BMW Garmisch: Gandini omladol o polstoročie

Spoločnosť BMW Group počas vlaňajšej prehliadky automobilovej elegancie – Concorso d’Eleganza Villa d’Este predstavila znovuzrodenú štúdiu BMW Garmisch. Klasický koncepčný automobil navrhol Marcello Gandini pre štúdio Bertone, avšak ten zmizol krátko po svojej premiére na autosalóne v Ženeve v roku 1970.

Novo postavené vozidlo vzdáva hold jednému z najvplyvnejších talianskych dizajnérov a pridáva vzrušujúcu kapitolu do histórie spoločnosti. „Marcello Gandini je pre mňa jedným z najväčších majstrov automobilového dizajnu a jeho vozidlá boli vždy veľkým zdrojom inšpirácie pre moju prácu,“ povedal Adrian van Hooydonk, Senior Vice President BMW Group Design, ktorého BMW Garmisch zaujalo na nájdenom zaprášenom obraze pred niekoľkými rokmi. „Možnosť znovu postaviť BMW Garmisch nám dalo príležitosť zložiť poctu pánovi Gandinimu,“ poznamenal van Hooydonk.

Súčasne sme chceli verejnosti pripomenúť jedno z menej známych vozidiel, ktorým štúdio Bertone prispelo k rozvoju designu BMW. Pre mňa už tieto skutočnosti stačili na to, aby sme tento projekt spustili. Vyplníme ním jednu z medzier v histórii BMW,“dodal van Hooydonk. Už od počiatku svojej existencie sa BMW nechávalo inšpirovať talianskou dizajnérskou školou a karosárskou kultúrou. Ako príklad môže slúžiť ľahké hliníkové BMW 328 Mille Miglia od Carrozzeria Touring z konca 30. rokov alebo BMW M1 s ostrými rysmi, ktoré navrhol Giorgetto Giugiaro. Cez alpské končiare vtedy prechádzala inšpirácia na nové koncepty vozidiel aj pokrokové nápady.

A ako to bolo v 60. a 70. rokoch zvyčajné, tiež koncepčné vozidlo BMW Garmisch vzniklo u nezávislého dizajnérskeho štúdia Bertone. „Pôvodný nápad prišiel od samotného Nuccia Bertoneho, ktorý chcel prekvapujúcim koncepčným vozidlom, predstaveným na autosalóne v Ženeve, posilniť vzťahy s BMW. Chceli sme vytvoriť moderné kupé strednej triedy, ktoré by bylo verné designu BMW, ale bolo by ešte dynamickejšie a viac provokatívne,“ spomína Gandini, ktorý bol vtedy súčasťou tímu dizajnérov štúdia Bertone.

Zatiaľ čo pri pohľade z boku bol automobil uhladený a veľmi čistý, najvýraznejším prvkom prednej časti konceptu BMW Garmisch boli neprehliadnuteľné, vertikálne orientované a hranaté BMW ľadvinky tvoriace masku chladiča. Po ich stranách boli svetlomety schované pod hranatým krycím sklom. Ďalšími zaujímavosťami designu boli ventilačné mriežky v zadných C-stĺpikoch, ktoré pripomínali športovo ladené vozidlá a kryt zadného okna tvarom pripomínajúci plast. To bol napokon jeden zo štylistických prvkov v rukopise Gandiniho.

Vozidlo vzniklo v priebehu niekoľkých mesiacov a dizajnérsky tím si nenechal ujsť príležitosť, aby tiež interiéru dodal špeciálne pojatie. Veľmi originálna pôsobilo zvislo orientované rádio v stredovej konzole, okázalé výklopné zrkadlo pred spolujazdcom a kombinácia výrazných farieb a materiálov dodala inak účelovo riešeným interiérom vtedajšej doby neopakovateľný piemontský šarm. Podľa Gandiniho bolo potrebné tomuto vozidlu dať aj vzrušujúce meno. „Vybrali sme slovo Garmisch, pretože v Taliansku bolo vtedy veľmi populárne lyžovanie. Evokovalo predstavy o zimných športoch a alpskej elegancii.“

Nové BMW Garmisch je verné pôvodnému vozidlu, takže je tiež atraktívnou ukážkou skúseností BMW s vývojom designu a stavbou prototypov. Pôvodná dokumentácia ku koncepčnému vozidlu BMW Garmisch bola veľmi obmedzená, takže spoločný tím oddelenia BMW Design a BMW Classic musel ísť po stopách všetkých dostupných fotografií exteriéru i interiéru. Mnoho z nich bolo k dispozícii len v čiernobielej podobe. Gandini prispel osobne ku stavbe automobilu svojimi živými spomienkami zo stavby pôvodného vozidla. Pomohol tak tímu konštruktérov so zásadnými prvkami, ako bola napríklad pôvodná farba karosérie – svetlá metalická „champagne“, presne v štýle vtedajšej talianskej módy alebo pri materiáloch a farbách na vnútornom čalúnení a obložení.

Zatiaľ, čo tím BMW Design používal k návrhu a vizualizácii najmodernejšie 3D modelovacie techniky, BMW Garmisch vzniklo pod skúsenými rukami talianskych dizajnérov v Turíne, teda v rovnakom meste ako pôvodný model pred takmer 50 rokmi. „Keď som sa po prvý raz dopočul, že BMW chce znovu postaviť BMW Garmisch, bol som veľmi prekvapený,“ opisuje Gandini, ktorého van Hooydonk navštívil v roku 2018 v Turíne. „Teraz som nesmierne šťastný, že som mohol byť súčasťou celého projektu, a súčasne, že sa BMW rozhodlo k tomuto oživeniu svojej minulosti. Keď sa na automobil pozrie, je pre mňa veľmi ťažké rozpoznať ho od originálu.“

So svojimi čistými tvarmi, minimalistickým designovým štýlom a dôsledne navrhnutými líniami s geometrickými tvarmi bolo BMW Garmisch archetypom nového radikálneho štýlu. Ten presadzovali talianske designérské štúdia ako Bertone, Italdesign a Pininfarina koncom 60. a začiatkom 70. rokov a ktorý je významným referenčným bodom aj pre súčasných automobilových dizajnérov. BMW Garmisch tak nie je len ambasádorom avantgardného prístupu k dizajnu, bolo tiež inšpiráciou pre moderných dizajnérov svojej doby pri návrhoch tvaroch ich automobilov.

KTO JE TO MARCELLO GANDINI

Marcello Gandini sa narodil v roku 1938 a je jedným z najvplyvnejších automobilových dizajnérov 20. storočia. Počas 14 rokov, keď bol hlavným dizajnérom štúdia Bertone v Turíne, vytvoril najodvážnejšie a najrevolučnejšie automobily svojej doby. Medzi ne patria koncepčné vozidlá s klinovitým profilom, ako sú Lancia Stratos Zero alebo Alfa Romeo Carabo, rovnako ako ikonický športový model Lamborghini Miura. Tieto automobily sú dodnes cennými zberateľskými kúskami. Okrem štúdie BMW Garmisch pracoval Gandini so svojim tímom z Bertone tiež na koncepte BMW Spicup a na prvej generácii BMW rady 5, ktorá vznikla pod vedením vtedajšieho šéfdesignéra BMW Paula Bracqa.

-jj-, zdroj a foto: BMW Group

Autosalón v Ženeve 1970BMWBMW GarmischBMW GroupkonceptMarcello GandiništúdiaTalianskotaliansky dizajnérŽeneva 1970
Komentáre (0)
Pridať komentár