Keby sa ženevský autosalón uskutočnil, tak by bol jeho najzaujímavejším konceptom Renault Morphoz. Má zaujímavý dizajn exteriéru a interiéru, zaujímavý elektronický manažment, vie jazdiť autonómne, ale môže ho riadiť aj vodič, je pripravený na zdieľanú mobilitu, no to najzaujímavejšie je, že sa dokáže natiahnuť.
V základnom stave, ktorý Renault označuje ako City, má rázvor osí náprav 2,73 m a dĺžku 4,4 m. S týmito parametrami je dostatočne obratný v meste a nemá problém zaparkovať. V režime Travel sa však Morphoz natiahne, rázvor osí náprav si predĺži na 2,93 merov a celkovú dĺžku na 4,8 metra. Nevychádza vám to, ako je možné sa rázvor predĺži o 200 mm a dĺžka karoséria až o 400? Morphoz sa totiž v skutočnosti nenaťahuje iba v rázvore osí náprav, ale mení aj tvar zadných partií. A práve tam je schovaný ten rozdiel v náraste dĺžky rázvoru a dĺžky karosérie. V režime Travel sa tak nezväčší iba priestor na nohy pre pasažierov v druhom rade sedadiel, ale aj veľkosť batožinového priestoru. Zaujímavé je, že sa zväčšenie priestoru pre zadných pasažierov nedosahuje výhradne predĺžením rázvoru osí náprav, ale aj posúvaním zadných sedadiel smerom dozadu. Z relatívne kompaktné auta sa razom stáva veľké luxusné SUV.
V režime City má Morphoz sériovo 40 kilowatthodinový akumulátor, ktorý umožňuje dojazd 400 km. Renault schválne použil takýto akumulátor, aby zachoval čo najmenšiu hmotnosť auta. Dojazd 400 km je dostatočný nielen na denné využívanie v mestskej prevádzke, ale aj na pendlovanie medzi mestom a satelitnými obcami. Takáto veľkosť akumulátora, ktorá pochopiteľne úzko súvisí s hmotnosťou, pritom zbytočne nezvyšuje energetickú spotrebu auta.
V režime Travel možno na špeciálnych automatických výmenných staniciach vložiť do podlahy auta prídavný akumulátor s kapacitou 50 kWh. Celková kapacita sa tak zvýši na 90 kW. Pripomeňme, že Renault má už reálne overenú a funkčnú sieť takýchto výmenných staníc. Pri uvedení modelu Zoe sa totiž počítalo s tým, že sa vybité akumulátory budú vymieňať za nabité na takýchto staniciach, čím sa ušetrí čas. Renault pri koncepte Morphoz hovorí o čase na dodatočnú montáž prídavného akumulátora v rádovo v desiatkach sekúnd. Dojazd s oboma akumulátormi je 700 km. Pri návrate späť do režimu City sa prídavný akumulátor na spomínanej stanici vyberie a uloží do nabíjacieho systému, aby bol pri opätovnom použití plne nabitý. Vkladanie, vyberanie, nabíjanie a prípadná kontrola stavu akumulátorov prebieha plne automaticky, bez najmenšieho zásahu človeka. Celý manažment je premyslený do najmenšieho detailu. Akumulátory vo výmenných staniciach sa prioritne nabíjajú v čase, keď je nadbytok elektrickej energie a v čase jej deficitu zasa vracajú energiu do siete, nabíjajú elektrobicykle atď.
Mnohé dnešné koncepty sľubujú autonómnu jazdu, niektoré dokonca schovávajú volant, tí ešte odvážnejší s ním už vôbec nepočítajú. Morphoz je v tejto oblasti realistickejší. Deklaruje totiž autonómnu jazdu „iba“ tretej úrovne. To znamená, že auto vie jazdiť úplne sám, ale iba v rámci rozumných podmienok a vodič musí byť pripravený kedykoľvek zasiahnuť. Preto je otočné iba sedadlo spolujazdca.
Keď už som spomenul koncepty, ktoré dokážu schovať volant, tak Renault Morphoz dokáže schovať displej prístrojovej dosky. Môže si to dovoliť aj za jazdy, pretože priamo vo volante je 10,2 palcový displej, ktorý poskytuje základné jazdné a bezpečnostné informácie. Samozrejmosťou je prepracovaný multimediálny systém, konektivita so smartfónmi vodiča a pasažierov, ale aj komplexné prepojenie auta s online svetom. Nielen vodič, ale aj všetci pasažieri si môžu prepojiť svoj smartfón a počúvať si trebárs vlastnú hudbu cez reproduktory integrované v sedadlách. V konzole medzi sedadlami je zdieľaný displej. Pasažieri si cezeň môžu listovať vo svojich hudobných knižniciach alebo si môžu zahrať spoločnú videohru. Zároveň si czeň môžu nastaviť svoje prostredie v systéme Multi Sense. Auto rozpoznáva hlasové povely aj gestá.