Jasné, aj u nás existuje zaúživaná typológia vodičov. Podľa značky áut si ľudia automaticky vytvárajú predsudky. Najsmutnejšie na tom je, že je to vo veľa prípadoch skutočne pravda, keďže všetci vidia skôr toho, kto svojim správaním vytŕča z davu, ako toho, kto s davom splýva.
Na tento problém sa zamerali aj fínsky univerzitný psychológ, ktorý sa zameral na vodičov prémiových áut. Možno by ste povedali, že výsledky budú jednoznačne v neprospech týchto vodičov. Ak áno, nie ste naozaj ďaleko od pravdy. Helsinská univerzita však na základe štúdii a štatistík prináša kvalifikované odpovede. Vodiči Audi, BMW a Mercedes naozaj patria do skupiny účastníkov premávky, ktorí sú priemerne častejšie trestaní za prekročenie rýchlosti.
Štúdia však nekonči. Psychológ Jan-Erik Lönnqvist sa rozhodol porovnať štatistiku s typológiou osobnosti vodičov. Ako vzorku si vybral približne 2 000 majiteľov áut, kde porovnával rôzne psychologické vlastnosti.
Čo mu vyšlo? Podľa jeho práce sú majiteľmi vozidiel AUDI, BMW a Mercedes ľudia, ktorí sú nadpriemerne tvrdohlaví, menej empatickí, a majú sklony k hádaniu sa. Vykazujú tiež aj agresívnejšie správanie, čo vedie k porušovaniu predpisov.
Na strane druhej, štúdia priniesla aj výstup, že si tieto autá kupujú aj ľudia, ktorí môžu byť emocionálne stabilní, usilovní, vysoko rešpektovaní ako v súkromnom živote, tak aj na ceste.
Ak by sme to mali zosumarizovať, tak nebudeme ďaleko od pravdy, ak povieme, že tieto značky si prevažne kupujú silné osobnosti, ktoré sa však nachádzajú na dvoch rozdielnych stranách.
Myslíte si, že ak by sa podobná psycho-sociálna štúdia uskutočnila aj u nás, tak by boli výstupy odlišné? Možno o trochu, ale nie oveľa.
Foto: archív