Tentoraz crossover
Crossover prichádza po základnom hatchbacku, kombi a tzv. shooting brake modeli ProCeed. Jeho príchod je logickým pokračovaním úspešného radu, ktorému chýbal v poslednom čase tak veľmi žiadaný crossover. Svojou veľkosťou je univerzálny – nemá vyslovene kompaktné, mestské rozmery, no nie je ani zbytočne veľký, takže sa uplatní doslova všade.
Kia XCeed posúva modelový rad Ceed na vyššiu úroveň.
Nielen lacné efekty
Konštruktérov treba pochváliť, že sa neznížili len na populistické oplastovanie existujúceho vozidla. XCeed síce (logicky) postavili na platforme hatchbacku, no karoséria pôsobí úplne iným dojmom a celé vozidlo je „o inom“. Nie je to len dojem, okrem predných dverí je celý povrch karosérie zmenený. A hneď poviem, že veľmi úspešne a esteticky. Viditeľné zmeny sa začínajú už na prednej maske, pokračujú svetlometmi (možno až príliš komplikovane tvarovanými), vyššou líniou strechy (+48 mm voči hatchbacku) vzadu pripomínajúcou kupé, no ponechávajúcou kvantum miesta nad hlavami posádky i veľký batožinový priestor. Plastové lemy blatníkov a prahov síce nechýbajú, no pôsobia decentne a pozornosť oveľa viac pútajú veľké športové zliatinové 18“ kolesá na nízkoprofilových pneumatikách. Na nich narástla oproti hatchbacku svetlá výška o 44 mm a aj to dodáva XCeedu celkom iný vzhľad. Dynamickej zadnej časti tvarovo niet čo vyčítať. Je nielen pekná, ale obsahuje veľké a dovysoka otvárateľné zadné dvere. Pozornejší divák si všimne, že dva hranaté otvory v dolnej časti nie sú skutočným vyústením výfukového potrubia. Sú súčasťou oplastovania dolnej hrany čela, ktoré nechýba ani vpredu. Celkovo je vzhľad modelu XCeed vo firemnom portfóliu niečím novým, veľmi vydareným a vítaným.
Známy interiér
Kto pozná interiér modelu Ceed, pozná aj ten v XCeede. Ale nie celkom! Najdôležitejšiu zmenu zbadá po (tlačidlovom) naštartovaní. V testovanom vozidle bol totiž plne digitálny prístrojový panel (za príplatok). Svojou veľkosťou 12,3“ v „kaplnke“ za volantom plne nahrádza všetky prístroje (i dnes už klasický malý displej medzi nimi). Je absolútne prehľadný, zobrazuje všetky potrebné údaje. Milým prekvapením je jeho zmena po stlačení tlačidla jazdného režimu Sport. Zmení výzor a okrem digitálneho zobrazenia rýchlosti zobrazuje týmto spôsobom aj otáčky. Je to zaujímavé, ale opticky prehlušuje grafické zobrazenie otáčkomera, ktoré je pri naozaj športovej jazde oveľa užitočnejšie. Celkovo je však panel vynikajúci a mňa potešilo, že uprostred hore v každom režime ukazuje dojazd, takže ho netreba hľadať v menu. Zmenený je aj stredový panel. Veľký 10,25“ tabletový displej pracuje rýchlo a bezchybne, rovnako ako všetky funkcie, ktoré zobrazuje. Oceňujem vtipné riešenie radu dotykových spínačov pod displejom s lištou pod nimi, ktorá umožňuje hmatové rozlíšenie polohy prsta pred dotykom na príslušnú ikonu. Interiér ako celok pôsobí hodnotne a kvalitne. Vynikajúce sú (nielen) predné sedadlá nielen svojím tvarom, no tiež možnosťou odvetrávania. Aj to je dôkaz, že XCeed možno vybaviť naozaj na veľmi vysokej úrovni. Ako sľubuje už vonkajší vzhľad, vnútri je veľkoryso miesta na všetkých sedadlách a uspokojí aj batožinový priestor.
150 kW na ceste
Výkon 150 kW (204 k) je už naozaj úctyhodný a vyžaduje si poctivo skonštruované a vyrobené všetky komponenty, v prvom rade však podvozok. Tu treba vývojárov značky Kia nahlas pochváliť, veď prácu im komplikovalo aj +44 mm svetlej výšky. XCeed vybavili na prednej náprave pridanými hydraulickými dorazmi tlmičov. Okrem toho zmäkčili všetky štyri pružiny a na zadnej náprave použili tzv. dynamický tlmič priečnej vzpery na potlačenie vibrácií a ruchov. A napokon zmenili softvér systému ESP. Výsledok je pozoruhodný. Relatívne vysoký crossover má výborné jazdné vlastnosti (0 – 100 km/h za 7,5 s), v zákrutách sa nenakláňa a neodskakuje, no na nerovnostiach (a že ich je u nás neúrekom!) tuhosť jeho pruženia nie je na úkor komfortu. Stabilita je výborná aj v najvyšších dosahovaných rýchlostiach a odozva riadenia vždy primeraná, pretože posilňovač ho nepodporuje prehnane energicky. Predsa len však najväčším zdrojom hluku sú pneumatiky. Nie nepríjemného, ale asi by som pozornosť pri ďalšom vývoji podvozka zameral práve tam. Toto všetko podčiarkuje automatická dvojspojková 7-stupňová prevodovka hladko a spoľahlivo kooperujúca s celým pohonným reťazcom. Nie celkom oslnivá je však spotreba. V meste sme v hustej premávke dosahovali okolo 9,7 l/100 km, na vidieckych cestách 7,6 l/100 km/h a pri diaľničnej rýchlosti (2 800 ot.min-1) ukázal počítač po rovinatých 60 km spotrebu 9,1 l/100 km. S najsilnejším benzínovým motorom je XCeed veľmi svižný, v športovom móde vyslovene zábavný, bez toho, aby od vodiča na skrotenie vyžadoval mimoriadne pretekárske schopnosti. Chválim!
