Niektorí výrobcovia dieselovým motorom v malých autách už neveria a jednoducho ich vypustili zo svojej ponuky. Utvrdzujú ich v tom aj samotní zákazníci, dopyt po malých autách s dieselovými motormi totiž klesá. Pravý dôvod toho, že jednotliví výrobcovia opúšťajú dieselové motory, však treba hľadať v peniazoch. Vývoj nového motora, ale aj zdokonalenie existujúceho by ich totiž stál množstvo peňazí. Renault je však, našťastie, v celkom inej situácii. Mal vycibrený 1,5-litrový diesel, ktorý nezhltol až tak veľa peňazí do modernizácie, aby splnil sprísnené emisné limity. Navyše, Renault si uvedomuje, že je ešte stále dostatok zákazníkov, ktorí si pýtajú diesel.
Malé autá ani zďaleka nie sú iba mestské autá. Často plnia úlohu jediného rodinného auta, inokedy zasa druhého auta v rodine, ktoré býva v niektorej zo satelitných obcí veľkých miest, ale neraz slúžia aj ako firemné autá a ako také najazdia dostatok kilometrov na to, aby dieselový motor dostal opodstatnenie. V prípade Cila o to viac, že motor 1,5 Blue dCi 115 je skutočne parádny. Treba objektívne povedať, že na ňom počuť, že je to diesel, ale jeho chod je príjemne mäkký – oveľa mäkší, než by ste čakali. Platí to o oboch kritických prevádzkových režimoch – o voľnobehu aj o intenzívnej akcelerácii. Aj to treba objektívne povedať, že má turbodieru. Je však malá a nijako ma neotravovala, skôr vo mne umocňovala dynamiku. Zvýrazňovala totiž, ako sa motor rozdýchava a ako zatiahne. Nezatiahne z jedného zlomku sekundy na druhý, ale ten výkon pekne porastie – akoby kvadraticky. Silný záťah čakajte od 1 600 ot.min-1, plný záťah tesne spod 2 000. To je to rozsah, v ktorom si motor vybuduje výkon, resp. krútiaci moment. Musím zdôrazniť, že subjektívny pocit z dynamiky nielenže nezaostáva za papierovými číslami, ale ich aj predbieha. Spomínanú charakteristiku motora pekne podčiarkuje aj prevodovka. Je dobre odstupňovaná, jej páka je pekne vysoko – poruke, má krátke dráhy. Páka však nemá taký pekne mechanicky definovaný chod, ako by si to pýtalo. Pri takej dobre pozícii za volantom, takom skvelom riadení a potentnom podvozku by som chcel niečo na spôsob Mazdy či Hondy. Jedným dychom však poviem, že keby ostatok auta nebol taký parádny, tak som ani slovkom nespomenul, že mi chýbal mechanicky presnejšie definovaný chod prevodovej páky. Trochu ma prekvapilo, že Renault ponúka dieselový motor iba vo výbave Zen, teda v druhom stupni výbavy. Mimochodom, s dieselovým motorom má Clio o 25 litrov menší kufor. Je to spôsobené inou nádržou, ale tých 25 litrov je absolútne zanedbateľných.
Stručne
Čo treba uznať
- Tichý, kultivovaný, silný a úsporný motor.
Čo nám chýbalo
- Mechanicky presnejšie definovaný chod.
Čo nás prekvapilo
- Diesel iba vo výbave Zen.
Renault Clio 1,5 Blue dCi 115 Zen
Cena (základ/test) 9 850/17 590 €
Záruka 5 rokov alebo 100 000 km
Motor
- Preplňovaný vznetový R4/8V, zdvihový objem valcov 1 461 cm3, max. výkon 85 kW (115 k) pri 3 750 ot.min-1, max. krútiaci moment 260 Nm pri 2 000 ot.min-1. Emisie CO2 95 – 101 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 9,9 s, vmax=197 km/h, spotreba výrobca/test 3,6 – 3,8/4,7 l/100 km.
Ikonky
- Bluetooth – áno
- Wi-fi – nie
- AUX/USB – áno/áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 7,0
- Batožinový priestor: 366 dm3