiava mimoriadne tuhú karosériu. V snahe dosiahnuť čo najlepších výsledkov v najprísnejších nezávislých testoch bezpečnosti bude vozidlo ťažiť aj z paketu prvkov aktívnej bezpečnosti Toyota Safety Sense a vyspelých systémov na podporu riadenia, pomáhajúcich vyhnúť sa bežným nehodám mnohých druhov prostredníctvom informácií poskytovaných šoférovi, včasných varovaní a (v prípade potreby) automatického brzdenia a zásahov do riadenia.

-jj-, zdroj a foto: Toyota

FrancúzskoHybridhybridný pohonJaponskoToyotaToyota Yaris Cross
Komentáre (0)
Pridať komentár