Sorento je hlavným pilierom globálnej ponuky vozidiel značky Kia. Od uvedenia na trh v roku 2002 sa na celom svete predalo viac ako tri milióny kusov, z toho v Európe asi 300 000. Emilio Herrera, prevádzkový riaditeľ spoločnosti Kia Motors Europe, komentuje: „Vývoj Sorenta za posledných 18 rokov odráža vývoj značky Kia. Pri uvedení modelu na trh v roku 2002 išlo o úžitkové terénne vozidlo. Sorento štvrtej generácie sa zmenilo na niečo oveľa žiaducejšie. Pre spoločnosť Kia ide o významné uvedenie, nakoľko reprezentuje aj prvé využitie elektrifikovaného pohonu v našom vlajkovom SUV modeli.“ A my v redakcii by sme k pomenovaniu žiaducejšie pridali aj sofistikovanejšie. Zmena je výsledkom zmeny požiadaviek klientely a ich životného štýlu. Nové Sorento je prvé vozidlo postavené na novej platforme Kia určenej pre stredne veľké SUV. Platforma je spárovaná s väčšou karosériou, aby sa čo najviac zväčšil priestor pre batožinu, takže Sorento bude jedným z najuniverzálnejších a najpriestrannejších SUV s tromi radmi sedadiel.
Sebavedomejší, športovejší
Dizajn predstavuje výsledok spoločného úsilia všetkých troch štúdií z celosvetovej dizajnovej siete spoločnosti Kia v Kórei, Európe a Severnej Amerike. Nové Sorento je tak globálnejšie ako kedykoľvek predtým. Zachováva si robustný, odolne vyzerajúci vzhľad predchádzajúcich generácií, pridáva však oveľa väčšiu mieru kultivovanosti a elegancie, a dokonca aj určitú mieru športových vlastností. Ukazuje novú interpretáciu tigrieho nosa, ktorá je teraz širší, má ostrejšie hrany, po oboch stranách sa organicky vinie okolo integrovaných svetlometov. Samotné svetlomety obsahujú nové LED denné svetlá v tvare „tigrieho oka“. Ostrejší, asertívnejší vzhľad je doplnený širokým, pravouhlým prívodom vzduchu v spodnej časti, ktorý má po bokoch vzduchové clony v tvare krídla kvôli usmerňovaniu prúdenia vzduchu okolo vozidla. Ostrá lišta na nárazníku je rovnako osadená spodným ochranným krytom. Nový model má šírku 1 900 mm a je o 10 mm širší ako Sorento tretej generácie. Z profilu sú proporcie upravené tak, aby auto vyzeralo dlhšie. A nie je to iba optický klam, nové Sorento je skutočne o 10 mm dlhšie ako jeho predchodca, teraz má celkovú dĺžku karosérie 4 810 mm. Zároveň však má kratšie previsy vpredu aj vzadu. Z toho logicky vypláva že sa rázvor osí náprav natiahol, konkrétne o 35 mm na výsledných 2 815 mm. Týmto spôsobom Sorento vyzerá dlhšie a „rýchlejšie“, napriek tomu, že je o 10 mm vyššie. Predĺžila sa aj kapota, takže predný stĺpik je posunutý o 30 mm ďalej dozadu od prednej nápravy. Odtrhová hrana kapoty sa vinie okolo predných blatníkov a premieňa sa na jedinú, mohutnú a charakteristickú líniu, ktorá sa tiahne pozdĺž bočnej strany modelu Sorento k zadným svetlám. Je stále rozpoznateľný ako Sorento, zachováva si charakteristický široký zadný stĺpik D, podstatné časti karosérie a oblúky kolies s ochrannými prvkami, ktorými sa doteraz vyznačovali všetky tri generácie. Využíva aj niektoré ďalšie dizajnové prvky z novších modelov Kia, vrátane nového dynamického tvaru stĺpika C a vytvarovaných povrchov karosérie s ostrými záhybmi. Sorento sa inšpirovalo modelom Telluride a získalo nové vertikálne koncové svetlá. Vďaka horizontálnym tvarom pôsobí vozidlo na ceste širšie a impozantnejšie. Ozdobný prvok v spodnej časti športového zadného nárazníka napodobňuje vzhľad dvojitých koncoviek výfuku a, podobne ako vpredu, obsahuje spodný ochranný kryt, ktorý mu dodáva estetický vzhľad SUV. Štvrtá generácia modelu nasleduje iné, aktuálne modely Kia, napríklad Telluride a ProCeed, takže označenie modelu Sorento je uvedené naprieč stredom dverí batožinového priestoru. Zaujímavosťou je, že zadný stierač je integrovaný pod spojler, aby bol dizajn menej komplikovaný a vodič mal lepší výhľad dozadu. Nové Sorento bude v Európe k dispozícii s 10 farbami karosérie. Na výber budú 17-, 18-, 19- a po prvýkrát pre tento modelový rad aj 20-palcové zliatinové disky kolies.
