V súvislosti so šírením smrteľného koronavírusu Covid-19 výrazne vzrástlo aj riziko ohrozenia celého automobilového priemyslu. Negatívne dopady na stredoeurópske ekonomiky vrátane tej slovenskej budú podľa odborníkov zásadné.
Už vlani čelil automobilový priemysel uprostred celkového spomalenia globálnej ekonomiky mnohým problémom a prekážkam. Predaj automobilov klesal na hlavných svetových trhoch, keď v roku 2019 dosiahol medziročný pokles v USA 11 % a v Číne 9,6 %. V rovnakom období sa počty novo zaregistrovaných áut v Európskej únii síce mierne zvýšili (o 1,2 %), v januári a februári 2020 však už medziročne poklesli o 7,4 %, a to ako v západnej, tak aj strednej a východnej Európe. Na Slovensku to bol pokles o 4,9 %.
Preto mnohé poisťovne aktuálne zhoršili hodnotenie odvetvového rizika v automobilovom priemysle na vysoké riziko vo všetkých regiónoch sveta, pre ktoré spoločnosť Coface zverejňuje hodnotenie priemyslových odvetví. „Horší rating pritom ilustruje tak špatné zdravie celého sektoru, ako aj významnú previazanosť globálnych výrobných reťazcov. Odvetvie bolo globálne ovplyvnené hospodárskym spomalením, protekcionizmom a štrukturálnymi zmenami spojenými s inováciami, predpismi a zmenami správania spotrebiteľov,“ vysvetlil Ján Čarný, generálny riaditeľ poisťovne Coface pre Slovenskú republiku.
V súčasnej dobe je však automobilový priemysel poškodený ďalším problémom – a to pandémiou Covid-19, ktorá viedla k zablokovaniu produkcie a predaja v mnohých krajinách a celkovo zhoršila obchodnú a spotrebiteľskú náladu. Hlavní automobiloví výrobcovia oznámili uzatvorenie svojich závodov v Európe, potok čo rovnaký stav nastal už pred dvoma mesiacmi v čínskej oblasti Chu-pej, ohnisku epidémie, ale súčasne v regióne, ktorý predstavuje 9 % domácej automobilovej výroby. Viacerí odborníci z poisťovní očakávajú, že v budúcich mesiacoch začne produkcia tohto odvetvia celosvetove klesať približne až o 75 %.
V Číne sa predaj nových osobných automobilov medziročne znížil o takmer 80 %. V prípade českej automobilky Škoda je Čína podľa posledných dostupných údajov najväčším predajným trhom s podielom 27 % na celkových predajoch v roku 2018. Navyše to ukazuje tiež ekonomikám v Európe a USA, ak sa bude vyvíjať trh tam, kde krajiny boli zasiahnuté koronavirusovou pandémiou. Závislosť slovenské ekonomiky na automobilovom priemysle je vysoká. Podľa posledných dostupných údajov vzrástla výroba vozidiel a dopravných prostriedkov nad 14 % celkovej produkcie na Slovensku v roku 2018.
Automobilový priemysel je tiež významnou súčasťou celkového vývozu, keď sa na slovenskom exporte podieľa až 36 %. Už v roku 2019 sa napríklad výroba automobilov v Česku znížila, zatiaľ čo u nás sa mierne zvýšila – a to hlavne vďaka investícii do novej továrne Jaguar Land Rover. „Hoci český a slovenský automobilový priemysel čelí predchádzajúcim globálnym výzvam, zostal atraktívny vďaka svojim mzdovým nákladom a kvalitatívnej konkurencieschopnosti. Avšak ani tieto faktory ich pri súčasnej bezprecedentnej miere poklesu dopytu pravdepodobne nezachráni,“ dodal Čarný.
-jj-