Trh SUV rastie na obrátkach. Podľa rôznych zdrojov sa môžeme domnievať, že v prudko ekologicko-orientovanej Európe sa predalo minulý rok viac ako 40% nových vozidiel práve z kategórie SUV. A vraj to ešte nekončí.
Problémom SUV v porovnaní s klasickými modelmi je ich spotreba. Okrem váhy veľkú daň na spotrebe si pýta aj odpor vzduchu.
A pritom ide veľmi často o bežné značky a modely, ktoré vo väčšine prípadov nemajú ani oveľa viac miesta, a dokonca ani pohon oboch náprav. Dalo by sa polemizovať aj o lepšej prejazdnosti terénom. Keď sa zapozeráte, tak vodiči v nich sedia sami a vozia zvyčajne vzduch. Ale chápem, vyššie sedenie a pocit bezpečia robí svoje… SUV majú, samozrejme, aj iné výhody. Tým sa však venovať nebudem.
Automobilovým gigantom sa darí
Štatistiky prezrádzajú, že BMW svojimi modelmi X sa na predaji podielaľalo aj 44% . Rekord však drží Volvo. Až 63 % vozidiel predali práve z kategórie SUV.
Trh sa teda už úplne zmenil. Odhaduje sa, že aktuálne po celom svete jazdí viac ako 200 miliónov SUV a crossoverov. Pre porovnanie, voľne dostupné zdroje tvrdia, že pred 10 rokmi ich bolo len 35 miliónov.
Zaujímavé je aj tvrdenie Medzinárodnej energetickej agentúry (IEA), ktorá uvádza, že práve chuť po SUV je druhým najväčším faktorom zvýšenia emisií CO2.
A naozaj niečo na tom bude. Správa o emisiách CO2 z osobných automobilov v EÚ ukazuje, že v roku 2018 malé SUV vypúšťalo priemerne 121 g/CO2, jeho klasická osobná odvodenina len 105 g/km. Kompaktné kategórie boli vo vzťahu 130 g vs. 115 g CO2 / km. Stredne veľké SUV 140 g CO2 a ich alternatívy v strednej triede 125 g CO2 / km. V najvyššom segmente je rozdiel najväčší. 170 g CO2 / km vs. 150 g CO2 / km.
Čo prinesú zmeny emisných limitov?
Trh SUV zažije zmenu. Chute ľudí výrobcovia nezmenia, musia zmeniť svoj výrobný program. Od roku 2021 budú musieť výrobcovia dosiahnuť v EÚ priemerné emisie 95 g CO2 / km pre všetky predané autá jednotlivých značiek. Prekročenie tohto limitu bude mať za následok vysoké pokuty, čím vyššie bude, tým bude vyšší počet vozidiel, ktoré nespĺňajú tento limit.
Aké je riešenie?
V EÚ sú stále populárne naftové motory. Tie majú v praxi nižší výdaj emisií CO2, ale na druhej strane sa trápia s oxidmi dusíka a pevnými časticami. Elektrina ako riešenie? Nemyslím si. Aspoň zatiaľ nie. Zákazník je totiž nastavený tak, že nechce a nemôže utrácať peniaze na tieto značne drahšie alternatívy.
Žeby to vyriešil hybrid? Vidím to zatiaľ ako najschodnejšiu cestu. Cenové rozdiel sú podstatne menšie. Emisie sú oveľa lepšie. Napr. hybridná Toyota RAV4 s výkonom 218 koní produkuje 125 až 132 g CO2 na km. Klasická spaľovacia alternatíva s výkonom 173 k a objemom 2,0 litra produkuje 157 až 170 gramov CO2 na jeden. prejdený kilometer. Sú automobilky, ktoré vďaka hybridnej technológii vykazujú papieroov ešte lepšie výsledky.
Foto: Archív