Digitálny
Posun voči prvej generácii najviac vidieť v interiéri. Ten je ponovom obrazom digitálnej doby, komplexných požiadaviek a zvýšených nárokov klientov na výbavu, komfort, kvalitu a použité materiály. Prístrojový panel využíva dva digitálne displeje – 12,3-palcový displej prístrojového panela a 10,25-palcový dotykový displej informačno-navigačného systému v strede prístrojovej dosky (štandardne 8-palcový). Na týchto displejoch sa zreteľne zobrazujú informácie v zornom poli vodiča a sú zárukou inovatívneho zážitku používateľa v podobe širokouhlého zobrazenia. Mnoho funkcií vozidla je možné ovládať aj pomocou nových tlačidiel s dotykovou odozvou po oboch stranách obrazovky, ktoré sa nachádzajú aj na spodnej strane palubnej dosky a ovládajú klimatizačný systém. Ústredným bodom palubnej dosky je nápadný vertikálny rad vetracích otvorov s chrómovým lemom, ktorý siaha až k stredovej konzole pod ňou. Do kabíny nového modelu Sorento je decentne integrovaných niekoľko ďalších technológií, vrátane voliteľného systému náladového osvetlenia, ktorý vyžaruje mäkké náladové osvetlenie pod palubnú dosku a obloženie dverí, čím sa vytvára pocit ako v salóniku a dojem väčšieho priestoru. Bezdrôtová nabíjačka pre smartfóny sa nachádza v spodnej časti stredovej konzoly. K dispozícii je aj výkonný audiosystém BOSE s priestorovým zvukom, ktorý zaisťuje dokonalejší zážitok z prehrávania zvuku v aute. Kvalita materiálov sa zvýšila. V kabíne sa mieša metalické obloženie, kožené čalúnenie a reliéfne povrchy so saténovým efektom. V Európe bude Sorento v ponuke s čiernou látkou, kožou (sivá alebo jednofarebná čierna) alebo s čiernou prešívanou kožou Nappa.
Pohonné jednotky
Kia Sorento bude po prvýkrát k dispozícii s hybridným pohonom, zákazníci si dokonca budú môcť vybrať spomedzi hybridného alebo plug-in hybridného pohonu. Hybridná verzia stavia na 1,6-litrovom motore T-GDi, lítiovo-iónovo polymérovým akumulátorom s kapacitou 1,49 kWh a elektromotore s výkonom 44,2 kW. Inteligentné usporiadanie novej platformy pre Sorento znamená, že akumulátor umiestnili pod podlahu predného spolujazdca s minimálnym vplyvom na priestor v kabíne alebo batožinový priestor.
Kombinovaný výkon je 169 kW (230 k) a krútiaci moment 350 Nm. Ten sa prenáša cez šesťstupňovú automatickú prevodovku prostredníctvom elektrického zariadenia namontovaného na prevodovke, aby bol možný paralelný prenos celého výkonu motora a elektromotora s minimálnymi stratami energie. Výsledkom je bezprostredná reakcia pri zrýchľovaní pri akejkoľvek rýchlosti a priamy prístup k energii dostupnej v akumulátore aj pri vyšších rýchlostiach. Sorento Hybrid sa začne vo vybraných európskych krajinách predávať hneď od uvedenia na trh, ďalšie krajiny budú nasledovať neskôr v roku 2020. Plug-in hybridná verzia bude dostupná od konca roka 2020.
