Na jednej strane elegantný, na strane druhej technokratický. Svojím spôsobom však zároveň do istej miery aj vulgárny. Taký je na prvý pohľad Lexus RX. Po facelifte sa hmlovky posunuli nižšie a zmenili tvar z kruhových na pozdĺžne. Po bokoch nárazníka sa objavili imitácie náduchov na chladenie bŕzd. Zúžili a zjemnili sa svetlomety, ale čo je dôležitejšie, zmenila sa technika. Zadné skupinové svetlá dostali novú štruktúru s horizontálnym delením – spodná časť je biela, horná červená.
V interiéri sa centrálny displej posunul bližšie k vodičovi a malo to aj dôvod, je totiž dotykový. Lexus však ponechal aj ovládanie zo stredového tunela, po novom však nie akýmsi joystickom, ale dotykovou plôškou. Pohyb vášho prsta sleduje na displeji kurzor, ktorý nejde po displeji plynule, ale pre ľahšie a presnejšie ovládanie skáče priamo po jednotlivých virtuálnych tlačidlách. Práve to skákanie mi robilo problémy. Neraz sa mi totiž stalo, že som skákal okolo želaného virtuálneho tlačidla – nie a nie ho trafiť. Ani stavbou menu multimediálneho displeja a grafikou Lexus nenadchne. To sú však jedny z mála výčitiek, ktoré môžem povedať na adresu interiéru Lexusu RX. Sedadlá sú veľké a pohodlné, posed za volantom výborný, použité materiály kvalitné, odhlučnenie príkladné, audiosústva vynikajúca. Mark & Levinson hrá tak dobre, že až počuť rozloženie nástrojov v rámci priestoru. Osobne by som sa bez problémov vzdal dreveného volantu (samozrejme, drevená je iba horná a spodná časť venca). Drevo sa totiž šmýka. K zaujímavým novinkám patrí štrbina na mobil, ktorá sa nachádza na stredovom tuneli pred držiakmi na nápoje. Vďaka gumenej výstelke s prítlačnými plôškami drží mobil pevne.
Lexus RX je po facelifte dynamickejší, zároveň však komfortnejší.
Dve navyše
Predĺžená verzia s označením L má rovnaký rázvor ako „krátke“ RX-ko, no o 110 mm dlhší „zadok“. Sedadlá v druhom rade sú posuvné a môžete meniť aj sklon operadiel. Vďaka úplne rovnej podlahe majú pasažieri vzadu viac miesta na nohy. Podotýkam, že podlaha je rovná aj napriek tomu, že auto má poháňané všetky štyri kolesá. Zaujímavosťou sú tiež dva USB konektory v lakťovej opierke. Nechýba vyhrievanie sedadiel. V kufri je schovaná dvojica sedadiel, ale vzhľadom na nízku polohu sú určené viac-menej iba pre deti. V sedemmiestnej konfigurácii máte v kufri k dispozícii 176 dm3, v päťmiestnej podľa posunutia sedadiel 474 až 591 dm3.
Ticho a úsporne
Jednou z významných noviniek faceliftu sú adaptívne svetlá BladeScan. V podstate ide o to, že vo svetlomete rotujú vysokou rýchlosťou zrkadlá a LED svetlá sa zapínajú a vypínajú tak, aby vytvárali adekvátny svetelný kužeľ v každom okamihu jazdy. Výsledkom má byť rýchlejšie, tesnejšie a presnejšie vykrývanie premávky. Pravda je však taká, že som čakal viac. Áno, na rozdiel od klasických maticových LED svetiel, kde elektronika vypína a zapína jednotlivé segmenty, je vykrývanie plynulejšie, ale v porovnaní s top konkurenciou to vykrývanie nie je o nič tesnejšie. V rámci faceliftu konštruktéri výrazne upravili nastavenie podvozka. Najviac sa sústredili na zlepšenie tlmenia malých nerovností a zároveň na zlepšenie jazdných vlastností z hľadiska dynamiky. Nové RX-ko lepšie reaguje na riadenie, povely volantu sleduje ochotnejšie, v zákrutách sa správa sebavedomejšie, v prudkých zmenách smeru je stabilnejšie. Samotnému riadeniu však naďalej chýba komunikatívnosť. Čo je však dôležité, ponechal si veľmi príjemné naladenie a absolútne fantastické odhlučnenie a tlmenie prenosu rázov do karosérie. Dlhý Lexus RX je k dispozícii s jedinou alternatívou – hybridným pohonom s pohonom všetkých štyroch kolies. Zadné kolesá poháňa výhradne elektromotor, práve vďaka tomu môže byť podlaha medzi sedadlami úplne rovná. Kombinovaný výkon 230 kW (313 k) zabezpečuje dynamiku adekvátnu statusu vozidla, spotrebou 9,9 l/100 km je však hlboko pod ním.
Stručne
Čo treba uznať
- Mimoriadne príjemný podvozok.
Čo nám chýbalo
- Ešte lepší multimediálny systém.
Čo nás prekvapilo
- Svetlá BladeScan nevykrývajú tak tesno.
Lexus RX 450hL Luxury
Cena (základ/test)
- 75 500/87 100 €
Záruka
- 3 roky alebo 100 000 km, 5 rokov alebo 100 000 na komponenty systému Lexus Hybrid Drive
Motor
- Atmosférický zážihový V6/24V, zdvihový objem valcov 3 456 cm3, max. výkon 193 kW (262 k) pri 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 335 Nm pri 4 600 ot.min-1. Predný elektromotor: max. výkon 123 kW (167 k), max. krútiaci moment 335 Nm. Zadný elektromotor: max. výkon 50 kW (68 k), max. krútiaci moment 139 Nm. Najvyšší kombinovaný výkon 230 kW (313 k), najvyšší kombinovaný krútiaci moment n. u.. Emisie CO2 179 – 186 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 8,0 s, vmax=180 km/h, spotreba WLTP/test 7,9 – 8,2/9,9 l/100 km.
Ikonky
- Bluetooth – áno
- Wi-fi – áno
- AUX/USB – nie/áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 12,3
- Batožinový priestor: 474 – 591 dm3