Nehľadajte v tom žiadne čísla ani objektívne vyjadriteľné hodnoty. Nehľadali sme najúspornejšie auto, najvýkonnejšie, najrýchlejšie, najdrahšie, najlacnejšie, najväčšie atď., kritériom boli prioritne pocity – ako sa nám jednotlivé autá páčili, ako sme sa v nich cítili… To ale nevylučuje objektívne hodnoty, skôr naopak. O všetkých uztách v zozname môžeme povedať, že aj v objektívne merateľných parametroch sú výborné. Podobne ako po minulé roky, aj tentoraz sme narazili na problém: ktoré z tých najlepších áut vybrať do nášho zoznamu? V prvom skrutíniu sme totiž napočítali takmer najlepších 40 áut. A to už sme po skúsenostiach z minuloročných „Garáží snov“ vedeli, že sa máme krotiť. Mimochodom, v roku 2019 sme v časopise Auto magazín testovali 155 osobných áut, 6 motoriek a 5 skútrov. „Najplodnejšie“ boli Auto magazín 2/2019 s 19 testami osobných áut, Auto magazín 9/2019 s testom 17 osobných áut, 2 motoriek a 2 skútrov a Auto magazín 7 – 8/2019 s 15 testami áut a 3 testami skútrov.
Renault Clio 1,3 TCe 130 GPF EDC R.S. Line – Auto magazín 12/2019
Nové Clio je síce dizajnovo evolúciou predošlej generácie, no vo všetkom inom je voči nej doslova revolučnou. Technológiami, jazdným vlastnosťami, vrátane komunikatívneho riadenia, dizajnom a spracovaním prístrojovej dosky, posedom za volantom… Najmä však v tom, že sa v ňom cítite ako v aute zo segmentu, ktoré je o jednu triedu vyššie a tiež drahšie. My sme, navyše, testovali verziu R.S. Line, ktorá je okorenená niekoľkými prvkami, ktoré dvíhajú auto ešte o stupienok vyššie. Za všetky spomeniem ultramäkkučký volant či fantastické sedadlá.
Jaguar i-Pace EV400 AWD HSE – Auto magazín 07 – 08/2019, multitest
V rámci porovnávacieho testu sme sa dostali aj k čisto elektrickému Jaguaru i-Pace. Vyzerá ako zdvihnutý hothatch, človek sa za jeho volantom cíti ako v hothatchi a aj tak jazdí. Akoby ho nič nedokázalo oddeliť od cesty. Sumárny výkon dvoch elektromotorov 294 kW (400 k) a krútiaci moment 696 Nm sú samé o sebe ohromujúce, no to nie je všetko. Jaguar i-Pace totiž totálne redefinuje reakcie na plyn. Žiadne čakanie na vybudovanie výkonu, žiadne čakanie na prekonanie turbodiery, žiadne čakanie na preklz meniča či preradenie na správny prevodový stupeň, žiadne obmedzovanie lambda sondou…, skrátka okamžité reakcie bez najmenšieho oneskorenia. A nielenže to, ale okamžite máte v rukách plný výkon. Výkon vám doslova padne do rúk ako vrece cementu. V žiadnom inom aute nič podobné nezažijete. Ako sme si mali možnosť vyskúšať i-Pace pri medzinárodných testoch, so systémom All Surface Progress Control (ASPC) sa nestratí ani v teréne.
Mazda MX-5 Skyactiv-G184 30th Anniversary – Auto magazín 11/2019
Táto MX-5-ka je ódou na radosť, na radosť z jazdy, keď lambda sondy nemali hlavné slovo, keď vodič bol zodpovedný za svoje skutky, keď sa autá stavali s cieľom pobaviť vodiča, a nie ho iba previesť z bodu A do bodu B. Poskytuje dokonalú rovnováhu výkonu a jazdných vlastností. Motor má priame a dynamické reakcie na plyn naprieč celým otáčkovým spektrom. Výkon je však vždy krásne kontrolovateľný. Roadster je nádherne ovládateľný, v každom momente cítite, že je ľahučký ako pierko. Cítite to v riadení, na zrýchlení, pri brzdení, v zákrutách. Nenájdete v ňom ani o piaď viacej miesta, než je potrebných na to, by ste sa do auta zmestili. A to sa mi páči. A bonbónik: bez problémov vie jazdiť za 7,5 l/100 km.
