Hyundai je najpredávanejšou značkou na Slovensku medzi súkromnými zákazníkmi za rok 2019. S predajom áut idú ruka v ruke kvalitné popredajné služby. Begam Trnava, nedávno otvorený autorizovaný predajca a servis značky Hyundai, robí pre svojich zákazníkov viac než štandard. Pozreli sme sa na bežnú garančnú prehliadku, a to na konkrétnom vozidle – na modeli Hyundai i30 N.
Prijímanie vozidla
Garančná prehliadka už dávno nie je len o výmene oleja. Začína sa vlastne samotným príjmom vozidla do servisu, kde prijímací technik vytvorí protokol pre mechanika so zoznamom činností, ktoré má vykonať. Protokol obsahuje zhruba 40 položiek, ktoré si buď vyžadujú kontrolu, výmenu, alebo sú odporúčaniami. Posledná skupina úkonov je na rozhodnutí zákazníka, či daný úkon vyžaduje vykonať teraz, odloží si ho na neskôr alebo nevyžaduje vôbec. V našom prípade šlo o geometriu kolies a dezinfekciu klimatizácie
Intervaly výmeny
Priamo v servise sa auta ujal Matúš Lopašovský, ktorý sa opravám áut venuje viac ako 10 rokov. Hyundai i30 N čakal na svoju druhú garančnú prehliadku, teda po 2 rokoch/20-tisíc km. Už keď sme pri intervaloch, ak vodič vie, že využíva auto v náročnejších podmienkach, či už je to pravidelná dynamickejšia jazda alebo veľmi častá jazda v teréne pri vozidlách SUV, odporúčame skrátiť interval na polovicu. Na to sa veľmi často zabúda alebo sa to zámerne ignoruje. Nepodceňujte to, kvalitný olej je totiž základom dlhého a bezstarostného života motora. Ako na to nezabudnúť? Stačí požiadať prijímacieho technika, aby vám mechanik prednastavil požadovaný skrátený interval, poprípade si to môžete nastaviť sami v jednoduchom menu. Ak chcete vymeniť olej aj po zábehu motora, ani to nie je problém. Určite to odporúčame aj my z redakcie.
Prvotná kontrola
Ako prvé musí mechanik v rámci garančnej prehliadky preveriť stav akumulátora, či spĺňa všetky požadované vlastnosti. Nasleduje napojenie diagnostického prístroja do OBD zásuvky a vyčítanie chybových hlásení. Auto si totiž ukladá do svojej pamäti všetky chyby, aj dočasné, ktoré sa počas prevádzky vyskytnú. Diagnostické záznamy sa uložia prostredníctvom Wi-Fi do databázy servisu.
Medzičasom…
… už manažér náhradných dielov Andrej Opálek chystá potrebné diely. V príručnom sklade sú dostupné všetky spotrebné a často využívané diely. Menej žiadaný, resp. raritnejší diel, ako je napríklad predný nárazník na i30 N, môžu mať v servise do 24 hodín. Keď sú diely nachystané, manažér pristupuje k plničke olejov a ďalších prevádzkových kvapalín. Po zadaní kódu už tečie presne stanovené množstvo výrobcom stanoveného oleja. Ani o kvapku menej či viac. Ak si chcete vziať olej so sebou, môžete si ho dokúpiť v litrovom balení.
Samotná výmena oleja
Prekvapilo ma, ako rozumne má N-ko riešený prístup k filtru a vypúšťacej skrutke. Nič sa nemusí demontovať, všetko je poruke. Najprv sa vymenil filter, potom sa spustil olej cez vypúšťaciu skrutku. Odsávačku cez olejovú mierku nepoužívajú, keďže nemusí byť taká účinná a nevytiahne všetok starý olej. Pokým vyteká olej, mechanik vizuálne kontroluje ostatné komponenty spísané na protokole. Keď už je olej vytečený, nasadí sa nová tesniaca podložka (vždy sa má dávať nová podložka) a zaskrutkuje sa vypúšťacia skrutka. Nasleduje pomalé a opatrné naliatie predpísaného množstva oleja. Potom sa už len očistia a ošetria všetky plastové diely. Detail, ktorý poteší pri každom otvorení kapoty.