Bohatá výbava
Naše vozidlo v najvyššej výbave Platinum bolo vybavené naozaj bohato. Je tiež dôkazom, že ešte pred pár rokmi nie príliš známa značka dokáže dnes poskytnúť prakticky všetko. Bez ambície vymenovať všetky pozoruhodnosti uvádzam aspoň: kožené čalúnenie sedadiel, predné ventilované sedadlá, panoramatické strešné okno, 12,3” plne digitálny prístrojový panel Supervision, DAB (príjem digitálneho rádiového vysielania), JBL zvukový systém s 8 reproduktormi, 320 W zosilňovač, Clari-Fi, navigačný systém s 10,25” LCD dotykovou obrazovkou, displej s HD rozlíšením, Tom Tom Live Services, bluetooth pripojenie pre dve zariadenia súčasne, FCA+ (asistent na predchádzanie čelným zrážkam indikujúci automobily, cyklistov aj chodcov), BCW (systém monitorovania mŕtveho uhla), RCCW (systém upozornenia na premávku za vozidlom), ISLW (inteligentný asistent rozpoznávania dopravných obmedzení), adaptívny tempomat s funkciou Stop&Go, LFA (asistent sledujúci jazdné pruhy vrátane funkcie jazdy v dopravných zápchach), inteligentný asistent parkovania vrátane parkovacích senzorov či zadná parkovacia kamera s dynamickým navádzaním. V takto vybavenom a kvalitne vyrobenom vozidle sa cítia všetci, no najmä vodič, naozaj výborne.
XCeed prináša veľmi dobrý pomer hodnoty za peniaze.
Kia rúbe vysoko
Aj XCeed je jasným dôkazom toho, že ambície značky Kia sú veľmi vysoké. Ponúka vozidlá, ktoré sa nemilosrdne tlačia na vrchol svojich tried, pričom cenovo túto úroveň nedosahujú. A to je smrtiaca kombinácia pre najmä európsku konkurenciu. Uvidíme, či dokáže tento trend udržať aj v budúcnosti, čeliac nemilosrdným emisným predpisom a hroziacej hospodárskej kríze. Verím, že áno a verím, že sa motoristi majú na čo tešiť.
Stručne
Čo treba uznať
- XCeed prekonáva očakávania.
Čo nám chýbalo
- Trocha nižšia reálna spotreba.
Čo nás prekvapilo
- Výbava na najvyššej úrovni.
Základné technické parametre
Kia XCeed 1,6 T-GDi 7°DCT Platinum | Nissan Qashqai DIG-T 160 DCT Tekna+ | Opel Grandland X 1,6 Turbo AT8 Ultimate | |
Cena základ/verzia/test [€] | 17 690/24 190/26 390 | 17 580 / 33 370 | 19 700 / 32 300 |
Záruka | 7 rokov/150 000 km, z toho
3 roky/bez obmedzenia |
3 roky/100 000 km | 5 rokov/150 000 km |
Motor [typ/valce/ventily] | preplňovaný zážihový R4/16V | preplňovaný zážihový R4/16V | preplňovaný zážihový R4/16V |
Objem valcov [cm3] | 1 591 | 1 332 | 1 598 |
Max. výkon [kW (k)/ot.min-1] | 150 (204)/6 000 | 117 (160)/5 500 | 133 (180)/5 500 |
Max. krútiaci moment [Nm/ot.min-1] | 265/1 500 – 4 500 | 270/1 600 – 3 500 | 250/1750 |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h [s] | 7,5 | 9,9 | 8,0 |
Max. rýchlosť [km/h] | 220 | 198 | 222 |
Spotreba NEDC kombinovaná [l/100 km] | 6,2 – 6,5 | 7,0 – 7,2 (WLTP) | 5,8 – 5,7 |
Test AM [l/100 km] | 8,3 | – | – |
Emisie CO2 (kombinovaná podľa NEDC) [g/km] | 143 – 148 | 159 – 163 WLTP | 132 – 130 |
Dĺžka/šírka/výška [mm] | 4 395/1 826/1 495 | 4 394/1 806/1 590 | 4 477/1 856/1 609 |
Rázvor osí náprav [mm] | 2 650 | 2 646 | 2 675 |
Prevádzková hmotnosť/užitočné zaťaženie [kg] | 1 527/428 | 1 390/495 | 1 500/500 |
Bluetooth – áno
AUX/USB – áno/áno Zrkadlenie – áno Uhlopriečka: 10,25“ Batožinový priestor: 426 – 1 378 dm3
|
Bluetooth – áno
AUX/USB – áno/áno Zrkadlenie – áno Uhlopriečka: 7“ Batožinový priestor: 410 dm3 |
Bluetooth – áno
Wi-fi – áno AUX/USB – nie/áno Zrkadlenie – áno Uhlopriečka: 8“ Batožinový priestor: 514 – 1 652 dm3 |
Kia XCeed | |
Plusy | Mínusy |
– výborné spracovanie výbornej konštrukcie | – trocha vyššia spotreba
– relatívne hlučné pneumatiky |
– jazdné vlastnosti
– priestorová ponuka |
Nissan Qashqai | |
Plusy | Mínusy |
– |
– kratšia záruka voči konkurentom – menej moderná grafika displeja |
Opel Grandland X | |
Plusy | Mínusy |
– tichý a pružný motor
– priestorová ponuka – sedadlá AGR |
– tvrdší podvozok
– vyššia cena |
Foto: Peter Varga