Automobilový priemysel sa zmieta v problémoch. To vie asi každý. Aktuálne jeden z najväčších hráčov v obore, Nemecko, nemá tiež na ružiach ustlané.
Problémy nemeckého automobilového priemyslu, za ktorými je slabší zahraničný dopyt, prísnejšie emisné pravidlá a elektrifikácia, majú na najväčšiu európsku ekonomiku čoraz výraznejšie dopady, zvyšujú nezamestnanosť a ovplyvňujú mzdy. Klasický scenár pred krízou…
Podľa združenia VDA sa predpokladá, že v nemeckom automobilovom sektore počas budúceho desaťročia zanikne takmer desatina z 830.000 pracovných miest. Niektoré inštitúty aj vládni predstavitelia sa obávajú, že straty pracovných miest budú ešte výraznejšie. Výroba elektromobilov je totiž menej náročná na prácu než produkcia tradičných vozidiel, výrobné procesy sa čím ďalej viac automatizujú a firmy presúvajú výrobu do zahraničia, kde sa dá vyrábať lacnejšie. Netreba zabúdať, že vždy sa nájde niekto, kto bude cenu podbíjať.
Nemecko ako Detroit? Tak potom asi aj my…
Situácia v Nemecku ešte naštastie nedospela tak ďaleko ako v americkom Detroite, ale kvôli odlivu výroby začal chátrať. Faktom však naďalej ostáva, že nebezpečenstvo narastá.
“Nemecko vstupuje do nezmapovaných vôd. Transformácia môže znamenať koniec zlatého veku automobilového priemyslu ako masového zamestnávateľa,” uviedol Stefan Bratzel z výskumného inštitútu Center of Automotive Management. “Pre politikov je to tikajúci bomba,” dodal.
Koronavírus ako negatívny vplyv
Krízu prehlbuje epidémia nového koronavírusu, ktorá narúša globálny dodávateľský reťazec a podkopáva predaj automobilov v Číne, ktorá je dôležitým trhom pre nemeckých výrobcov.
“Je možné, že vrchol automobilovej výroby je už za nami,” uviedol Volkmar Denner, šéf najväčšieho nemeckého dodávateľa automobilových súčiastok Robert Bosch, keď v januári oznamoval rozsiahlej znižovanie počtu pracovných miest a ďalšie opatrenia v reakcii na pokles ziskov.
Žiadajú vládu o pomoc
Politici, firmy a odbory v snahe pomôcť zamestnancom zasiahnutým problémami v automobilovom sektore vyzývajú nemeckú vládu, aby uľahčila prechod k alternatívnym technológiám, ako sú elektromobily či palivové články poháňané vodíkom.
Automobilky a odbory v januári v neobvyklom spoločnom vyhlásení uviedli, že je potrebné rozšíriť systém skráteného pracovného týždňa, namiesto jednoduchého prepúšťania.
Zdroj: Reuters
Foto: Archív