Na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom pútalo vlani značnú pozornosť aj vodíkové auto BMW i Hydrogen NEXT. Bavorská automobilka potvrdila, že sa v malých sériách začne vyrábať ako BMW X5 FCV.
Člen predstavenstva BMW AG Klaus Fröhlich, ktorý je zodpovedný za výskum a vývoj, nedávno vyhlásil, že „v dlhodobom horizonte je veľmi pravdepodobné, že práve technológie vodíkových palivových článkov sa stanú štvrtým pilierom našej ponuk y pohonných systémov.“ BMW Group spolupracuje so spoločnosťou Toyota na technológii palivových článkov od roku 2013. Zároveň ale automobilka pripúšťa, že bude ešte nejakú dobu trvať, než ponúkne sériové vozidlo poháňané technológiou vodíkových palivových článkov. Dôvodom je predovšetkým skutočnosť, že ešte nie sú splnené zásadné rámcové podmienky.
„Z nášho pohľadu je zásadné, aby bol vodík ako palivo najskôr v dostatočnom množstve a za konkurencieschopnú cenu sa s využitím zelenej energie aj vyrábal. Potom bude primárne používaný tam, kde nie je možné využiť priamo elektrifikáciu, ako je napríklad diaľková nákladná doprava,“ poznamenal Fröhlich. V súčasnosti tiež chýba potrebná infraštruktúra v podobe rozsiahlej celoeurópskej siete vodíkových čerpacích staníc. BMW Group však vo vývoji technológie vodíkových palivových článkov nepoľavuje. Spoločnosť využíva čas do výstavby potrebnej infraštruktúry a udržateľnej výroby vodíku k vývoji dostupných vodíkových palivových systémov.
BMW Group už teraz má na trhu automobily s pohonom na batérie a už čoskoro, bude k dispozícii veľmi široká ponuka elektrifikovaných vozidiel. „Palivový článok pohonnej sústavy BMW i Hydrogen NEXT disponuje elektrickým výkonom až 125 kW (170 k),vznikajúcim na základe chemickej reakcie medzi vodíkom a kyslíkom z okolitého vzduchu,“ vysvetľuje Jürgen Guldner, viceprezident oddelenia technológie vodíkových palivových článkov a nových automobilových projektov u BMW Group. Vozidlá s vodíkovým palivovým článkom nevypúšťajú nič iné len vodnú paru.
Pod palivovým článkom je umiestnený elektrický menič, ktorý upravuje napätie tak, aby ním bol poháňaný elektrický motor a prebytky zadržala batéria. Tá je nabíjaná pomocou rekuperácie kinetickej energie a súčasne práve elektrinou z palivových článkov. Vozidlo disponuje tiež dvojicou nádrží s tlakom 700 bar, ktoré spoločne pojmú šesť kilogramov vodíku. „Táto zásoba zaisťuje dlhý dojazd bez ohľadu na klimatické podmienky,“ dodáva Guldner. „Doplnenie paliva navyše zaberie len asi tri až štyri minúty.“ Koncept BMW i Hydrogen NEXT poháňa elektromotor piatej generácie technológie eDrive, ktorý už využíva tiež BMW iX3.
Dodatočný výkon batérie umiesntenej vzadu nad elektromotorom dodáva elektromotoru dodatočnú energii pri predbiehaní alebo akcelerácii. Celkový výkon vozidla je tak 275 kW. Hnacia sústava s vodíkovým palivovým článkom bude inštalovaná do malej pilotnej série vozidla aktuálnej generácie BMW X5. BMW Group ju plánuje predstaviť v roku 2022. V závislosti na svetových trhoch a ich požiadavkoch BMW Group predpokladá, že pre zákazníkov predstaví prvé vozidlo s technológiou vodíkových palivových článkov najskôr v druhej polovici tohto desaťročia. Účasť BMW Group na výskumnom projekte Bryson podtrhuje jej vieru v budúcnosť a potenciál technológie vodíkových palivových článkov.
Táto aliancia medzi spoločnosťou BMW AG, Mníchovskou univerzitou aplikovaných vied, Leichtbauzentrum Sachsen GmbH, Technickou univerzitou v Drážďanoch a WELA Handelsgesellschaft mbH usiluje o rozvoj priekopníckych vysokotlakových zásobníkov vodíku. Tie majú byť navrhnuté tak, aby umožňovali ľahkú integráciu do budúcich univerzálnych architektúr vozidiel. Cieľom projektu je vývoj nádrží s plochým tvarom. Projekt, ktorý bude prebiehať po dobu tri a pol roka a bude financovaný Spolkovým ministerstvom hospodárstva a energetiky, pomôže tiež znížiť náklady na výrobu vodíkových nádrží pre vozidlá s palivovými článkami, čo im umožní efektívne konkurovať vozidlá, poháňaným batériami.
-jj-, zdroj a foto: BMW Group