Nový Seat Leon? Vývoj za miliardy eur

Do jeho vývoja Španieli investovali viac ako 1,1 miliardy eur. Cieľ bol jasný: vytvoriť automobil s efektívnejšími motormi, vyššou úrovňou digitálnej konektivity, najmodernejšími asistenčnými systémami, dynamickými jazdnými vlastnosťami a atraktívnym vzhľadom...

Zaujmú nové výrazové prostriedky dizajnu, výraznejšia predná časť a mäkšie línie karosérie, ale aj ambientné osvetlenie v interiéri, vzájomne prepojené zadné skupinové svetlá, dynamické smerové svetlá a uvítacie osvetlenie. Čo hovoríte na ten dizajn, vydaril sa? Je nový Leon dostatoče atraktívny, alebo ste čakali niečo iné. Pokojne nám dajte vedieť.

 

Motory

Pod kapotou sú benzínové motory TSI, dieselové TDI, ale aj motory na stlačený zemný plyn TGI, benzínový mild-hybrid sTSI a plug-in hybridný pohon eHybrid.  

Benzín

Dva najslabšie motory s výkonmi 66 kW (90 k) a 81 kW (110 k) sú trojvalce 1,0 TSI. Pod kapotou modelového radu Leon sa objavujú po prvý raz. Väčší benzínový štvorvalec 1,5 TSI je na výber v dvoch modifikáciách s výkonom  96 kW (130 k) a 110 kW (150 k). Najvýkonnejším benzínovým motorom pre nový SEAT Leon je štvorvalec 2,0 TSI s výkonom 140 kW (190 k), ktorý sa štandardne montuje so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG.

Nafta

Naftový motor naďalej zostáva dôležitým nástrojom zníženia emisií oxidu uhličitého (CO2) a preto má svoje pevné miesto aj v novom modelovom rade SEAT Leon. Štvorvalec 2,0 TDI je k dispozícii dvoch výkonových modifikáciách – 85 kW (115 k) a 110 kW (150 k). Do kombi Leon Sportstourer sa motor 2,0 TDI s výkonom 110 kW (150 k) montuje aj v kombinácii s prevodovkou DSG a pohonom všetkých kolies 4Drive.

CNG

Nechýba motor 1,5 TGI spaľujúci stlačený zemný plyn CNG. Poskytuje výkon 96 kW (130 k).

Mild-hybrid

Nový Leon je prvým modelom značky SEAT, ktorý môže byť vybavený technológiou mild hybrid (eTSI). Systém pracuje s napätím 48 V a je k dispozícii s benzínovým trojvalcom 1,0 TSI 81kW (110 k) a so štvorvalcom 1,5 TSI s výkonom 110 kW (150 k).

Plug-in hybrid

Zaujímavou alternatívou je plug-in hybridná verzia motorom 1,4 TSI, prstencovým elektromotorom v skrini 6-stupňovej dvojspojkovej prevodovky DSG a lítiovo-iónovým akumulátorom s kapacitou 13 kWh uloženým pod podlahou batožinového priestoru. Akumulátor možno dobíjať z vonkajšieho zdroja. Maximálny systémový výkon plug-in hybridného systému je 150 kW (204 k). Na čistú elektrickú energiu prejde auto zhruba 60 kilometrov, a to už podľa WLTP. Plug-in hybrid bude k dispozícii rovnako pre základnú 5-dverovú verziu ako aj pre kombi Sportstourer.

Shift-by-wire

Prevodoka DSG má riadenie shift-by-wire, ovláda sa malým elektronickým jostickom na stredovom tuneli. Technológia shift-by-wire umožnila použiť nový parkovací asistenčný systém, pri ktorom je mechanické zablokovanie prevodovky pre parkovanie nahradené elektronicky ovládaným parkovacím zámkom. Voľba jazdných režimov – Eco, Normal a Sport – ovplyvňuje okrem charakteristiky podvozka aj vyladenie pohonného ústrojenstva (motor, prevodovka DSG), pričom plynulo nastaviteľné rozpätia jednotlivých režimov umožňujú vodičovi presne si vyladiť nový SEAT Leon podľa individuálnych preferencií.

MQB Evo

Leon je postavený na modulárnej platforme s priečne uloženým motorom MQB Evo. Je najbezpečnejším SEATom v doterajšej histórii automobilky. Má prediktívny adaptívny tempomat, Emergency Assist 3.0, Travel Assist, Side Assist a Exit Assist atď. Zväčšené rozmery základného 5-dverového modelu aj kombi (dĺžka väčšia o 86 mm, resp. 93 mm) spolu s väčším rázvorom osí náprav (2 686 mm, teda plus 50 mm oproti tretej generácii) priniesli viac miesta na zadných sedadlách a väčší objem batožinového priestoru kombi Sportstourer.

Digitálny svet

Nový Leon je prvým úplne digitálne prepojeným automobilom SEAT. poskytuje konektivitu in-car a out-car (online navigácia, funkcie a služby), vrátane Full Link s Android Auto a wireless CarPlay. Nový svet online služieb otvára aplikácia SEAT Connect App, ktorú si vodič môže stiahnuť do svojho smartfónu alebo tabletu a pomocou nej ovládať množstvo funkcií zvyšujúcich komfort a bezpečnosť. S aplikáciou SEAT Connect má užívateľ na diaľku prístup k prevádzkovým údajom vozidla, informácii o polohe zaparkovaného vozidla, stave zabezpečenia – ako zamknutie dverí a vypnutie svetiel. Okrem toho užívateľ môže nastaviť upozornenie na prekročenie nastavenej rýchlosti alebo opustenie definovanej oblasti ak vozidlo používa niekto iný. Aplikácia umožňuje aj na diaľku zamknúť alebo odomknúť vozidlo, aktivovať svetlá a zvukové výstražné znamenie pre ľahšie nájdenie vozidla na preplnenom parkovisku, ako aj prijímať online informáciu pri pokuse o neoprávnené vniknutie alebo krádež vozidla. Pri verziách s plug-in hybridným pohonom môžete na diaľku ovládať proces nabíjania prostredníctvom funkcie e-Manager, ovládať kúrenie/klimatizáciu vozidla pripojeného k nabíjacej stanici a nastavovať čas odjazdu pre programovanie efektívneho nabíjania aplikáciou vo svojom smartfóne. Rozsah online služieb sa bude počas životnosti vozidla rozširovať s expanziou digitálneho ekosystému značky.

Štyri stupne výbavy

Nový Leon sa bude predávať vo verziách Reference, Style, Xcellence a FR. Už v základe však ponúka všetko podstatné – napríklad systém odomykania a štartovania bez kľúča Kessy Go, rozhrania USB vpredu alebo aj vzadu, LED svetlomety s automatickým ovládaním, systém infotainmentu s 21-centimetrovým farebným dotykovým displejom a technológiu SEAT Connect, elektricky ovládané vonkajšie spätné zrkadlá, 6 airbagov, indikáciu tlaku vzduchu v pneumatikách.

Aj výroba

Poviete si, že je to všetko pekné, ale 1,1 miliardy eur do nového modelu je predsa len trochu veľa. Ba priam závratné, to sa na jednej generácii jedného modelového radu nemôže vrítiť! Ani nemôže, nebudeme zahmilevať – časť z investíci šlo aj do vývoja a prípravy nových výrobných zariadení. A tie budú slúžiť ešte dlho potom, čo práve predstavenú – štvrtú – generáciu Leona už dávno nebuú vyrábať.

 

nový Seat LeonSeatSeat LeonSeat Leon 2020Seat Leon 4
Komentáre (0)
Pridať komentár