Slovák – mula či otrok…

Neviem ako sledujete verejné dianie vy. Ja sa ho snažím nesledovať, lebo sa zvyčajne len naštvem. Nedal som si pozor a už mám vnútornú nervozitu. Čo ju spôsobilo?

Máme za sebou prvých 10 dní nového roku a už sú tu dva nové problémy slovenského motoristu.  

Vyššia daň/poplatky na staré auta od Trubana

Snažil som sa byť apolitický na tejto stránke. Ale zdá sa, že musím spraviť výnimku.  Hoci veľmi nerád. Na Slovensku máte len 2 istoty. Že raz zomriete, a že každým rokom budete štátu platiť viac.

Na základe tvrdení DenníkaN  PS/Spolu uviedlo, že by veľmi radi zaviedli daň, ktorá by sa vzťahovala na staršie, menej ekologické autá, ako aj na autá  dovážané zo zahraničia. PS/Spolu tvrdí, že peniaze z dane plánujú vrátiť späť vo forme dotácií na novšie a ekologickejšie motorové vozidlá. Navyše tvrdia, žeby sa tieto dane nijako nedotkli menej majetných ľudí, keďže by sa im to vrátilo vo forme dotácií.

„Progresívno-cirkulačné zdaňovanie v praxi bude zohľadňovať vek vozidla a vypúšťané emisie. Teda čím novšie vozidlo, tým menšie zaťaženie životného prostredia a zdravia ľudí, a zároveň nižšia daň. Naopak, čím staršie auto, väčšie zaťaženie, tým aj vyššia daň,“ hovorí člen predsedníctva Spolu Martin Pekár.

Konzum, konzum a zas raz konzum. Do toho nás (ne)priamo tlačia. Aby sme svoje staré „brutálne“ neekologické črepy vymenili za nové, ktoré už toľko určite nevydržia, lebo majú v sebe milión moderných komponentov. Nech sa na mňa nikto nehnevá, ale keď si porátame ekologickú záťaž laickou kalkulačkou, tak čo je lepšie pre prírodu? Vyrobiť raz a dlhodobo užívať, alebo stále vyrábať nové?

Pekár tiež spomína, že autá vyrobené po roku 2014 spĺňajú emisnú normu EURO 6 a sú väčšinou dostupné pre obyvateľstvo. Pán Pekár. Koľko je váš mesačný príjem, že niečo také dokážete vysloviť? Ľudia žijú z ruky do huby a príjem 2 000 eur do 4 člennej mladej rodiny s hypotékou nie je na pomery Bratislavy vôbec dôstojný. Čím ďalej na východ, tým je život ťažší a to nehovorím o nútenej migrácii, kde živiteľ do práce cestuje mesačne tisícky kilometrov!

Hej haló, progresívci. Preberte sa, prosím! Ľudia nemajú peniaze na tie vaše galantné výmysly! Mladý človek je rád že žije, rodiny čoraz viac padajú do biedy, a vy vymýšľate progresívne somariny.

Uvedomte si, že príroda nie je znečisťovaná len dymom z áut a fosílnymi palivami. Sú ďaleko horšie spôsoby, akými sa prírode ubližuje, a dlhodobo to máte na háku. A nie len vy, ale aj všetci ostatní, čo sa usilujete vládnuť štátu… Lebo z toho nie je príjem pre štát. Pardón, asi som sa nechal trochu uniesť a už je to cez čiaru…Tak to radšej teraz seknem.

Na druhej strane ma príjemne prekvapil Zväz automobilového priemyslu SR (ZAP SR). Podľa nich je tento návrh naivný. Síce súhlasia, že je nutné znížiť dovoz starých áut zo zahraničia, avšak dodávajú, že so zavedením emisnej dane si zrazu ľudia nezačnú kupovať elektromobily namiesto svojich 25-ročných vozidiel.

„Takto trh s vozidlami nefunguje,“ vysvetľuje Ján Pribula, generálny sekretár zo ZAP SR. Podotýka, že tí majetnejší si zvyknú kúpiť nové auto, ktoré následne predajú menej majetným, a tak to ide ďalej.

Daňovým dlžníkom zoberú vodičák

Áno, zmena bola avizovaná ešte v priebehu minulého roka. Práve v tieto dni sa však začína s jej uplatňovaním.

Finančná správa (daňový alebo colný úrad) môže po novom zadržať vodičský preukaz. „Táto forma exekúcie sa týka fyzických osôb a finančná správa ju bude uplatňovať v prípadoch, ak iné – efektívnejšie a hospodárnejšie formy exekúcie – nebudú úspešné,“ upozorňuje Ivana Skokanová, hovorkyňa Finančného riaditeľstva SR. Vyňatí budú vodiči, ktorí VP potrebujú na živobytie.

Ako to bude vyzerať?

  1. exekútor preverí, či dlžník je držiteľom vodičského preukazu
  2. vydá rozhodnutie o začatí daňového exekučného konania a dlžníkovi zašle výzvu
  3. vo výzve ho upozorní, že ak peniaze nezaplatí, vydá príkaz na zadržanie vodičského preukazu
  4. ak dlžník nedoplatok nezaplatí v stanovenej lehote, exekútor daňový exekučný príkaz doručí polícii
  5. polícia vykoná blokáciu vodičského preukazu v informačnom systéme
  6. príslušník polície vykonávajúci kontrolu vodiča bude potom vedieť, že vodičský preukaz je zadržaný pre podlžnosti na daniach
  7. po vyrovnaní nedoplatku na dani sa exekučné konanie ukončí a blokácia vodičského preukazu sa v policajnom systéme zruší.

Nemyslím si, že toto opatrenie je práve najlepšie. Odskáče si to len ten najjednoduchší človek, ktorému na tie dane jednoducho pri jeho podnikaní nevyšlo. Ďalší legálny bič na prostého človeka. Veľké ryby sa mu vyhnú.

Takže šup-šup sa preorientujte a vykonávajte svoju činnosť ako niektorú z právnych foriem podnikania (napr. s.r.o). Za predpokladu, že ešte dlhy nemáte a len vám hrozia. Ak ich už máte ako fyzická osoba, máte asi smolu. Ale pozor, dlžníkom na dani sa aj naďalej môžete stať ako FO – záleží na druhu dani, napr. niektorá z miestnych daní.

Záver

Zo Slováka je tak čoraz väčšia mula (alebo otrok?), ktorý maká od svitu do mrku a nič z toho nemá. A aj to čo má, tak mu chcú prostredníctvom nových zákonov a iných právnych noriem vziať.

Foto: Daily Rides

Zdroj: Denník N, Nový čas, Pravda, finance.sk

ako sa štát zbaví starých áutdaň na neekologické autádôvody zadržania vodičákukedy môžu policajti zadržať vodičákneekologické autápostupné zbavenie starých áutproblémy slovenského motoristuprogresívne slovenskotrubanzadržanie vodičáku za daneZAPZväz automobilového priemyslu
Komentáre (1)
Pridať komentár
  • Bruno

    Uvítal by som ,aby sa odborný časopis ako ste Vy chytil iniciatívy a pričinil sa o zrušenie povinného nanútenia paliva E10 motoristom .