Pre európskych zákazníkov bude k dispozícii aj nový štvorvalcový 2,2-litrový vznetový motor „Smartstream“ s výkonom 148 kW (202 k) a krútiacim momentom 440 Nm. Vďaka novému hliníkovému bloku motora, ktorý nahradil liatinový blok použitý v prípade predchodcu, je nový motor o 19,5 kg ľahší. Okrem toho je spárovaný s novou osemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou Kia (8DCT) s mokrými spojkami. Prevodovka 8DCT bola navrhnutá tak, aby radila plynulo ako konvenčné automatické prevodovky. Oproti konvenčným osemstupňovým automatickým prevodovkám sa spotreba paliva znížila približne o 2 až 3 %, v závislosti od použitia.
Bezpečnosť
Sorento ponúka vďaka rozšírenej ponuke asistenčných systémov vodiča vyššiu úroveň aktívnej a pasívnej bezpečnosti. V závislosti od výbavy obsahuje balík ADAS najnovšiu technológiu asistenta na predchádzanie čelným zrážkam (FCA) s detekciou chodcov, cyklistov a vozidiel. Zaznamenáva aj protiidúcu premávku počas odbočovania na križovatke. Vo výbave môže byť systém monitorovania mŕtveho uhla (BVM), systém monitorovania okolia (SVM) a asistent na predchádzanie zrážke s vozidlom v mŕtvom uhle (BCA), inteligentný obmedzovač rýchlosti (ISLA), inteligentný tempomat so systémom Stop & Go (SCC) a systém SCC fungujúci podľa navigácie (NSCC), asistent sledovania vozidiel v jazdnom pruhu (LFA), systém sledovania pozornosti vodiča (DAW) a asistent pre jazdu po diaľnici (HDA). Technológia autonómneho riadenia 2. úrovne – asistent sledovania vozidiel v jazdnom pruhu (LFA) – ovláda zrýchlenie, brzdenie a riadenie podľa vozidiel vpredu. Systém LFA funguje v rozmedzí od 0 do 180 km/h. Na udržiavanie bezpečnej vzdialenosti od vozidla vpredu používa kamery a radarové snímače, pričom monitoruje aj značenie na ceste, aby Sorento jazdilo v strede jazdného pruhu. Nové Sorento má aj systém monitorovania priestoru za vozidlom (RVM) s asistentom na predchádzanie zrážkam pri parkovaní cúvaním (PCA) a asistentom na predchádzanie zrážkam s križujúcimi vozidlami vzadu (RCCA). Okrem toho je to tiež prvý model Kia, ktorý je v Európe k dispozícii s novým, na diaľku ovládaným inteligentným parkovacím asistentom (RSPA), ktorý umožňuje vodičom na diaľku pomocou kľúča ovládať svoje vozidlo pri výjazde z parkovacieho miesta. Je navrhnutý tak, aby cestujúcim uľahčil nastupovanie a vystupovanie z vozidla na stiesnených parkovacích miestach, prípadne ak iný vodič zaparkoval príliš blízko a nie je možný prístup k niektorým dverám. Ak systém RSPA zaznamená iné vozidlo, cyklistu alebo chodca za vozidlom, prípadne križujúce vozidlo vzadu, Sorento automaticky zabrzdí. Asistent bezpečného vystupovania taktiež zabráni otvoreniu zadných dverí, ak vozidlo zistí nebezpečenstvo blížiace sa zozadu, napríklad cyklistu alebo iné vozidlo. Nové Sorento je vybavené aj prvým brzdovým systémom typu Multi-collision, ktoré dokáže zmierniť závažnosť sekundárnych zrážok. Po aktivácii airbagov po prvotnej zrážke systém automaticky zabrzdí vozidlo, aby ochránil cestujúcich pred sekundárnymi čelnými alebo bočnými nárazmi. Samotná karoséria o 12,5 % vyššia, zároveň však samotné auto o 5,6 % (54 kg) ľahšie ako predchodca. Pevnejšia karoséria navyše znižuje vibrácie prenášané z vozovky pri každodennom používaní, čo zvyšuje komfort.