Rolls-Royce Cullinan – Auto magazín 09/2019
Kto by nechcel, aby mu závideli všetci okolo? Porsche Panamera, BMW X7, Mercedes-Benz GLS? Dobré, pekné, ale po cestách ich jazdí už „za kilá“. Zato Rolls-Royce Cullinan je iná káva – je rarita a navždy aj bude. Prelomový model pre britskú automobilku. Prelomový z hľadiska toho, že je prvým SUV so soškou Spirit of Ecstasy, prelomový z hľadiska pohonu, pretože je prvý „Rolls“ s pohonom 4×4 a mohol by som pokračovať. Pre zákazníka je to však, našťastie, stará klasika, teda luxus a individualita najvyššej miery, majestátnosť… A tiež úchvatný dvanásťvalec so 450 kW a 850 Nm a komfortný podvozok. A ten pocit, keď sedíte v ňom – či už vzadu alebo za volantom.
Hyundai i30 Fastback N Performance – Auto magazín 10/2019
Tento hot liftback, si dovolím povedať, je najvyváženejším hothatchom v súčasnosti. Papierový deficit kilowattov a newtonmetrov vám vynahradí neskutočnou poslušnosťou, vyváženosťou a hravosťou. V zákrutách vie byť nesmierne presný, ale aj hravý. Je len na vás, ktorej tvári dáte vyniknúť. Verzia Performance poskytuje všemožné nastavenia motora, posilňovača riadenia, výfuku, samosvorného diferenciálu, podvozka, stabilizačného systému. Výfuk vie vylúdiť široký repertoár – vie chrapčať, kričať, dunieť, bublať, pľuvať, praskať, strieľať. Aj samotný výfuk má totiž aktívnu klapku a tri režimy – Normal, Sport a Sport+. Pritom nemusíte ísť paľbu, aby ste si ten zvuk vychutnával. Pri všetkých športových kvalitách je hoden aj každodenného používania. Toto auto musíte chcieť. A keby vo vás ešte driemal nejaký ten škriatok a hučal vám do uší, že je to Hyundai, tak ho rýchlo odožeňte. Pretože značka Hyundai ako taká je už dávno kdesi úplne inde ako bola, keď sa vo vašej hlave ten škriatok usadil, a testovaný model mal za sebou už nejeden náročný redakčný test a napriek tomu bol vo vynikajúcej kondícii. Všetko fungovalo perfektne, nič nebúchalo… Skrátka žiaden náznak opotrebovania.
Toyota GR Supra – Auto magazín 10/2019
Tu konštruktéri obetovali všetko v prospech hmotnosti, jazdných vlastností a pocitov. Obetovali štvormiestnu koncepciu, odmietli veľké rozmery… Obetovali aj svoju japonskú hrdosť a spojili sa s BMW. A to je dobré, pretože takto vznikol skvelý športiak s rozložením hmotnosti na nápravy v pomere 50:50, silným motorom, vynikajúcou osemstupňovou automatickou prevodovkou, skvelým podvozkom, aktívnym diferenciálom. Toyota Supra GR jazdí neskutočne precízne, ale vie sa aj roztancovať. A nechýba ani slušná výbava.
Audi Q8 50 TDI quattro tiptronic – Auto magazín 03/2019
Audi Q8 je postavené na motívoch lifestylu, ale rešpektuje aj zákony logiky. Má siluetu kupé SUV, ale oproti konkurenčným X6 a GLE kupé je jeho kufor lepšie využiteľný. Zadné sedadlá sú navyše posuvné a môžete meniť sklon operadiel. Vidlicový dieselový trojliter s 210 kW (286 k) a 620 Nm dáva veľkému SUV dynamiku adekvátnu statusu svojho majiteľa. Precízne vyladený podvozok, pohon všetkých štyroch kolies quattro a natáčanie zadných kolies zabezpečujú skvelé jazdné vlastnosti za akýchkoľvek podmienok – takpovediac až za hranice fyzikálnych zákonov. Práve pririaďovanie zadných kolies dáva zabudnúť na hmotnosť auta.
BMW X2 sDrive20i SportX – Auto magazín 01—02/2019
Vyzerá robustne ako SUV, dynamicky ako hatchback, má správne logo na kapote… Nám, aj ostatným ľuďom sa páči. Pokyny volantu sleduje s obrovskou agilitou – za volantom ide ako rybička. Riadenie a vlastne celý podvozok je pritom veľmi komunikatívny, človek cíti, ako sa do zákrut opierajú predné aj zadné kolesá. Testovali sme aj verziu M35i, ktorá je skvelá, ale aj 141 kW verzie sDrive20i je adekvátnych výzoru a logu auta. Isteže, motor neohúri výbušnosťou, ale zapôsobí peknou otáčkovou charakteristikou a v jeho prospech hovorí spotreba. A tá je výrazne nižšia.
