Dizajnéri dostali úlohu, aby nové Clio nebolo príliš iné ako aktuálna generácia. Podľa výskumu, ktorý Renault urobil medzi zákazníkmi predošlej generácie Clia, totiž vyšlo, že vo vyše 40 percentách bolo hlavným dôvodom kúpy Clia práve to, že sa to autíčko páčilo. A tak aj urobili. Neviem, či však úlohu nesplnili lepšie, ako chceli. Za celý týždeň som totiž nezbadal ani jedného jediného človiečika, ktorý by si obzrel moje nové Clio. Vôbec im nedošlo, že stoja zoči-voči novému, celkom novému Cliu. Istotne k tomu svoju ruku priložila aj modrá metalická farba, ktorá je síce pekná, ale auto sa v nej stratí medzi inými autami. Berte to však iba ako moje konštatovanie, pretože to nič nemení na skutočnosti, že nové Clio je celkom nové a je krásne. Predná časť sa viacej podobá na Megane než na staré Clio. Možno aj s ním si ľudia mýlili moje nové Clio, a preto si ho nikto nijako zvlášť nevšímal. Svetlomety sú širšie, denné svetlá majú svetelný podpis v tvare C.
Pripomínam, že Clio má síce Full LED svetlá aj v základnej verzii, no „céčkové“ denné svetlá majú až výkonnejšie svetlá Full LED Performance, ktoré sa dodávajú od výbavy Intens. Kapota má napnuté prelisy, ktoré ju robia na pohľad dynamickejšou. Najmenej nápadné sú zmeny zboku. Najistejším poznávacím znakom je tvar svetlometov, ktoré nie sú napohľad také veľké, ako boli na predošlej generácii. Bočný dekor zasa nie je oblý, hoci oblý prelis typického tvaru v spodnej časti dverí ostal zachovaný. Pri pohľade zozadu je Clio opticky oveľa širšie ako predošlá generácia. Zadné svetlá dostali typický jazýček smerujúci do stredu auta, blatníky sú širšie, celkovo je auto o pár milimetrov nižšie. Páči sa mi, že sa Clio nehanbí za to, že má pod kapotou spaľovací motor a svoj výfuk si neschováva pod seba ako pes, ktorý sa bojí.
Na chvíľu sa vrátim k pohľadu zboku. Kľučky zadných dverí ostali integrované v rámoch okien, po novom sú väčšie a hlbšie, vyzerajú fantasticky. Z hľadiska ergonómie by som im však mohol čo-to vytnúť, no azda najväčšou chybou je, že sa nedajú poriadne uchopiť, aby ste po nehode vedeli vyvinúť väčšiu silu na otvorenie zaseknutých dverí.
Padli by na zadok
Škoda, že všetci tí ľudia, ktorí prehliadli moje nové Clio, nenahliadli dnu. To by padli na zadok. Interiér je bol totiž po každej stránke famózny. Začnem tým, že prístrojová doska s prísne horizontálnou štruktúrou, gigantickým vertikálnym dotykovým displejom a vysunutou konzolou, na ktorej je aj volič prevodovky, pôsobí nemecky a profesionálne. Všetky materiály sú kvalitné, všade, kde sa auta dotýkate, sú mäkčené. Displej s uhlopriečkou 9,3 palca je v súčasnosti najväčší vo svojom segmente. Je pekne vysoko a jemne natočený k vodičovi, má mimoriadne vysoké rozlíšenie, rýchle reakcie a príkladnú citlivosť. Zvlášť vysoko vyzdvihujem, že všetky dôležité a často používané funkcie majú svoje vlastné hardvérové tlačidlá či ovládače – v línii tlačidiel pod displejom je napríklad deaktivácia systému štart-stop, zamykanie, resp. odomykania auta, uprostred je tlačidlo výstražných smeroviek. V podobnej línii tlačidiel vľavo pod volantom sú zasa tlačidlá deaktivovania systému varovania na opustenie jazdného pruhu, nastavenia intenzity podsvietenia prístrojov a uhlu sklonu svetlometov. Ergonomický aj dizajnový poklad je ovládanie klimatizácie troma otočnými ovládačmi a štyrmi tlačidlami medzi nimi. Wau efekt interiéru podporuje aj vysoko položená vysunutá konzola s voličom prevodovky a hlbokou poličkou na drobnosti. Je veľká a hlboká, nič odtiaľ nevypadne. Samotná polička v testovanej verzii má integrované aj indukčné nabíjanie mobilu. Nechýbajú dva USB konektory a po jednom 12 V a AUX konektore. Na stredovom tuneli sú držiaky na dva poháre a špeciálna priehlbeň na handsfree kartu Renault. Pokračovať budem volantom, v