Segment úžitkových vozidiel v koncerne Volkswagen po prvý raz prezentoval elektrický koncept e-Bulli. Ide v podstate o legendárny automobil z roku 1966, ktorý bol nepostrádateľnou súčasťou hipisáckeho hnutia.
Štúdia vybavená komponentmi pohonu aktuálnych elektromobilov Volkswagen vychádza z reštaurovaného vozidla T1 Samba Bus vyrobeného pred viac ako polstoročím. Svetová premiéra sa mala odohrať na veľtrhu Techno Classica 2020. Vzhľadom k posunutiu termínu jeho konania sa značka Volkswagen Užitkové vozidlá rozhodla pre virtuálnu prezentáciu štúdie e-Bulli. A to vrátane skvelej správy pre všetkých fanúšikov modelu Bulli a elektromobility. Kombináciu luxusného historického vozidla a technicky vyspelého elektromobilu bude možné reálne kúpiť.
Spoločnosť eClassics, partner značky Volkswagen Užitkové vozidlá, totiž plánuje ponúkať v štýle novej štúdie e-Bulli prestavby modelu T1 aj kompletného vozidla T1. Na začiatku bol zdanlivo opovážlivý nápad vybaviť historický automobil Bulli pohonom s nulovými lokálnymi emisiami, ktorý by bol odpoveďou na výzvy novej doby. Za tým účelom vznikol tím, zložený z inžinierov a dizajnérov značky Volkswagen Užitkové vozidlá, odborníkov na pohony zo spoločnosti Volkswagen Group Components a špecialistov na prestavby vozidiel na elektromobily zo spoločnosti eClassics.
Za základ budúcej štúdie e-Bulli si tím vybral vozidlo T1 Samba Bus, ktoré bol vyrobené pred 54 rokmi v Hannoveri a pred touto prestavbou jazdil polstoročie v Kalifornii. Od začiatku bol stanovený jasný cieľ: e-Bullli mal byť T1 s aktuálnymi komponentmi elektrického pohonu koncernu Volkswagen. Tento plán bol teraz realizovaný v podobe štúdie e-Bulli, ktorá názorne ukazuje nesmierny potenciál tohto konceptu. Štvorvalcový „boxer“ s výkonom 32 kW uvoľnil v prípade študie e-Bulli miesto nehlučnému elektromotoru Volkswagen s výkonom 61 kW.
Už z porovnania výkonov – elektromotor je takmer dvakrát výkonnejší než zážihový „boxer“ – je zrejmé, že sa štúdia vyznačuje úplne odlišnou výkonovou charakteristikou. Ešte väčšie rozdiely panujú z hľadiska krútiaceho momentu. Nový systém pohonu poskytuje najvyšší krútiaci moment 212 N.m, čo je viac než dvojnásobok hnacej sily pôvodného motoru T1 z roku 1966 (102 N.m). Ako je pre elektromotory typické, maximálny krútiaci moment je najviac k dispozícii okamžite. A tým sa mení všetko. „Oficiálny“ model T1 ešte nikdy nejazdil s takou dynamikou ako tento e-Bulli.
Fascinácia pohonom s nulovými emisiami sa v tomto prípade snúbi s nenapodobiteľným štýlom klasického modelu Bulli. Hnacia sila je prenášaná prostredníctvom jednostupňovej prevodovky. Medzi sedadlami šoféra a spolujazdca vpredu je teraz umiestnená páka voliča prevádzkových režimov s polohami P, R, N, D, B. V režime B môže vodič meniť stupeň rekuperácie – spätné získavanie kinetickej energie pri spomaľovaní. Najvyššia rýchlosť štúdie e-Bulli je elektronicky obmedzená na 130 km/h. T1-tka s pôvodným pohonom dosahovala najvyššiu rýchlosť 105 km/h.
Rovnako ako plochý motor s protibežnými piestami v zadnej časti modelu T1 z roku 1966 poháňa aj elektromotor štúdie e-Bulli z roku 2020 kolesá zadnej nápravy. Napájanie elektromotora zaisťuje sada lítium-iontových akumulátorov s využiteľnou kapacitou 45 kWh elektrickej energie. V spolupráci s firmou eClassics optimalizovaná výkonová elektronika v zadnej partii konceptu e-Bulli reguluje toky elektrického prúdu s vysokým napätím medzi elektromotorom a sadou akumulátorov. Jednosmerný prúd (DC) z akumulátorov je pritom premenený na striedavý prúd (AC) pre elektromotor.
Prostredníctvom tzv. meniča DC/AC je navyše napájaná aj elektrická sieť vozidla s napätím 12 V. Všetky sériovo vyrábané diely elektrického pohonu dodala spoločnosť Volkswagen Group Components ze svojho závodu v nemeckom meste Kassel. Závod pre výrobu komponentov v Braunschweigu k tomu pridal moduly lítium-iontových akumulátorov, ktoré spoločnosť eClassics zostavila do akumulátorového systému koncipovaného špeciálne pre T1. Rovnako ako v prípade nového modelu Volkswagen ID.3 a budúceho elektromobilu ID.Buzz je vysokonapäťová sada akumulátorov uložená uprostred pod podlahou.
