Pán riaditeľ, pôsobíte v rámci Slovenska na najvyššom poste zastúpenia už tretej ázijskej značky. Je to zhoda okolností alebo máte k ázijským značkám mimoriadny vzťah?
Každý má možnosť rozhodnúť sa, pre akú spoločnosť bude pracovať. Je pravda, že ázijské značky mi boli vždy sympatické, preto som sa rozhodol prijať aj ponuku značky Kia. Ázijská kultúra má svoje špecifiká, ktoré som spozoroval počas pôsobenia v automobilovej brandži. Obdivujem ich húževnatosť, usilovnosť a silu napredovať. Nie nadarmo sa im hovorí ázijské tigre. Je pre mňa veľmi inšpirujúce pracovať v takomto prostredí.
Kia nepatrí k „starým“ značkám, no je jedným z najlepších príkladov veľmi rýchleho zdokonaľovania svojich vozidiel po všetkých stránkach. Je to tým, že veľa aktivít súvisiacich s vývojom a výrobou svojich modelov vybudovala v Európe, alebo sú ešte iné dôvody?
Napriek tomu, že v nemeckom Rüsselsheime sa nachádza európske výskumno-vývojové centrum, rovnako ako v Tepličke nad Váhom jediná európska fabrika, rýchly progres značky nie je len zásluhou Európy. Kia má rozsiahlu sieť výskumno-vývojových centier po celom svete, ktoré intenzívne a úzko spolupracujú. Desiatka R&D centier sa nachádza v 6 rôznych krajinách a medziročne sa v nich preinvestujú obrovské finančné prostriedky, vďaka čomu Kia uvádza stále moderné a inovatívne technológie. Ďalším dôvodom úspechu je atraktívny dizajn ocenený mnohými dizajnérskymi cenami a spoľahlivosť vozidiel, ktorú deklaruje jedinečná 7-ročná záruka.
Kia je vďaka silnému zastúpeniu hybridných, plug-in hybridných a plne elektrických vozidiel vo svojom portfóliu na budúcnosť dobre pripravená.
Ktorými smermi sa bude vývoj automobilov Kia uberať v blízkej i vzdialenejšej budúcnosti?
Elektrifikácia je nosnou témou blízkej budúcnosti a dovolím si tvrdiť, že Kia je na ňu veľmi dobre pripravená. Kia ponúka svojim zákazníkom niekoľko vozidiel s alternatívnym pohonom, či už vo verzii hybrid, plug-in hybrid alebo čisto elektrickej. Aktuálne najpredávanejší hybrid je Kia Niro, ale Kia v roku 2019 uviedla na trh elektrické verzie eNiro a eSoul s dojazdom viac ako 450 km, v meste dokonca 600 km, čím láme bariéry v oblasti vlastníctva elektromobilu a som si istý, že tieto modely sa stanú veľmi úspešnými aj na Slovensku. Tento rok bude elektrifikácia kľúčovým prvkom našej stratégie a pribudne niekoľko ďalších modelov s technológiou HEV a PHEV – napríklad v obľúbenej rodine Ceed pri modeloch Ceed SW a XCeed. Elektrický pohon, samozrejme, nie je finálnym štádiom
vývoja. V nasledujúcich 5 rokoch nás čaká veľmi vzrušujúce obdobie plné nových technológií – či už to bude technológia palivových článkov, vodíkového pohonu, alebo nasadenie plne autonómnych vozidiel do premávky.
Ako ste spokojní vy a centrála značky s výsledkami predaja na Slovensku za rok 2019?
Rok 2019 bol pre nás najlepším rokom v histórii značky. Dosiahli sme rekordný predaj vozidiel na úrovni 8 508 ks a medziročný rast o 21 %, vďaka čomu sa stala Kia najrýchlejšie rastúcou značkou v prvej päťke. Úspech nám zabezpečil stabilne výborný predaj modelov Rio, Stonic a Ceed a samozrejme rozšírenie rodiny Ceed o dve atraktívne karosárske verzie ProCeed a XCeed. Tie sa hneď po svojom uvedení na trh stali bestsellermi a to najmä vďaka mimoriadne atraktívnemu dizajnu.
Na Slovensku momentálne máte v ponuke 20 modelov. Ktorému z nich sa darí najlepšie?
Áno, máme bohaté produktové portfólio, ktorým sa snažíme uspokojiť široké potreby slovenských zákazníkov. Z našej aktuálnej produktovej palety sa jednoznačne najlepšie predáva model slovenskej produkcie Kia Ceed. Štyri karosárske verzie (hatchback, sportswagon, ProCeed a XCeed) tvoria viac ako 50 % celkového predaja značky Kia za rok 2019. V segmente C1 dokonca s modelom Ceed vedieme s takmer 20 % trhovým podielom.
