Okrem toho však existuje aj množstvo regionálnych skúšobní. Tie simulujú rôzne, často aj nepravdepodobné nehody. Záznamy z nich následne používajú na vedecko-výskumné účely.
Mne padol do oka crashtest, v ktorom je hlavným hrdinom prvá generácia Mercedesu Vito (osobná verzia označovaná ako Trieda V), do ktorej naložili 770 kg paletu betonových kociek. O výskum sa postarala švajčiarska organizácia Dynamic Test Center. Na simuláciu použili verziu, ktorá nemá prednú časť kabíny oddelenú priečkou, alebo iným obdobným spôsobom. Mohol by som povedať, že sa pokúsili nasimulovať núdzové využitie osobnej verzie dodávky, kedy majiteľ rýchlo vyberie sedačky a preváža rozmerný a ťažký tovar. Samozrejme, paletu jednoducho ukotvili, rovnako ako by to spravila väčšina ľudí. Postačí to?
Ak ste si tipli, že nie, tak ste mali pravdu. Veď si pozrite video. Výsledok? Devastujúci…
Rýchlosť nebola vysoká. Dokonca nižšia, ako pri testoch Euro-NCAP. Staručký Mercedes rozbehli proti stene rýchlosťou len 50 km/h. A vidíte čo to spravilo? Náraz, ktorý mohol vodič bez problémov prežiť, ak by bol prázdny. Ako môžete vidieť, došlo k odtrhnutiu kotvenia, a celá paleta aj s nákladom sa prudko rozbehla smerom k palubnej doske. Konštrukcia sedadiel vodiča vôbec neochránila. Cele torzo figuríny bolo natlačené na volant, palubnú dosku a dvere. Prežil by? Teoreticky možno áno, so šťastím, ale nie určite nie bez vážnych následkov.
Možno si poviete, že použili veľmi staré auto. V podstate je to úplne jedno, keďže ani moderné osobné dodávky nemajú žiadne bezpečnostné prvky, ktoré by v prípade potreby ochránili posádku na predných sedadlách. Aj keď sedadlá prešli vývojom. Navyše, ako Mercedes Vito, tak aj staršie generácie VW Caravelle / Multivan T4 sú mimoriadne vyhľadávané drobnými remeselníkmi.
Preto majte vždy na pamäti, že veľká tragédia sa môže odohrať aj pri minimálnej rýchlosti.
Zdroj: DTC.AG.CH