našom prípade z línie R.S. Má výborný tvar a je mäkčený, ale keby len mäkčený, on je extra mäkučký. A, samozrejme, je nastaviteľný v oboch rovinách, a to v širokom rozsahu. Akurát tlačidlá na ňom sú vytiahnuté až príliš na kraj, preto som niekedy pri točení volantom prehodil pesničku alebo prestavil tempomat. Absolútnym bonbónikom sú sedadlá R.S. Line. Keby každému človeku robili jedinečné sedadlo, potom by pre mňa (do tohto typu auta) urobili presne takéto. Šírka, výška, dĺžka sedáku, tvar… Všetko mi sadlo ako uliate, a to aj bez nastaviteľnej bedrovej opierky. Sedadlo ako také je extrémne hlboké, doslova ma objalo, dokonca aj v oblasti ramien. To sedadlo mi sadlo tak dokonale, že ma až vtiahlo do seba a pri každom vystupovaní som počul také cup, ako keď uvoľníte nejaké podtlakové zariadenie. Celý štvorlístok – volant, sedadlo, pedále a volič – sú v dokonalej súhre. Až je mi ľúto, že práve pre najsilnejší motor 1,3 TCe 130 GPF Renault neponúka manuálnu prevodovku. Istotne by to bola paráda – silný motor a prevodovka takto poruke.
Displej s uhlopriečkou 9,3 palca je v súčasnosti najväčší vo svojom segmente.
Veľkosť neoklamete
Nové Clio je menšie ako predošlé, o 12 mm na dĺžku a o 6 mm na rázvor osí náprav, takže v ňom nečakajte viac miesta ako v dosluhujúcej generácii. Napriek tomu je priestor na kolená v druhom rade dlhší o 25 mm – merané od konca sedáku zadného sedadla po chrbát predného sedadla pri štandardizovanej polohe predného sedadla. Potešiteľné je, že zo zadnej strany predných sedadiel sú vrecká a vo dverách sú odkladacie priečinky. Nepoteší však, že zadný priestor nie je nijako osvetlený a predné sedadlá tienia, aby sa svetlá predných stropných svetiel dostali dozadu. Batožinový priestor má objem 340 dm3 a pod ním je dojazdová rezerva 185/65 R15. Nakladacia hrana je pomerne vysoko, ale rád túto daň zaplatím – vráti sa mi to totiž na vysokej tuhosti karosérie. Dno kufra nie je dvojité, a tak je pochopiteľné, že po sklopení operadiel zadných sedadiel vznikne schod.
130 koníkov
Nové Clio je aktuálne dostupné s benzínovými aj dieselovými motormi s výkonom 48 – 96 kW. Ja som ho tentoraz testoval s najvýkonnejšou alternatívou – 1,33-litrovým benzínovým preplňovaným štvorvalcom. Pri pokojnej jazde o ňom ani neviete, je tichý a má dostatok pary už v nízkych otáčkach, takže ho nemusíte vytáčať, aby ste držali krok s premávkou. Pri ostrejšej jazde má zasa pekný dravý zvuk a aj povely plynového pedála sleduje ochotne.
Ako som už naznačil, Renault ho ponúka výhradne so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou DCT. Pri iných modeloch som zvykol vytýkať, že volič DCT prevodovky nemá pekný chod. V Cliu to neplatí. Tu má krátky a mechanicky presne definovaný chod. Samotná prevodovka radí geniálne, viete sa s ňou rozbiehať z miesta pokojne aj rýchlo, počas jazdy nepodtáča motor, radí rýchlo a citlivo. Samozrejmosťou je možnosť manuálneho usmerňovania prevodovky pádielkami pod volantom. Môžete tak urobiť kedykoľvek. Chválim, že prevodovka nepreradí o dva stupne, keď sa náhodou stane, že v rovnakom momente vydá povel na preradenie riadiaca jednotka aj vy. K dispozícii máte aj „plne“ manuálny režim, aktivujete ho však dlhším podržaním ľavého pádielka, nie posunutím voliča doľava alebo doprava. Na prístrojovej doske sa ako potvrdenie namiesto písmenka D objaví M. To zároveň znamená, že manuálne môžete radiť iba pádielkami pod volantom, voličom nie. Slovko plne som schválne dal do úvodzoviek, pretože prevodovka pri dosiahnutí maximálnych otáčok sama preradí na vyšší stupeň, dokonca to robí ešte skôr, ako sa dosiahne obmedzovač – čím vyššie stupne, tým skôr. Vrátiť sa k plne automatickému režimu sa môžete podržaním pravého pádielka. Trochu ma mrzí, že samotné pádielka nie sú mechanicky pevné, ale majú istú vôľu.