Čo pripravujete pre náš trh v roku 2020?
Čaká nás opäť dynamický rok. Máme veľké ambície v oblasti predaja elektromobilov, pretože modely eSoul a eNiro s dojazdom 455 km patria medzi to najlepšie, čo je dnes na trhu dostupné. Rozšírime alternatívny pohon plug-in do modelu Ceed Sportswagon a do crossoveru XCeed. Najočakávanejšou novinkou je jednoznačne nová generácia našej vlajkovej lode SUV Kia Sorento, ktorá bude mať svoju premiéru už čoskoro na autosalóne v Ženeve, keď o nej prezradíme všetky bližšie informácie. V priebehu roka prinesieme niekoľko produktových vylepšení pre modely Picanto, Rio, Stonic a Stinger.
Budete rozširovať (meniť) sieť dílerov?
Aktuálne máme hustú a vyváženú dílerskú sieť naprieč Slovenskom, ktorú tvorí 33 dílerstiev s 35 predajnými miestami. Žiadne masívnejšie rozširovanie neplánujeme, nakoľko predajná sieť plní očakávania klientov v oblasti predajných a popredaných služieb veľmi dobre.
Pred koncom roka ste otvorili veľmi neobvykle koncipované predajné miesto v jednom z bratislavských nákupných centier. Budete v tomto trende pokračovať a aké sú prvé krátke skúsenosti z jeho prevádzky?
Som mimoriadne hrdý, že sme priniesli vôbec prvý showroom, takzvaný Kia InStore v nákupnom centre nielen na Slovensku, ale v celej Európe, a prezentujeme naše produkty touto inovatívnou cestou. Kia In-Store v bratislavskom Auparku je najmodernejším a plne digitálne vybaveným showroomom. Vďaka technológii 3-D konfigurátora môže predajca pomocou iPadu vyskladať zákazníkovi vozidlo a vie ho následne zrkadliť na všetkých obrazovkách v showroome, dokonca aj v relax zóne. 3-D konfigurátor umožní zákazníkovi vidieť svoje vozidlo z každej strany ako v realite a zároveň uvidí aj vnútorné priestory, ako je prístrojová doska alebo batožinový priestor. Okrem klasických predajných služieb bude poskytovať zákazníkom pick-up servisné služby, čo znamená, že zákazník odovzdá svoje vozidlo v In-Store predajni, odkiaľ bude odvezené do servisu, pokiaľ zákazník vybavuje, čo potrebuje v nákupnom centre. Prvé krátke skúsenosti sú zatiaľ veľmi pozitívne, ľudia s nadšením navštevujú showroom, zaujímajú sa o modely a myslím si, že tento koncept bude úspešný.
Značka Kia patrí aj k známym sponzorom v rôznych odvetviach. Čo, resp. koho plánujete podporiť u nás v roku 2020?
Kia sa snaží dlhodobo podporovať šport, lebo verí v jeho silu a pozitívnu emóciu, ktorú šíri. Predošlé partnerstvá so slovenskou futbalovou reprezentáciou alebo olympijským víťazom Matejom Tóthom hodnotíme veľmi pozitívne. Som rád, že sme vytvorili partnerstvá s takými výnimočnými a úspešnými športovcami. Naším najnovším ambasádorom je Marek Hamšík, fenomenálny futbalista. Marek a Kia majú spoločný príbeh, obaja začínali v skromných podmienkach a dotiahli to až na vrchol vo svojich odvetviach. Veľmi inšpirujúca pre nás všetkých je naša spolupráca zo Special Olympics, pretože aj ľudia s mentálnym postihnutím majú rovnako silnú túžbu víťaziť a oni sa nám na nedávnych Svetových letných hrách Špeciálnych olympiád odvďačili historicky najúspešnejšou zbierkou medailí.
Aké najväčšie výzvy stoja pred vami a na čo sa zvlášť tešíte v roku 2020?
Rok 2020 bude pre všetky značky náročný v tom zmysle, že je to prvý rok, keď bude potrebné dosiahnuť emisné limity predpísané EÚ. Priemer emisií CO2 všetkých predaných automobilov každej značky nesmie presiahnuť stanovenú úroveň. Je to výzva, ale zároveň niečo, na čo sa teším. Bude si to vyžadovať definíciu nových predajných a komunikačných stratégií. Myslím si, že Kia je vďaka silnému zastúpeniu hybridných, plug-in hybridných a plne elektrických vozidiel vo svojom portfóliu na splnenie tohto cieľa dobre pripravená.