Suzuki Jimny 1,5 VVT 4WD 5MT GLX – Auto magazín 10/2019
Suzuki Jimny je takým spestrením vozidlového parku, ktoré tu dávno chýbalo. Malý štýlový off-road, ktorý sa nezľakne ničoho a vydrží všetko. Áno, hovorím off-road, nie SUV, pretože Jimny je postavené na rebrinovom ráme, vpredu aj vzadu má tuhú nápravu, má pevne pripojiteľnú štvorkolku aj redukciu. Také malé géčko pre chudobných – a myslím to v najlepšom význame slova. No povedzte, kto by ho nemiloval? My ho milujeme.
Honda CR-V 2,0 Hybrid i-MMD AWD Executive – Auto magazín 05/2019
Honda CR-V sa mi jednoducho páči a za jeho volantom sa cítim dobre. To sú subjektívne pocity. Ani v objektívne hodnotiteľných parametroch však nesklame: poskytuje veľa miesta, vpredu aj vzadu, vysokú variabilitu, fantastický posed za volantom, obrovský a variabilný odkladací priestor medzi sedadlami, skvelé jazdné vlastnosti, dobre vyvážené odpruženie, úsporný hybridný pohon a pohon všetkých štyroch kolies. Na hybrid šla Honda inak ako ostatní – drvivú väčšiu ženie auto dopredu elektromotor. Benzínový motor je tu v úlohe generátora elektrickej energie a do samotného pohonu sa zapája až vo vyšších rýchlostiach alebo pri akcelerácii pod „plným plynom“. Celé to funguje maximálne fluidne, ticho a úsporne. Jazdiť pod 6 l/100 km nie je žiaden problém. Pohon 4×4 je však klasický – s elektromechanicky ovládanou lamelovou spojkou pred zadnou nápravou.
Škoda Superb 2,0 TDI SCR 110 kW 7°DSG Style – Auto magazín 07 – 08/2019
Milujem veľké a komfortné autá, ktoré mi vo veľkej miere dávajú zabudnúť na kvalitu našich ciest. Autá, ktoré akoby plávali nad vozovkou. Superb s adaptívnym podvozkom v komfortnom režime taký je. Silnou stránkou je aj skvelý posed za volantom, obrovitánsky rozsah nastavenia sedadla aj volantu, kráľovský priestor aj vzadu, Simply Clever riešenia, ale aj úsporný dieselový motor. Platí to však aj o benzínovom dvojlitri. Pritom to auto vyzerá krásne.
Subaru Outback 2,5i-S CVT ES – X Limited Edition – Auto magazín 12/2019
Outback ma oslovil fantastickým výhľadom na všetky strany, poctivou konštrukciou karosérie aj pohonu 4×4, komfortným a dobre odhlučneným podvozkom, životachtivým boxer motorom (bez turba), jednoduchou prístrojovou doskou, na ktorej sa nestratíte, veľkými a pohodlnými sedadlami, obrovským priestorom na zadných sedadlách, kufrom… Najväčším prekvapením však bola CVT prevodovka, ktorá sa tak vôbec nespráva. Opäť si dovolím povedať: najlepšia CVT prevodovka akú som za svoju mnohoročnú kariéru v brandži jazdil. A spotreba? Pri rozumnej jazde Iba 7,7 l/100 km!
Honda GL 1 800 Gold Wing Tour DCT – Auto magazín 11/2019
Ja viem, aj vlani som ho zvolil za motorku roka, ale môžem ja za to, že som ho testoval aj tento rok? Majestátna, komfortná, cestovateľsky fantastická, ale aj jazdecky zábavná… Taká je Honda GL 1 800 Gold Wing Tour DCT. A tento rok som si ju užil v takej podobe, na čo je stvorená – absolvoval som s ňou niekoľkodňový výlet po krásnych cestách s krásnymi scenériami. Vybral som sa ňou do českých Jeseníkov, ale pojazdil som aj Slovenské zákutia. Za týždeň som najazdil vyše 1 800 km. Ďakujem slovenskému importérovi značky Honda za to, že mi za tie kilometre neutrhli hlavu. Ďakujem Honde ako takej za to, že vyrába takúto skvelú motorku. Keď budem veľký, určite si ju kúpim.
Foto: Archív