Je len prirodzené, že každý rok sú pre nás veľkou inšpiráciou aktivity automobiliek, veď každý rok schádzajú z ich výrobných pásov desiatky noviniek. A predsa sa nám tento rok zostavoval akýsi tematický plán na rok 2020 ťažšie ako inokedy.
Žijeme totiž v prelomovom období, doslova v ére revolučných technologických zmien, ktoré naplno zasahujú aj automobilový priemysel. K nim svojím dielom prispievajú aj neodborné zásahy európskych politikov, ktorí sa rozhodli vnútiť starému kontinentu automobily na elektrický pohon. Rád by som pripomenul, že plne chápem obavu o osud našej modrej planéty a som zástancom ozdravovania nášho životného priestoru. Preto som s radosťou zaregistroval správy, že sa konečne začína hovoriť aj o obmedzení leteckej a nákladnej lodnej dopravy. A či sa výrobcom osobných automobilov chce, alebo nechce – musia prezbrojovať.
Napríklad Volkswagen plánuje investovať v najbližších piatich rokoch do vývoja elektrických áut a digitálnych technológií 60 miliárd eur. Na konci budúcej dekády chce motoristom ponúkať 75 elektrických a 60 hybridných modelov. Za desať rokov má v pláne vyrobiť 26 miliónov áut na elektrický pohon. Ich výroba sa už spustila v závode v Zwickau
Hyundai chce v nasledujúcich piatich rokoch preinvestovať do nových technológií 35 miliárd dolárov, pričom cieľom je dohnať konkurenciu. Aj ostatné automobilky nechcú zaostávať a investujú do výskumu a vývoja obrovské finančné sumy.
Kým v Európe je poprask s elektromobilitou, v Ázii sa najväčšie ekonomiky rozhodli rozvíjať inú vetvu čistej mobility. A síce vozidlá s vodíkovými palivovými článkami. Len v Číne sa ročne predá asi 28 miliónov áut. Vláda socialistickej Číny plánuje, že o desať rokov bude po čínskych cestách jazdiť viac ako milión vozidiel na palivové články. Len na porovnanie – teraz ich jazdí asi 1 500, pričom väčšina z nich sú autobusy.
V Japonsku sa predá ročne asi 5 miliónov vozidiel. V súčasnosti vidieť na cestách na japonských ostrovoch asi 3 400 áut na vodíkové palivové články. V roku 2030 ich má byť 800 000.
Štatistiky hovoria, že v Južnej Kórei je trh s autami asi tretinový v porovnaní s Japonskom, ale kórejské ambície sú v tomto smere vyššie ako v krajine vychádzajúceho slnka. Ich métou je vyrobiť 850 000 áut s vodíkovými palivovými článkami. Mimochodom, vlani sa v Kórei predalo 900 takýchto vozidiel.
Zástancovia vodíka obhajujú nielen čistú technológiu, veď elektrická energia sa vyrába priamo v palivových článkoch, kde v reakcii s kyslíkom vzniká ako vedľajší produkt čistá voda. Navyše sa vodík môže vyrábať viacerými spôsobmi výroby s možnosťou využitia obnoviteľnej energie, akými sú napríklad voda, metán alebo odpad. Pre Japonsko, ktoré nemá vlastné zdroje nerastných surovín, je vodík riešením, ako byť nezávislým od dovozu fosílnych palív.
Ak sa aktuálne veľa diskutuje o dojazde jednotlivých modelov elektrických áut, dojazd vozidiel na vodíkový pohon je porovnateľný s vozidlami so spaľovacím motorom. Aj v tomto prípade nezáleží na vonkajšej teplote, či mrzne alebo je horúco a treba klimatizovať. Výhodou vodíkových áut je aj ich nabíjanie, ktoré netrvá dlhšie ako niekoľko minút…
V redakcii sme sa zhodli na tom, že nás čaká zaujímavý rok plný noviniek, ale aj nezodpovedaných otázok. Tu sú niektoré z nich: Aký majú naši vodiči vzťah k svojmu životnému prostrediu? Budú si Slováci v tomto roku kupovať elektrické, hybridné či vodíkové autá? Budú na ne mať finančné prostriedky? Presvedčia ich nové technológie?
A čo otázka, to téma, ktorá môže Auto magazín v roku 2020 spestriť, obohatiť, zatraktívniť. A tak veríme, že nám aj zajtra zostanete verní.
Foto: archív