Toto usporiadanie znižuje ťažisko štúdie e-Bulli, čo vylepšuje jej jazdné vlastnosti. Akumulátory sa nabíjajú prostredníctvom nabíjacej zásuvky Combined Charging System (CCS), ktorá umožňuje nabíjanie ako striedavým, tak aj jednosmerným prúdom. Pri nabíjaní striedavým prúdom je možné v závislosti na druhu nabíjacieho zariadenia využívať aj nabíjací výkon od 2,3 do 22 kW. V prípade jednosmerného prúdu je k dispozícii rýchle nabíjanie s výkonom až 50 kW. Štúdia e-Bulli s nabíjacou zásuvkou CCS dokáže týmto spôsobom doplniť vysokonapäťovú sadu akumulátorov na 80 % kapacity za 40 minút.
V porovnaní s modelom T1 sú úplne odlišné zážitky z jazdy umocnené v štúdii e-Bulli rovnako novo koncipovaným podvozkom.. Viacprvkové zavesenie predných a zadných kolies, nastaviteľná tuhosť tlmičov a pružín v spojení s novým hrebeňovým riadením a kotúčovými brzdami s vnútorným chladením na prednej aj zadnej náprave prispievajú k suverénnym jazdným vlastnostiam s nevídanou dynamikou. Súčasne s novým elektrickým pohonom vznikol pre koncept e-Bulli tiež avantgardný a štýlový koncept exteriéru a interiéru.
Nový vzhľad a príslušné technické riešenia vyvinulo designérske centrum značky Volkswagen Užitkové vozidlá. Designéri pritom veľmi citlivo modernizovali exteriér ikony s novým dvojfarebným lakovaním v metalických odtieňoch „Energetic Orange Metallic“/„Golden Sand Metallic Matte“. Spojenie s modernou dobou dávajú jasne najavo vonkajšie detaily, akými sú napríklad nové kruhové svetlomety LED s funkciou denného svietenia. Na zadnej časti sú navyše umiestnené diódy LED, ktoré šoféra už pri príchode k vozidlu e-Bulli informujú o množstve elektrickej energie v sade lítium-iontových akumulátorov.
Ešte viac zmien sa odohralo v osemmiestnom interiéri modelu T1, čo najlepšie prezradí už zbežné nahliadnutie dovnútra cez okná. Dizajnéri značky Volkswagen Užitkové vozidlá úplne novo koncipovali mnohé časti interiéru, pričom ani na jedinú sekundu nestratili zo zreteľa originál. Medzi nové prvky vnútornej výbavy patria sedadlá, ktorá ladia s lakovaním karosérie dvojfarebným čalúnením v odtieňoch „Saint-Tropez“/„Saffrano Orange“. Medzi sedadlami šoféra a spolujazdca vpredu je umiestená konzola s novou pákou voliča prevádzkových režimov jednostupňovej prevodovky.
Podlaha je kompletne vyrobená z masívneho dreva a svojim vzhľadom pripomína paluby plavidiel. V spojení s prívetivo svetlými odtieňmi kože tým tento elektrifikovaný Samba Bus získal prímorský charakter. Uvedený dojem ešte umocňuje veľké panoramatické posuvné strešné okno. Citlivých úprav sa dočkala tiež prístrojová doska. Originálne pojatie preberá nový rýchlomer, do ktorého je integrovaný dvojriadkový displej vytvárajúci spojenie so súčasnosťou. Digitálny displej v inak analógovom rýchlomere informuje šoféra okrem iného aj o maximálnej dĺžke dojazdu.
Elektro-luminiscenčné diódy navyše ukazujú, či je zaťažená parkovacia brzda alebo je do zásuvky pripojený konektor pre nabíjanie. Uprostred rýchlomeru sa nachádza malý, ale ušľachtilý detail v podobe štylizovaného symbolu Bulli. Tablet integrovaný do stropnej konzoly zobrazuje mnoho ďalších informácií. Vďaka systému Volkswagen „We Connect“ môže šofér modelu e-Bulli získavať užitočné informácie z webového portálu, a to prostredníctvom aplikácie na chytrom telefóne alebo na počítači. Získa tu napríklad prehľad o zostávajúcej dobe nabíjania, aktuálnom dojazde, počte odjazdených kilometrov, dobe jazdy a spotrebe elektrickej energie vrátane rekuperácie kinetickej energie.
Cestujúcich hudbou poteší audiosystém v originálnom retro-štýle, avšak s najmodernejšou technikou vrátane DAB+, Bluetooth a USB. Audiosystém je prepojený so zvukovou aparatúrou s neviditeľnými komponentmi vrátane aktívneho subwooferu. Záujemcovia, ktorých nový elektrifikovaný e-Bulli nadchol, si môžu sen o T1 s nulovými lokálnymi emisiami splniť vďaka spoločnosti eClassics. Táto firma ponúka prestavbu vozidla T1 na elektromobil za ceny od 64.900 eur vrátane novo vyvinutej prednej a zadnej nápravy. Ponuka firmy eClassics zahŕňa rovnako prestavby vozidiel T2 a T3.
–jj- , foto a zdroj: VW Užitkové vozidlá