Automobilka Toyota na nedávnom Veľtrhu spotrebnej elektroniky (CES 2020) v Las Vegas lákala návštevníkov všetkými možnými spôsobmi. Okrem vozidiel predstavila aj svoj zámer vybudovať prototyp mesta budúcnosti „Woven City“ na úpätí japonskej hory Fudži na území s rozlohou 175 akrov.
V meste koncipovanom ako „obytné laboratórium“ budú trvale žiť obyvatelia a výskumní pracovníci, ktorí tam budú testovať a vyvíjať rôzne technológie, napríklad v oblasti autonómnych systémov, robotiky, osobnej mobility, chytrých domácností a umelej inteligencie v reálnom čase e prostredí. Vybudovanie kompletného mesta na zelenej lúke – dokonca aj v takto malom meradle – je jedinečnou príležitosťou na rozvoj technológií budúcnosti. A to vrátane digitálnych operačných systémov pre infraštruktúru mesta.
„Vďaka vzájomnému prepojeniu a komunikácii ľudí, budov a vozidiel prostredníctvom dát a senzorov budeme môcť testovať technológiu prepojenej umelej inteligencie vo virtuálnom aj reálnom prostredí a tým maximalizovať jej potenciál,“ uviedol Akio Tojoda, prezident Toyota Motor Corporation. Japonský automobilový gigant má v pláne osídliť Woven City zamestnancami s aj s ich rodinami, manželskými pármi na odpočinku, maloobchodníkmi, hosťujúcimi vedcami aj partnermi z iných firiem. Na začiatok sa počíta s kapacitou 2000 osôb.
Toyota predĺži otvorenú pozvánku na spoluprácu s ďalšími partnermi z komerčnej aj akademickej sféry. Súčasne prizve záujemcov spomedzi vedcov a výskumníkov z celého sveta, aby sa rovnako zapojili so svojimi projektmi v tomto jedinečnom inkubátore v podobe reálneho prostredia. „Vítame všetkých záujemcov o zlepšovanie nášho budúceho spôsobu života, aby využili výhody tohto jedinečného výskumného ekosystému. Chceme aby sa pripojili k nám v rámci úsilia vytvoriť lepší spôsob života a zaistiť mobilitu pre všetkých,“ dodal Tojoda.
Návrh mesta Woven City zverila Toyota dánskemu architektovi Bjarkemu Ingelsovi, generálnemu riaditeľovi spoločnosti Bjarke Ingels Group (BIG). Tím jeho spolupracovníkov v BIG sa môže pochváliť viacerými prestížnymi projektmi – od návrhu mrakodrapov v San Franciscu a Vancouvri cez World Trade Center 2 v New Yorku City až po novú centrálu firmy Google. Súčasťou generálneho plánu mesta je aj určenie spôsobu využitia jednotlivých komunikácií s rozdelením do troch kategórií.
Uvedené kategórie: 1.) len pre rýchlejšie vozidlá, 2.) pre pomalšie prostriedky osobnej mobility v kombinácii s chodcami, resp. 3.) pre pešie korzovanie chodcov podobne ako v parku. Všetky tri typy ulíc sú vzájomne prepojené tak, aby tvorili organickú sieť, ktorá napomôže k rýchlejšiemu testovaniu autonómnych technológií. Mesto je navrhnuté ako plne udržateľné s budovami prevážne z dreva kvôli minimálnym dopadom na životné prostredie s využitím tradičných japonských truhlárskych postupov v kombinácii s automatizovanými výrobnými technológiami.
Strechy budú pokrývať fotovoltaické panely na výrobu elektriny zo slnečného žiarenia, tá sa bude využívať spoločne s energiou vyrobenou pomocou vodíkových palivových článkov. Toyota má v pláne začleniť do celého mesta aj prírodné prvky, vrátane prirodzenej vegetácie a pestovania rastlin pomocou hydropónie. Obydlia budú vybavené najmodernejšími asistenčnými technológiami, napríklad prvkami automatizácie domácností na pomoc v každodennom živote. Domácnosti budú využívať prostriedky umelej inteligencie na báze senzorov.
Tieto senzory budú sledovať zdravotný stav obyvateľov, plniť základné potreby a prispievať ku zlepšenie všedného života. K cestovaniu obyvateľov po meste budú slúžiť len plne autonómne vozidlá s nulovými emisiami, pohybujúce sa po hlavných dopravných tepnách. Prepravu a dodávky tovaru zabezpečia autonómne vozidlá Toyota e-Palette, ktorá poslúžia aj ako mobilné predajne. Pre stretávanie sa členov komunity budú k dispozícii parky v jednotlivých obvodoch, veľký centrálny park na relax a rovnako centrálne námestie. Stavať sa začne začiatkom budúceho roka.
-jj-, zdroj: Toyota