Dokonale komunikatívny
Obrovský kus práce konštruktéri odviedli na podvozku. Najevidentnejšie je to vidieť na riadení, presnejšie povedané na reakciách na volant. Tie sú skutočne priame, auto reaguje aj na najmenšie pohyby volantu, ale v okolí neutrálnej polohy nie destabilizujúco. Pri ostrejšom prejazde zákruty sa do zabáčania zapoja aj zadné kolesá, ktoré majú citeľnú tendenciu ísť bokom. Keby bolo ESC vypínateľné, vedeli by ste sa s tým parádne pohrať. Zároveň by som rád vyslovil podozrenie, že za tú tendenciu k pretáčavosti sú zrejme do veľkej miery zodpovedné zimné pneumatiky a vysoká teplota počas testu. Náklon karosérie je presne taký, aby ste vnímali, že na auto pôsobia nejaké priečne sily. V dnešnej dobe musím vyzdvihnúť komunikatívnosť auta – vo volante a sedadle cítite každý jeden centimeter pohybu auta, či už chcený alebo nechcený. Naladenie podvozka je dobre vyvážené, nie príliš pevné, ale dostatočne pevné na to, aby ste v zákrutách mali sebavedomie ísť rýchlo. Podvozok, ale aj celé auto je veľmi dobre odhlučnené. Podvozok ide cez bežné nerovnosti jemne, počujete len jemné tlmené bum-bum. Aj karoséria je tuhá, žiaden plast v interiéri nevŕzga, nepuká, nebúcha.
Keby každému človeku robili jedinečné sedadlo, potom by pre mňa urobili presne takéto.
V sieti
Opomenúť by som nemal ani nové bezpečnostné systémy: varovanie na odstup od vozidla idúceho vpredu, autonómne brzdenie pred kolíziou s detekciou chodcov a cyklistov, čítanie dopravných značiek s varovaním na prekročenie povolenej rýchlosti, varovanie na opustenie jazdného pruhu s aktívnou korekciou smeru, autonómne volanie pomoci eCall, monitorovanie tlaku vzduchu v pneumatikách, tempomat s obmedzovačom rýchlosti a štyri kamery poskytujúce na auto pohľad z vtáčej perspektívy. Nové Clio je online pripojené na sieť, navigácia má teda k dispozícii údaje o premávke v reálnom čase, v prípade nejakej udalosti dokáže upraviť trasu a ušetriť vám kopec času. Online zároveň umožňuje vyhľadávanie adries a bodov záujmu podľa googlu. Nechýba ani špeciálna aplikácia na počasie. Prvé tri roky je Clio pripojené na sieť v cene auta, potom bude táto služba spoplatnená.
Viac než dobrý základ
Nový Renault Clio je parádne auto, s motorom 1,3 TCe 130 GPF a vo výbave R.S. Line je super, ale ja sa už teším na pravé ostré Clio R.S. To, čo som mal teraz v rukách, je preň totiž viac než dobrým základom.
Stručne
Čo treba uznať
- Skvelé riadenie, komunikatívny podvozok.
Čo nám chýbalo
- Osvetlenie zadného priestoru.
Čo nás prekvapilo
- Plne manuálne radenie aktivujete podržaním ľavého pádielka pod volantom.
Renault Clio 1,3 TCe 130 GPF EDC R.S. Line
- Cena (základ/test) 9 850/19 880 €
- Záruka 5 rokov alebo 100 000 km
Motor
- Preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 333 cm3, max. výkon 96 kW (130 k) pri 5 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 240 Nm pri 2 000 ot.min-1. Emisie CO2 119 – 126 g/km.
Jazdné výkony
0 – 100 km/h za 9,0 s, vmax=200 km/h, spotreba výrobca/test 5,2 – 5,5/XXX l/100 km.
Ikonky
- Bluetooth – áno
- AUX/USB – áno/áno
- Uhlopriečka: 9,3
- Batožinový priestor: 391 dm3
Foto: Autor