Čuduj sa svete, ono to naozaj prešlo. Návrh na zrušenie zákona naozaj prešiel. Tesne pred voľbami. A k tomu aj skrátené legislatívne konanie.
To, že je niečo zadarmo, neznamená, že to je naozaj zadarmo. Niekto sa na to musí poskladať. Nebolo by rozumnejšie znížiť daňové zaťaženie palív ako zrušiť diaľničné známky? Veď pokles ceny paliva by sa mohol odzrkadliť na cene tovarov a služieb…. Lenže buďme realisti. To by štát prišiel o podstatne väčšie peniaze.
Na jednej strane pripomínam, že nie je to tak dávno, kedy minister dopravy avizoval v dohľadnej dobe nárast cien za diaľničné známky, keďže sa „vo veľkom“ otvárajú nové úseky diaľnic, na druhej strane ani nie rok po tomto vyhlásení ideme diaľničné známky rušiť? Logika ako… Alebo žeby medzi sebou nekomunikovali a nevedeli čo robí práva a čo robí ľavá ruka?
Toto opatrenie by podľa kalkulácii malo stáť štát (čiže nás) 70 miliónov eur.
Diaľnice zadarmo vo svete nie sú rozšírené. Predsa ale existujú krajiny, kde sa môžete premávať hore-dole bez akéhokoľvek poplatku. Keď to krajiny zvažovali, domáci vodiči sa búrili.
Je na to Slovensko pripravené?
Je veľmi zaujímavé, že dopravcom nepoľavili výrazne zlepšenie podmienok v podnikaní. Ale zrazu pre ľudí našli riešenie, ktoré ich má namotivovať ísť voliť. Pýtam sa, ak sa zákon možno zruší, dokedy bude zadarmo? Ako to zhorší situáciu na diaľniciach na jej frekventovaných ťahoch? Z čoho bude financovaná NDS-ka?
Myslím si, že tento krok nie je reálny a určite nie je dlhodobý. Vymyslieť a opätovne schváliť zákon, ktorý tu už navyše raz bol, netrvá tak dlho. Jednoducho sa môže veľmi rýchlo stať, že sa po voľbách nezmení vôbec nič.
Stanovisko NDS
NDS počíta s príjmami z diaľničných známok vo svojich plánoch a bez nich nie je schopná zabezpečiť prevádzku a údržbu diaľnic, investície do diaľnic v prevádzke a splácanie existujúcich investičných úverov. V prípade výpadku týchto príjmov musia byť nahradené inými zdrojmi – prevádzkovými dotáciami zo štátneho rozpočtu. V opačnom prípade nebude možné zabezpečiť prevádzkovú schopnosť diaľnic a ich bezpečnosť, bude ohrozená platobná schopnosť NDS a hrozí cross default od bánk. Príjem z úhrady elektronických diaľničných známok predstavoval vlani 79 374 263 eur bez DPH a medziročne narastá (oproti roku 2018 išlo o 4 % nárast).
Foto: Archív
Stačí jeden ekonómicky balíček pre všetkých . . Znížiť odvody a každý má z toho niečo pre seba.
Smeráci musia mať poriadne nízke preferencie keď tesne pred voľbami schvália pre nich ešte donedávna nevídanú vec.