Ďalšie zaujímavé servisné úkony
V rámci druhého servisného intervalu sa pri modeli Hyundai i30 N okrem iného musí mechanik vymeniť aj kabínový filter. Zákazník si vyžiadal aj doplnkovú službu, ktorú mu odporúčal prijímací technik – dezinfekciu klimatizácie. Starý filter sa vytiahne, do interiéru sa vloží špeciálny prístroj, ktorý dezinfikuje útroby klimatizácie, ale aj samotný interiér. Po tomto úkone sa osadí nový vzduchový filter. Interiér rozvoniava a zákazník sa zaraz cíti lepšie, o tom, že sa zlepší prostredie aj z pohľadu zdravia ani nehovoriac. Nasleduje kontrola osvetlenia, nielen či jednotlivé svetlá svietia, ale aj kontrola a nastavenie svetlometov prostredníctvom regloskopu. Zákazník si vyžiadal aj druhý odporúčaný úkon – kontrolu geometrie. V trnavskom Begame využívajú najmodernejšiu laserovú techniku, kde nie je nutné na kolesá nasadzovať žiadne doplnkové terče. Vďaka tomu sú hodnoty presnejšie, keďže je úplne minimalizovaná odchýlka. Zároveň sa tak predíde akémukoľvek riziku poškriabania drahého disku.
Vypísať sa nedá všetko…
Úkonov, ktoré mechanik v rámci garančnej kontroly spravil, je oveľa viac. Na koniec všetkých mechanik vykoná testovaciu jazdu a auto sa umyje, aby ho zákazník dostal čisté a povysávané.
RÓBERT BÓDIŠ,
vedúci servisu v spoločnosti Hyundai Begam,
autorizovaného predajcu a servisu značky Hyundai
Treba sa objednať, alebo môžem prísť na garančný servis „na blind“?
Áno, musíte sa objednať, zvyčajne dostanete termín do 7 dní. Samozrejme, vždy je to o dohode a komunikácii.
Ako dlho trvá garančná prehliadka?
Približne 2 hodiny, môže však viac aj menej. Záleží na intervale, ale aj na konkrétnych želaniach zákazníka. Pri každej vstupnej prehliadke totiž prijímací technik dá do pozornosti zákazníka aj ďalšie veci, ktoré by bolo treba vykonať.
Čo môže zákazník počas tých dvoch hodín robiť, môže byť pri svojom aute?
Priamo pri svojom aute nemôže byť. Nie však preto, lebo chceme niečo zahmlievať, ale pre bezpečnostné predpisy. Môže sa pozerať cez sklo, čakať v showroome alebo mu dokážeme zabezpečiť bezplatný odvoz v rámci Trnavy.
Môžem si priniesť aj vlastné diely?
Zákazníci to od nás často žiadajú, ale nemôžeme to akceptovať. My totiž zo zákona musíme garantovať kvalitu našej práce. Keď však nepoznáme pôvod a kvalitu týchto komponentov, tak nevieme garantovať ani kvalitu našej práce.
Prečo je olej od vás drahší ako v obchode?
Treba si uvedomiť, že nie je olej ako olej. Aj v rámci špecifikácie trebárs 5W-40 sú rôzne oleje. Inak povedané, špecifikácia SAE opisuje iba určité charakteristiky oleja. My používame presne stanovený typ oleja, ktorý spĺňa ďalšie špecifické požiadavky výrobcu. Navyše s olejom sú spojené aj bezpečné skladovanie a tiež ekologická likvidácia. Olej sa nesmie miešať s inými odpadmi. V tom je tá vyššia cena.
A čo majitelia starších vozidiel?
Samozrejme, aj im vieme poskytnúť prvotriednu starostlivosť. Každopádne si treba definovať, čo je staršie auto a čo už je veľmi staré auto, aby sa to zákazníkom oplatilo. Napr. nedávno sme mali na prehliadke starší Hyundai ix35, ktorý pravidelne absolvuje prehliadky v autorizovanom servise. Auto tak bolo v špičkovom stave. Pri odovzdávaní sme majiteľovi vysvetlili, čo by bolo vhodné v horizonte niekoľko tisíc kilometrov alebo niekoľko mesiacov vymeniť, aby sa opäť mohol voziť bezstarostne.
Čo sa stane, keď dôjde k fatálnej poruche niektorého komponentu?
Samozrejme, skúma sa aj zavinenie zo strany používateľa. Napr. či nedošlo k neodbornému zásahu do riadiacej jednotky, tzv. chiptuningu, alebo či vozidlo nebolo neodborne opravované. Zákazníkom môžeme zabezpečiť náhradné vozidlo, aby neostali bez auta, a to buď Hyundai i30, alebo Tucson.