M5-ky mali vždy niečo do seba. Asi nie je jediná generácia, ktorú by som vyslovene nechcel vlastniť. Samozrejme, srdcovkou je E34-ka, ale tesne ju prenasleduje novšia E39-ka.
Dnes si povieme krátko o horúcej novinke z roku 1998, kedy na autosalóne v Ženeve debutovala ďalšia legenda na kolesách.
V záplave 525d a 530d je na našich cestách raritou aj silnejšia benzínová verzia obyčajnej E39. Ak máte šťastie, dá sa naraziť aj na skutočné M5-ky, či dokonca Alpiny.
Laické oko ju dnes v záplave M-paketov (dorábaných) rozozná ťažšie, ale dá sa to. Hlavným poznávacím znamením je štvorica mohutných koncoviek výfukov v zadnom nárazníku. Je síce pravda, že ani toto nie je problém skopírovať, ale málo komu sa do toho naozaj chce. Na M5-ke nájdete aj dokonalé a často kopírované spätné zrkadlá.
Samozrejme, určité decentné zmeny s nádychom športového luxusu sa odohrali aj v interiéri. K tomu si pripočítajte vysokú mieru individualizácie, a perla na kolesách bola a stále je rázom na astronomickej sume.
Poďme k tomu najpodstatnejšiemu. Pod kapotou sa nachádza motor s objemom 4 941 cm3, ktorý má výkon 294 kW (400 k) pri 6 600 ot.min-1. Krútiaci moment 500 Nm dosahoval pri 3 800 ot.min-1 Ten bol spojený výlučne so 6-stupňovým manuálom od firmy Getrag. K tomu si pripočítajte štandardne samosvorný diferenciál. Zábava s touto dokonalou kombináciou rýchlo naberá na obrátkach.
Motor patrí medzi spoľahlivé súčasti auta, avšak ak mu niekto dával hneď za studená bomby, alebo sa o neho jednoducho vôbec nestaral, je to finančná samovražda. Takmer s určitosťou Vás budú trápiť problémy s dymivosťou, spotrebou oleja, či nepravidelným chodom. Rovnako, nie každý majiteľ vedel radiť rýchlosti. Pripravte sa na fakt, že jednoducho spojka a prevodovka nemusia byť v poriadku a hneď po kúpe budete musieť otvoriť peňaženku. A to rovno dokorán.
Parametre? Akcelerácia z 0-100 km/h pomerne ťažkého sedanu (cca 1,8 tony) trvala 5,3 sekundy pri dokonalom radení. Hodnota 0-60 mp/h je lepšia. Má rovných 5 sekúnd. Maximálna rýchlosť bola elektronicky obmedzená na 250 km/h, avšak po odblokovaní hranica pokojne atakovala 300 km/h.
Počas piatich rokov výroby, od 1998 do 2003, automobilka vyrobila presne 20 482 kusov tejto kultovej mašiny.
Mimochodom, tento motor s označením S62B50 nájdeme aj v iných modeloch značky. Štandardne bol montovaný do BMW Z8, či do BMW 3 E46 upravenej vo firme Hartge. Tento motor si obľúbil aj britská málo kusová automobilka Ascari.
A práve tu sa dostávame ku problému. Kto chce zdravú M5-ku, jednoducho za ňu musí zaplatiť poriadne peniaze. Poviete si 25-40 tisíc za také auto? Ste sa museli zblázniť! Bohužiaľ nie. Dajú sa kúpiť aj lacnejšie kusy, ale verte mi, stav je rozhodujúci. Tie najlacnejšie na európskych, ale aj na amerických trhoch, začínajú približne na sume 10 000 eur. Pri tomto rozpočte naozaj kupujete mačku vo vreci. Môžete mať šťastie, ale tiež rátajte s tým, že čoskoro spáchate samovraždu. Navyše, je to jedno z mála áut, ktoré má naozajstný potenciál rastu hodnoty
Nič nie je stratené
Na inzertných portáloch je veľa pekných, ale aj vydojených kúskov. Záleží na vás, čomu dáte prednosť. Ja som však natrafil na dokonalý kus. Jediná maličká chybička krásy je v mojich očiach skutočnosť, že to je model pred modernizáciou s rokom výroby 1999.
Tento krásny kus predáva spoločnosť Autoleitner v Holandsku. Má najazdených len 35 000 km. Auto teda vyzerá skutočne ako nové. Dokonca by som si ju vedel predstaviť aj v tejto kombinácii, so zelenou metalízou (Oxford Green Metallic) a svetlým interiérom (Heritage Caramel Nappa leather). Dostávame sa ku kľúčovému argumentu pri kúpe auta. Cena: 50 000 eur.